AndroidHealthClinic

vet% bepalen met omtreksmeting

qube

Cool Novice
Waardering
0
Een vriend van me heeft gevraagd of ik hem met het BFFM e-book op goede pad wil helpen. Hij heeft namelijk de snelle vooruitgang bij mij gezien enkele maanden geleden ;)

De persoon heeft heel veel werk aan de winkel met, geschat, zo'n 45-50kg overgewicht. :cool: Uit mijn ervaring is gebleken dat huidplooimeting bij jezelf niet echt makkelijk en betrouwbaar is. Daarom vroeg ik me af of er een methode of formule bestaat om met lichaamsomtrek te werken.

Op het internet heb ik calculators gevonden die een input vragen van de buik, de nek en de lichaamslengte. Maar ik twijfel aan de correctheid. Bij het afnemen van de nekomtrek stijgt immers steeds het vet%...of mis ik iets?

De eerste maanden is de nauwkeurigheid niet belangrijk. Ik zou graag het vet% als leidraad doorheen zijn cut-fase gebruiken. Ik moet gewoon een eenvoudig methode hebben zodat hij wekelijks (g)een verschil in vet% kan meten.

lijkt me geen zuivere meting zoiets.

Wel als mensen zich in de cut (alleen) gaan focussen op hun BF, maar er compleet naast zitten, en wanneer de ze dan foto's plaatsen...
komen ze erachter dat ze 10% meer bf hebben dan dat ze dachten:rolleyes:

Stelling: als je geen six-pack hebt zit je NIET op 10% :)

Trouwens, het gaat om het verschil... en verschil in buikomtrek is makkelijk te meten. En als je er wat langer mee bezig bent krijg je eer wel beter zicht op (mag ik hopen).

lijkt me geen zuivere meting zoiets.

Ach, het werkt eigenlijk best wel goed... misschien zelfs wel beter dan die impedantie-metingen. En het grote voordeel is dat je het zelf even snel kunt doen en er niets voor nodig hebt (nou ja je moeders rolcentimeter ui de naaidoos)

En hee, de topic starter heeft het over 40 - 50 kilo overgewicht... ik durf te stellen dat het vetpercentage hoger is dan je wilt weten. Tijd om precies te gaan doen is als er misschien al wel 30 kilo verdwenen is en dan ben je toch een jaartje verder.

• Topic Starter Topic Starter
Tijd om precies te gaan doen is als er misschien al wel 30 kilo verdwenen is en dan ben je toch een jaartje verder.

Precies, Nu wil ik gewoon wekelijks het verschil in vet% meten. Samen met het wekelijkse gewicht en de spiegel komen we dan meer te weten over de energiebalans.

En hee, de topic starter heeft het over 40 - 50 kilo overgewicht... ik durf te stellen dat het vetpercentage hoger is dan je wilt weten. Tijd om precies te gaan doen is als er misschien al wel 30 kilo verdwenen is en dan ben je toch een jaartje verder.

Precies zou ook eerst het via de omtrek methode doen... Maar zeg er wel bij dat het niet handig is dit wekelijks te doen.. er zijn zo veel factoren die er voor kunnen zorgen dat er verschil te meten is, en doe het altijd op hetzelfde tijdstip, s'ochtends bij het opstaan, na een bezoek aan de wc :)

Pas als je echt laag in je BF komt zou je het kunnen gaan meten, maar geen meting is exact.. en kan alleen maar voor frustratie zorgen, ook al ga je misschien voorruit :)

Daarom gewoon foto's maken om de maand en je progressie zo in de gaten houden..

Terug
Naar boven