AndroidHealthClinic

Vlaamse overheid wil dubbel zoveel allochtone ambtenaren

bart82

DBB Goeroe
Elite Member
Waardering
13

De Vlaamse administratie streeft er naar om tegen 2010 vier procent mensen van allochtone afkomst in dienst te hebben. Ook het aantal Vlaams ambtenaren met een handicap moet tegen dan omhoog, en een derde van de middenkaders bij de Vlaamse administratie moet door vrouwen worden bemand. Dat zei minister van Bestuurszaken Geert Bourgeois woensdag in het Vlaams parlement.

De Lijn

Bourgeois antwoordde op vragen van Jef Tavernier (Groen!) en Filip Dewinter (Vlaams Belang). Die verwezen naar een interview van Ingrid Lieten, directeur-generaal van de Lijn, die verklaarde dat er quota voor werknemers zouden komen bij de Vlaamse vervoersmaatschappij. "Anti-Vlaams racisme", volgens Dewinter. Een goede zaak volgens Tavernier, al is daar volgens hem een concreet actieplan voor nodig.

Streefcijfers

De minister verduidelijkte dat het om streefcijfers ging, niet om quota. Bij een aanwerving wordt altijd de beste kandidaat gekozen, maar als er na de selectieprocedure gelijkwaardige kandidaten zijn, krijgen vrouwen, allochtonen en mensen met een handicap voorrang. Dat geldt tot het streefcijfer is bereikt.

Vier procent

Momenteel werken in de Vlaamse administratie 2 procent allochtonen. Dat moet verdubbelen tegen 2010. Het aantal personen met een handicap moet tegen dan stijgen van 1,8 procent naar 4,5 procent. Vrouwen moeten een derde van het middenkader innemen, en tegen 2015 een derde van het topkader. Er worden ook allerlei acties ondernomen, zei Bourgeois, zoals het stimuleren van mensen uit de doelgroepen om te solliciteren. (belga)

Heb weinig tegen het tewerkstellen van allochtonen indien deze geschikt zijn voor de functie maar een quota ben ik altijd tegen.

De titel is wat misleidend. Het blijkt dus dat dat nu nog maar 2% is, dus een verdubbeling naar 4% is procentueel gezien niet echt een bijzonder extreme doelstelling gezien de termijn waarin men dat denkt te willen realiseren.

1.Maar willen de alochtonen dit wel;):p???
2.Alochtonen willen eigenlijk dubbel zo weinig mensen die werken bij de Vlaamse overheid:D:D:D:p
:spam:

• Topic Starter Topic Starter
De titel is wat misleidend. Het blijkt dus dat dat nu nog maar 2% is, dus een verdubbeling naar 4% is procentueel gezien niet echt een bijzonder extreme doelstelling gezien de termijn waarin men dat denkt te willen realiseren.

media is nu eenmaal misleidend :D

Er is inderdaad een probleem met werkloze allochtonen, dat valt niet te ontkennen. Er worden sinds 1999 diversiteitsplannen opgesteld om op een bepaalde manier allochtonen binnen te halen in een onderneming, door bv: extra begeleidingsmaatregelen. Hier houden oa: Resoc, vitamine W, D8, etc zich mee bezig. Ik vind dit best een goed idee, want op termijn kan dit probleem zwaar wegen op de binnenlandse economie. Maar om quota in te voeren vind ik toch een stap tever gaan. Ik vind dat als je iemand aanneemt, je deze nog altijd moet selecteren op basis van het feit, dat de kandidaat werknemer de beste is van de andere kandidaten. Jammer dat dit een voorstel is van mijn partijgenoot Geert bourgeois :(

Positieve discriminatie is ook discriminatie......

De overheid heeft niets te willen, als er geen allochtonen komen opdagen bij sollicitaties dan is dat de realiteit. Als autochtonen beter geschikt zijn voor deze job dan is dat de realiteit. Opbokken met die positieve discriminatie: gelijke rechten voor IEDEREEN.

Positieve discriminatie is ook discriminatie......

ja vind ik ook. het is gewoon een verschuiving van het probleem of jij werkloos of hij. ik snap wel dat ze het percentage werklozen in beiden ''groepen'' even groot wil laten worden, maar dan kunnen ze beter gaan kijken hoe er meer banen kunnen worden gecreeerd.

Enig idee wat er veelal gebeurd met sollicitatiebrieven die ondertekend zijn door Ahmet of Moestafa?

Daar gaan we weer! Ik word toch zo moe van deze discussie. Als je geschikt bent, ben je geschikt. Als mensen, die Ahmet heten wel uitgenodigd worden voor een gesprek en dan worden afgewezen, vinden ze wel weer wat anders om de "discriminatie-kaart" te trekken.

Enig idee wat er veelal gebeurd met sollicitatiebrieven die ondertekend zijn door Ahmet of Moestafa?

Enig idee hoeveel mensen die Ahmet of Moestafa heten, beroep kunnen doen op jobaanbiedingen. Ik doe momenteel een onderzoek naar 'integratie van allochtonen op de arbeidsmarkt in antwerpen' en ik kan je verzekeren, de autochtone bevoling wordt bij bepaalde instellingen gediscrimineerd t.o.v de allochtonen. Je hebt gelijk dat bij bedrijven allochtonen niet worden aangeworven (cfr. Ferryn poorten), maar er zijn ook genoeg initiatieven om allochtonen aan werk te helpen, met een hele resem extra begeleidingsmaatregelen die autochtone werknemers niet hebben.

Weet jij het? Of ga je er maar van uit dat ze worden afgewezen? Als er discriminatie is dan moet dat hard aangepakt worden, maar voor zover ik het bedrijfsleven ken kiezen werkgevers enkel mensen die hen geld opbrengen/efficient zijn, afkomst speelt dan geen rol.

Het gaat pas echt fout als werkgevers verplicht worden om mensen aan te nemen die niet ideaal zijn voor de job, terwijl meer geschikte personen worden afgewezen vanwege een opgelegde quota mbt hun afkomst: ook dat is reeds realiteit bij sommige bedrijven in België, ik zal geen namen noemen maar ik ken mensen die het hebben meegemaakt.

Is het nou zo moeilijk:
Er worden allochtonen gediscrimineerd en er zijn ook allochtonen die niet willen werken.

Is het nou zo moeilijk:
Er worden allochtonen gediscrimineerd en er zijn ook allochtonen die niet willen werken.

Dat allochtonen in deze kwestie worden gediscrimineerd, is nog maar de vraag. Dat de overheid wil, dat autochtonen gediscrimineerd worden t.o.v. autochtonen is wel een feit.

De Vlaamse administratie streeft er naar om tegen 2010 vier procent mensen van allochtone afkomst in dienst te hebben. Ook het aantal Vlaams ambtenaren met een handicap moet tegen dan omhoog, en een derde van de middenkaders bij de Vlaamse administratie moet door vrouwen worden bemand. Dat zei minister van Bestuurszaken Geert Bourgeois woensdag in het Vlaams parlement.

De Lijn

Bourgeois antwoordde op vragen van Jef Tavernier (Groen!) en Filip Dewinter (Vlaams Belang). Die verwezen naar een interview van Ingrid Lieten, directeur-generaal van de Lijn, die verklaarde dat er quota voor werknemers zouden komen bij de Vlaamse vervoersmaatschappij. "Anti-Vlaams racisme", volgens Dewinter. Een goede zaak volgens Tavernier, al is daar volgens hem een concreet actieplan voor nodig.

Streefcijfers

De minister verduidelijkte dat het om streefcijfers ging, niet om quota. Bij een aanwerving wordt altijd de beste kandidaat gekozen, maar als er na de selectieprocedure gelijkwaardige kandidaten zijn, krijgen vrouwen, allochtonen en mensen met een handicap voorrang. Dat geldt tot het streefcijfer is bereikt.

Vier procent

Momenteel werken in de Vlaamse administratie 2 procent allochtonen. Dat moet verdubbelen tegen 2010. Het aantal personen met een handicap moet tegen dan stijgen van 1,8 procent naar 4,5 procent. Vrouwen moeten een derde van het middenkader innemen, en tegen 2015 een derde van het topkader. Er worden ook allerlei acties ondernomen, zei Bourgeois, zoals het stimuleren van mensen uit de doelgroepen om te solliciteren. (belga)

Heb weinig tegen het tewerkstellen van allochtonen indien deze geschikt zijn voor de functie maar een quota ben ik altijd tegen.

de meeste allochtonen zijn tegen quota's.

Daar gaan we weer! Ik word toch zo moe van deze discussie. Als je geschikt bent, ben je geschikt. Als mensen, die Ahmet heten wel uitgenodigd worden voor een gesprek en dan worden afgewezen, vinden ze wel weer wat anders om de "discriminatie-kaart" te trekken.

daar gaan we weer? Het is een valabel argument die reeds meerdere malen bevestigd werd. Het is makkelijk dit af te doen als een leugen als je zelf blank bent he!

de meeste allochtonen zijn tegen quota's.

Dat geloof ik ook. Ze willen gewoon een eerlijke kans. Of ze dat nu krijgen of niet is alleen eehl moeilijk te bewijzen en als het zo is, is er ook niets tegen te doen. Behalve idd misschien quota instellen om bedrijven te verplichten allochtonen aan te nemen. Of dat een gunstige ontwikkeling is, betwijfel ik.

Vuile stinkracisten.

Er is altijd wel een kwaliteitsverschil tussen solliciterende kandidaten. Het is toch belachelijk dat dit soort discriminatie mogelijk is?

Het gaat pas echt fout als werkgevers verplicht worden om mensen aan te nemen die niet ideaal zijn voor de job, terwijl meer geschikte personen worden afgewezen vanwege een opgelegde quota mbt hun afkomst: ook dat is reeds realiteit bij sommige bedrijven in België, ik zal geen namen noemen maar ik ken mensen die het hebben meegemaakt.

dat klopt niet; De quoto moeten worden toegepast als volgt: als een autochtoon en allochtoon dezelfde kwaliteiten hebben en alletwee even geschikt zijn voor de job, krijgt de allochtoon voorrang tot de quota bereikt zijn.

En het artikel ging over de vlaamse administratie en niet over zelfstandigen en dergelijke.

belgen of allochtonen is lood om oud ijzer denk ik

Terug
Naar boven