AndroidHealthClinic

Vlaams Belang: "CD&V mist historische kans"

bart82

DBB Goeroe
Elite Member
Waardering
13
Vlaams Belang: "CD&V mist historische kans"

art_large_223626.jpg

De CD&V heeft een historische kans laten liggen om een staatshervorming te realiseren. Dat heeft de fractieleider van het Vlaams Belang, Gerolf Annemans, vandaag gezegd tijdens het Kamerdebat over de regeerverklaring. Annemans haalde vooral uit naar de Vlaamse christendemocraten, die hij verweet hun verkiezingsbeloftes te hebben gebroken.

Schamele habbekrats
Het Vlaams Belang mocht deze voormiddag als grootste oppositiepartij de spits afbijten tijdens het kamerdebat. Gerolf Annemans wijdde zowat heel zijn tussenkomst aan de CD&V, die hij verweet zowel de staatshervorming als de splitsing van Brussel-Halle-Vilvoorde opzij te hebben gezet om in een regering te stappen. "Er zal enkel een schamele habbekrats overblijven van uw communautaire beloftes", luidde het.

Sleutel uit handen
Volgens het Vlaams Belang heeft de CD&V op die manier een historische kans laten liggen om toch een staatshervorming te realiseren. "Vlaanderen heeft maar één sleutel in handen daarvoor: de vorming van een federale regering. Nu geeft u die sleutel uit handen", zei Annemans.

Ook N-VA krijgt sneer
Ook N-VA kreeg ervan langs, omdat die partij straks - op één onthouding na - het vertrouwen in de regering zal stemmen. "U moet lotje trekken om aan te duiden wie het schaamlapje van de N-VA mag ophouden. De N-VA is in alle betekenissen van het woord gestript", klonk het.

Gedomineerd door Franstaligen
Annemans hekelde tot slot ook dat Verhofstadt III opnieuw een regering is die gedomineerd wordt door de Franstaligen. Er zijn meer Franstalige meerderheidspartijen, meer Franstaligen Kamerleden uit de meerderheid en een premier die door de Franstaligen wordt toegejuicht omdat hij hen bedient, dixit de Kamerfractieleider van het Vlaams Belang. (belga/eb)

Ik kan 'm geen ongelijk geven. Na de straffe taal van enkele maandjes terug trekken ze nu een voor een hun staart in...

Je kan het met veel oneens zijn in hun programma, maar oppositie voeren doen ze prima. Gewoon de harde waarheid wat er door hun gezegd is.

Je kan het met veel oneens zijn in hun programma, maar oppositie voeren doen ze prima. Gewoon de harde waarheid wat er door hun gezegd is.

Inderdaad. Ik heb deze morgen naar Villa Politica gekeken en daar was een integrale uitzending van zijn betoog te zien. Zijn analyse was grotendeels correct. Maar met zijn oplossingen in standpunten ben ik het wel niet altijd eens.

zijn analyse is fout want hij zegt dat de onderhandelingen omtrent communautaire gedaan zijn en dat is niet zo, ze gaan blijven onderhandelen.
enjah het is oppositie, ik zou hetzelfde hebben gezegd als annemans zou ik in de oppositie zitten.

Het is zijn voorspelling dat de Vlamingen nu niet veel meer moeten verwachten, denk jij van wel dan? Het valt toch op dat VB vaak gelijk krijgt op dit soort punten. Ze hadden voorspelt dat CD&V uiteindelijk voor de postjes zou kiezen, en kijk, dat hebben ze gedaan ook. Ik verwacht iig niet veel meer, ben al te vaak teleurgesteld in de Belgische politiek, ze kunnen wat mij betreft allemaal de boom in.

Een ieder weet toch dat partijen veel van hun beloften opzij zetten als ze maar aan het pluche mogen ruiken. Als je wil meeregeren moet je vaak compromissen sluiten, soms zelfs zo erg dat het volkomen in strijd is met je grondbeginselen. In Nederland is de PVDA daar een goed voorbeeld van.

In België is het iets meer dan dat wat er zich nu afspeelt, omdat een grote meerderheid van de Vlamingen begrijpt dat die hervormingen nodig zijn, dat gegeven nu helemaal vergeten zou gewoon kiezersbedrog zijn, er is dan zelfs geen sprake meer van compromis.

Ze hebben eigenlijk in de eerste 6 maanden niets anders gedaan dan dingen laten vallen, tot er bijna niets van overbleef, en zelfs dat lijkt nu afgewezen te worden. Als je als partij met 30% van de stemmen achter je echt alles wat je belooft hebt bij de coalitievorming gaat verloochenen, dan ben je natuurlijk niet goed bezig. Dan voed je gewoon anti-politiek en de extreme partijen.

Het is zijn voorspelling dat de Vlamingen nu niet veel meer moeten verwachten, denk jij van wel dan? Het valt toch op dat VB vaak gelijk krijgt op dit soort punten. Ze hadden voorspelt dat CD&V uiteindelijk voor de postjes zou kiezen, en kijk, dat hebben ze gedaan ook. Ik verwacht iig niet veel meer, ben al te vaak teleurgesteld in de Belgische politiek, ze kunnen wat mij betreft allemaal de boom in.

ik hoop echt van wel, ik denk ja, een hervorming komt er denk ik wel ma een grote hervorming denk ik niet.
Maar het was sowieso naief van de kiezer al die stoere praatjes van de cd&v en nva te geloven.
"BHV, 5min politieke moed" jaja, dan zijn ze toch niet zo moedig.
Het zou alleszins dom zijn van de franstaligen om echt niets van de hervormingen te doen, want volgende keer zal het dan wrs onderhandelen zijn met het vlaams belang en die zullen minder verzoendend zijn dan leterme.

Terug
Naar boven