Fitness Seller

Verschil Macbook en Macbook Pro

Tractortje

Monstrous Giant
10.000 berichten
Waardering
840
Lengte
1m86
Massa
66kg
Vetpercentage
19%
Bazen,

Ik moet nu toch aan de Mac.

Maargoed, ik heb te maken met bepaalde budgettaire beperkingen. Ik wil dus voor een 13" Mac gaan. Ik moet zeggen dat ik erop gewerkt heb en totaal geen last had van het relatief kleine scherm.

Macbook: 900,-
Macbook Pro: 1150,-

Maar nu is mijn vraag: wat is nu een concreet verschil tussen de Macbook Pro 13" en de gewone Mac? Ik had gelezen dat er geen wezenlijk verschil in performance zit als je voornamelijk bezig bent met Photoshop, Illustrator, InDesign etc. Het enige verschil zou zitten in performance tijdens gamen en 3D werk.

Hier zitten meerdere gebruikers (vooral Big-T natuurlijk), dus ik ben wel benieuwd.

15" vind ik persoonlijk ideaal, maar als je zelf vindt dat je voldoende ruimte hebt om prettig te kunnen werken dan is een 13" natuurlijk goedkoper en prima. Bedenk wel dat in de winkel het toch altijd wat anders aanvoelt dan dat je er een hele tijd op gewerkt hebt.

Zoals gezegd heeft de Macbook een unibodybehuizing van polycarbonaat terwijl de Macbook Pro er één in aluminium heeft. Ik heb nooit gewerkt met een Macbook dus ik zou niet weten hoe dat aanvoelt. Denk dat alu een merkbaar stijvere/stevigere behuizing oplevert, of dat verschil voor jou echt voldoende merkbare voordelen heeft weet ik niet zeker, maar ik vind alu in elk geval 1000x aangenamer dan de plastic laptops van Dell en dergelijke waar ik mee heb gewerkt. De Macbook is wat dikker, maar weegt wat minder. Geen grote verschillen echter daar.

Als je hier kijkt: http://www.apple.com/benl/mac/whichmacbook/compare.html dan zie je dat de hardware niet zo erg veel verschilt tussen de 13" Macbook en 13" Macbook Pro.

Verschillen wanneer je niet de duurdere Macbook Pro neemt:

Macbook

- Geen led-achtergrondverlichting voor scherm
- Grotere HD (90GB meer dan de Macbook Pro)
- Geen FireWire 800-poort
- Geen achtergrondverlichting toetsenbord
- Geen sleuf voor SD kaart

Grafische kaart en cpu zijn hetzelfde als je de goedkoopste Pro neemt.

Dus de Pro heeft vooral het voordeel dat het toelaat om eventueel iets betere hardware te nemen (model van 1449,-). Het standaardmodel betaal je dus louter meer vanwege de betere behuizing, de extra poort en sleuf, en zuiniger scherm dat wat beter beeld zal opleveren.

Even afwegen of dat de extra kost waard is. Indien het puur aanvoelt als luxe waarschijnlijk niet, hoewel dat persoonlijk kan zijn.

Ik weet niet precies wat je ermee wil doen. Multitasking gaat natuurlijk vlotter met een snellere processor, maar de verschillen tussen beiden zijn hier ook niet enorm groot als je de duurdere 2,53 GHz Pro zou nemen. De 2GB extra geheugen zijn naar mijn mening wel interessant, zeker als je met grote bestanden wil werken of wil multitasken.

Hoop dat dit wat geholpen heeft. En alvast gefeliciteerd met de overstap! :)

Dankjewel Big-T! Ik zocht ook nog naar de concrete verschillen tussen een Mac en een Mac pro. Ik denk dat ik wel voor de Mac ga in plaats van de Pro. Ik doe er namelijk alleen maar studentenzaken op en heb een studentenportemonnee (weinig geld):P
Heb op het Fascia Congress op de VU toen een week lang op de Mac mogen werken dan dat ding werkte zo fijn dat ik meteen verkocht was:)

Terug
Naar boven