XXL Nutrition

Vetten voor het slapen gaan

Area1990

Advanced Bodybuilder
Waardering
154
Velen hier (waaronder ik) nemen vaak vetten, zoals nootjes, voor het slapen gaan om hun kwark/nightprotein langer te laten verteren. Onderzoeken die ik tegenkwam tonen echter aan dat vetten voor het naar bed gaan een negatieve invloed hebben op je groeihormoon (HGH). Minder HGH betekent minder spier gains en meer fat gains. Ook speelt HGH een belangrijke rol in het fit voelen na je ontwaken.
Deze onderzoeken suggereren dat je het beste een aantal uren voor het naar bed gaan geen vetten nuttigt, wil je optimale werking van je groeihormoon hebben.

Clin Invest. 1972 Sep;51(9):2388-98.
Studies on the relationship between plasma free fatty acids and growth hormone secretion in man.
Quabbe HJ, Bratzke HJ, Siegers U, Elban K.
The influence of plasma free fatty acid (FFA) concentration on the secretion of human growth hormone (HGH) was investigated. (a) FFA depression was produced by means of a nicotinic acid (NA) infusion for either 1 or 5 hr in the presence of glucose-induced hyperglycemia. Controls received only saline. (b) FFA depression was also produced by a 90 min NA infusion and then rapid FFA elevation by a lipid-plus-heparin (lipid) infusion. This procedure was compared with a similar NA infusion not followed by lipid. (c) FFA elevation was produced either by a lipid or by a norepinephrine (NE) infusion and then HGH secretion was stimulated by insulin-induced hypoglycemia. Each subject in this group received both the lipid and the NE infusion on seperate days as well as two control tests (insulin alone and NE alone).Depression of FFA resulted in an increase of HGH with a lag period of approximately 2 hr. Maximal HGH rise after 1 hr NA infusion was 7.7+/-1.9 ng/ml and with 5 hr NA infusion 14.3+/-3.6 ng/ml (both significantly higher than during saline infusion, P < 0.025 and < 0.005 respectively) and occurred despite continuous hyperglycemia. Lipid infusion just before the expected HGH increase prevented the HGH response to FFA depression. HGH rise during insulin hypoglycemia (32.2+/-6.5 ng/ml) was significantly inhibited by prior FFA elevation whether achieved by lipid infusion (maximum HGH rise 11.4+/-1.6 ng/ml) or by NE infusion (maximum HGH rise 19.0+/-6.2 ng/ml).The results are suggestive of a negative feedback loop between plasma FFA and HGH secretion, of importance for subacute rather than acute changes in the plasma FFA concentration. FFA lack itself seems to be the signal for HGH release despite the lag period between FFA decrease and HGH increase. Glucose and FFA can at least not fully replace each other in their respective influence on HGH release.

J Appl Physiol. 2008 Mar;104(3):724-8. Epub 2008 Jan 10.
The growth hormone response to repeated bouts of sprint exercise with and without suppression of lipolysis in men.
Stokes KA, Tyler C, Gilbert KL.
Sport and Exercise Science, School for Health, University of Bath, Bath, UK. k.stokes@bath.ac.uk

A single 30-s sprint is a potent physiological stimulus for growth hormone (GH) release. However, repeated bouts of sprinting attenuate the GH response, possibly due to negative feedback via elevated systemic free fatty acids (FFA). The aim of the study was to use nicotinic acid (NA) to suppress lipolysis to investigate whether serum FFA can modulate the GH response to exercise. Seven nonobese, healthy men performed two trials, consisting of two maximal 30-s cycle ergometer sprints separated by 4 h of recovery. In one trial (NA), participants ingested NA (1 g 60 min before, and 0.5 g 60 and 180 min after sprint 1); the other was a control (Con) trial. Serum FFA was not significantly different between trials before sprint 1 but was significantly lower in the NA trial immediately before sprint 2 [NA vs. Con: mean (SD); 0.08 (0.05) vs. 0.75 (0.34) mmol/l, P < 0.05]. Peak and integrated GH were significantly greater following sprint 2 compared with sprint 1 in the NA trial [peak GH: 23.3 (7.0) vs. 7.7 (11.9) microg/l, P < 0.05; integrated GH: 1,076 (350) vs. 316 (527) microg.l(-1).60 min(-1), P < 0.05] and compared with sprint 2 in the Con trial [peak GH: 23.3 (7.0) vs. 5.2 (2.3) microg/l, P < 0.05; integrated GH: 1,076 (350) vs. 206 (118) microg.l(-1).60 min(-1), P < 0.05]. In conclusion, suppressing lipolysis resulted in a significantly greater GH response to the second of two sprints, suggesting a potential role for serum FFA in negative feedback control of the GH response to repeated exercise.

Inhibition of Sleep-Related Growth Hormone Release by Elevated Free Fatty Acids
Growth hormone release was measured in four normal young men during normal sleep and during sleep in which free fatty acids (FFA) were elevated by the administration of oral Lipomul? and iv heparin. No correlation was found during normal sleep between plasma glucose and free fatty acid levels and the release of growth hormone coincident with control deep sleep periods. Elevation of FFA levels resulted in a suppression of growth hormone release with deep sleep with a mean peak level of 2.3 ? 0.7 ng/ml as compared to a mean peak of 29.4 ? 1.6 ng/ml obtained during normal sleep nights. Analysis of the data suggests that growth hormone secretion during deep sleep can be influenced by FFA which affect growth hormone secretion in the wake state.
http://jcem.endojournals.org/cgi/content/abstract/35/4/592

• Like
Waarderingen: 3XL
Pfft..wie moet ik nu geloven?
Ik eet overigens altijd 10gr gebroken lijnzaad en 10gr noten bij mijn kwark...

• Topic Starter Topic Starter
Hoezo wie moet ik nu geloven?:p
Zowel die onderzoeken als het feit dat vet je vertering vertraagd, kloppen. Vraag aan jezelf moet zijn ; neem ik het voor lief dat ondanks de langzamere vertering mijn HGH ook daalt?

Interessant, maar hoe zit het met de andere hormonen die van invloed zijn op de spiergroei?

Het wordt overtuigender indien je ook aanwijzingen hebt dat vetten van invloed zijn op de eiwitsynthese.

Fat Intake Negatively Influences The Sleep Pattern In Healthy Adults

ScienceDaily (Jun. 10, 2008) ? Total fat intake and dinner fat intake seem to influence negatively the sleep pattern in healthy adults, according to a research abstract that will be presented on June 10 at SLEEP 2008, the 22nd Annual Meeting of the Associated Professional Sleep Societies (APSS).

The study, authored by Cibele Crispim, of the Federal University of Sao Paulo in Brazil, focused on 52 healthy volunteers between 20-45 years of age, whose food intake was analyzed by a three-day food record. Their sleep pattern was evaluated by a polysomnographic recording.

"We showed that an increased fat intake was associated with a lower percentage of REM sleep, a higher arousal index and apnea-hypopnea index, and a lower sleep efficiency," said Crispim. "These results showed that total fat intake and dinner fat intake seem to influence negatively the sleep pattern. However, researches in the nutrition and sleep area should be carried out to better understand these associations."

Minder of slechtere slaap resulteert in een lagere testosteron spiegel. En aangezien vet een directe invloed heeft op de (REM)slaap resulteert dit in minder testosteron.

Maar wat als je dan bij je maaltijd voor je gaat slapen ook vet inneemt, wat mij logisch lijkt in de meeste voedingsschema's..dan heeft dat toch ook een effect op je slaap want je eten wordt natuurlijk niet verteerd in 1 2 3.

Nu ben ik er nog steeds niet aan uit..:P Vetten voor het slapen, een must of net niet?

Mooi zoekwerk.:thumbup:

Heb je nog meer materiaal om deze constateringen aan te sterken?

Oehh als dat waar is dan kan ik maar beter stoppen met die noten s'avonds meer vet kan ik niet gebruiken

Minder of slechtere slaap resulteert in een lagere testosteron spiegel. En aangezien vet een directe invloed heeft op de (REM)slaap resulteert dit in minder testosteron.

Wacht even.

Je koppelt een aantal theorieën aan elkaar waarbij je het praktische perspectief uit het oog verliest (invloeden van vetten op andere relevante hormonen, en directe invloeden op de netto eiwitshynthese, of nog belangrijker: lange termijn muscle gains).

Maar hiermee ga je nog verder weg staan van de relevante feiten. Het lijkt me sterk dat vetten een negatieve invloed hebben op je testosteron. Is hier onderzoek naar gedaan?
Je koppelt nu allerlei ingewikkelde constructies aan elkaar om iets aan te tonen wat op eenvoudige wijze meetbaar kan zijn.

Wacht even.

Je koppelt een aantal theorieën aan elkaar waarbij je het praktische perspectief uit het oog verliest (invloeden van vetten op andere relevante hormonen, en directe invloeden op de netto eiwitshynthese, of nog belangrijker: lange termijn muscle gains).

Maar hiermee ga je nog verder weg staan van de relevante feiten. Het lijkt me sterk dat vetten een negatieve invloed hebben op je testosteron. Is hier onderzoek naar gedaan?
Je koppelt nu allerlei ingewikkelde constructies aan elkaar om iets aan te tonen wat op eenvoudige wijze meetbaar kan zijn.

Je hebt gelijk dat ik beter directe onderzoeken kan vinden tussen de relatie vetten en een negatieve testosteronspiegel. Het gaat me wat tijd kosten om ze te zoeken, als ze als bestaan, maar ik ga mijn best doen.
Aan de andere kant zijn er genoeg onderzoeken te vinden dat een high/fat diet beter is voor je testosteron dan een low/fat diet.
Probleem is dat het voor mij erg paradoxaal lijkt, vetten verhinderen een goede slaap, terwijl een goede slaap juist extra testosteron vrijmaakt. Aan de andere kant zijn het juist de (verzadigde) vetten die de bouwstenen zijn voor testosteron.
Hoe moet ik dat als niet-wetenschapper kunnen verklaren? Onderzoeken met betrekking daartoe ben ik nog niet tegengekomen.

Denk niet dat ze dat bedoelen, dat is like 12 gram vet? Dat is nix man..

Ik doe meestal 55 gram noten.. Denk dat dit stukje meer voor mijn vetten van toepassing is..
Doe dit overgens al heeeeeeeeeel lang..

Hoeveel gram vet pakken jullie voor het slapen gaan dan?

Is het nou wel iets goeds, of juist niet?

Ik neem geen vet voor het slapen gaan.
Me laatste vetten neem ik om 20.30; 2 hele eieren + 3 eiwitten + eetlepel olijfolie.
K word niet vet, en kan altijd goed in slaap komen, wordt ook altijd uitgerust wakker (gelukkig)

Je hebt gelijk dat ik beter directe onderzoeken kan vinden tussen de relatie vetten en een negatieve testosteronspiegel. Het gaat me wat tijd kosten om ze te zoeken, als ze als bestaan, maar ik ga mijn best doen.
Aan de andere kant zijn er genoeg onderzoeken te vinden dat een high/fat diet beter is voor je testosteron dan een low/fat diet.
Probleem is dat het voor mij erg paradoxaal lijkt, vetten verhinderen een goede slaap, terwijl een goede slaap juist extra testosteron vrijmaakt. Aan de andere kant zijn het juist de (verzadigde) vetten die de bouwstenen zijn voor testosteron.
Hoe moet ik dat als niet-wetenschapper kunnen verklaren? Onderzoeken met betrekking daartoe ben ik nog niet tegengekomen.

Voor de duidelijkheid: Ik vind het supergoed dat je zelf naar wetenschappelijk bewijs zoekt om je informatie op te baseren.

In dit geval ben ik wel bang dat de materie enorm complex wordt. Helemaal omdat je geen resultaten van direct onderzoek hebt gegeven.
Neem bijvoorbeeld het eerste onderzoek in je openingspost:

Clin Invest. 1972 Sep;51(9):2388-98.
Studies on the relationship between plasma free fatty acids and growth hormone secretion in man.
Quabbe HJ, Bratzke HJ, Siegers U, Elban K.
The influence of plasma free fatty acid (FFA) concentration on the secretion of human growth hormone (HGH) was investigated. (a) FFA depression was produced by means of a nicotinic acid (NA) infusion for either 1 or 5 hr in the presence of glucose-induced hyperglycemia. Controls received only saline. (b) FFA depression was also produced by a 90 min NA infusion and then rapid FFA elevation by a lipid-plus-heparin (lipid) infusion. This procedure was compared with a similar NA infusion not followed by lipid. (c) FFA elevation was produced either by a lipid or by a norepinephrine (NE) infusion and then HGH secretion was stimulated by insulin-induced hypoglycemia. Each subject in this group received both the lipid and the NE infusion on seperate days as well as two control tests (insulin alone and NE alone).Depression of FFA resulted in an increase of HGH with a lag period of approximately 2 hr. Maximal HGH rise after 1 hr NA infusion was 7.7+/-1.9 ng/ml and with 5 hr NA infusion 14.3+/-3.6 ng/ml (both significantly higher than during saline infusion, P < 0.025 and < 0.005 respectively) and occurred despite continuous hyperglycemia. Lipid infusion just before the expected HGH increase prevented the HGH response to FFA depression. HGH rise during insulin hypoglycemia (32.2+/-6.5 ng/ml) was significantly inhibited by prior FFA elevation whether achieved by lipid infusion (maximum HGH rise 11.4+/-1.6 ng/ml) or by NE infusion (maximum HGH rise 19.0+/-6.2 ng/ml).The results are suggestive of a negative feedback loop between plasma FFA and HGH secretion, of importance for subacute rather than acute changes in the plasma FFA concentration. FFA lack itself seems to be the signal for HGH release despite the lag period between FFA decrease and HGH increase. Glucose and FFA can at least not fully replace each other in their respective influence on HGH release.

Het complete artikel kun je hier vinden: http://www.pubmedcentral.nih.gov/picrender.fcgi?artid=292406&blobtype=pdf

Probeer nu eens zelf antwoord te geven op de volgende vragen (a.d. hand van dit artikel):
-Wat zijn de omstandigheden waaronder het onderzoek is verlopen?
-Verkeert een normaal mens ook wel eens onder deze omstandigheden?
-Wat is er nu feitelijk gevonden? Probeer dit in je eigen woorden te beschrijven.
-Wat zijn de gebruikte hoeveelheden van de variabelen?
-Wat is het perspectief waarin de onderzoekers hun eigen onderzoek plaatsen (zie discussion).

En dan heb je het nog niet eens over andere punten:
-Wat zijn de resultaten van andere studies die dit onderwerp onderzochten?
-Wat is de relevantie van het totaalbeeld van deze studies voor de spiergroei in mensen?
-Wat is het effect op de lange termijn (treedt er gewenning op)?
-Hoe vertaal je de informatie naar voedingsmiddelen?

Al met al heb je een zeer interessant onderwerp gekozen, maar het lijkt me aardig wat werk :o

Toch succes :D

Laatst bewerkt:
Denk niet dat ze dat bedoelen, dat is like 12 gram vet? Dat is nix man..

Ik doe meestal 55 gram noten.. Denk dat dit stukje meer voor mijn vetten van toepassing is..
Doe dit overgens al heeeeeeeeeel lang..

Wat jij persoonlijk doet is niet zo relevant voor het topic het gaat hier om wetenschap. Mooie discussie overigens ik ben ook benieuwd naar aanvullende info van dit onderzoek.

Eiwitten en koolhydraten inhiberen GH release ook.

Gelukkig is GH helemaal niet zo belangrijk.

Laatst bewerkt:
Wat jij persoonlijk doet is niet zo relevant voor het topic het gaat hier om wetenschap. Mooie discussie overigens ik ben ook benieuwd naar aanvullende info van dit onderzoek.

Ik weet het, maar ik bedoelde te zeggen dat yosh zich niet druk hoeft te maken over 12 gram, want een aantal grammen vet voorkom je nooit.. In vrijwel alles zit vet, of je moet alleen magere kaas eten voor het slapengaan..

Ben overgens ook zeer benieuwd naar de uitslag van dit topic strax.. Ben zowiezo benieuwd of we er ooit achter zullen komen..

Is dit onderzoek overgens op muizen getest of op mensen?

Dat vraagt om een uitweiding

GH heeft nauwlijks invloed op spiergroei, en al helemaal niet in kleine schommelingen in fysiologische dosis. Het verbrand wel wat vet. Je druk maken om dit hormoon is over het algemeen losing the bigger picture.

Is dit onderzoek overgens op muizen getest of op mensen?

Welke van de 3? Je kunt het overigens denk ik wel vinden als je de stukjes nog eens even goed bekijkt.

Velen hier (waaronder ik) nemen vaak vetten, zoals nootjes, voor het slapen gaan om hun kwark/nightprotein langer te laten verteren.

Aangezien dit de aanleidingen van alles was: het is uperhaupt nog maar de vraag of je eiwitten langzamer wilt laten verteren 's nachts.

ik eet nog snel 300g kwark voor het slapen gaan.

Terug
Naar boven