MuscleMeat

Vlaamse Verkeershervorming (2017)

Zeg het maar jongens...

  • Pro

    Stemmen: 0 0,0%
  • Benxit Please

    Stemmen: 5 100,0%

  • Totaal stemmers
    5
  • Peiling gesloten .

Bezoekers in dit topic

Arminius

🖤
Elite Member
15 jaar lid
Lid geworden
4 jul 2005
Berichten
72.647
Waardering
38.370
media_xll_7714078.jpg


Tegen 2050 mag er niemand meer sterven op de Vlaamse wegen. Nul verkeersdoden dus. Om dat te halen, heeft bevoegd minister Ben Weyts (N-VA) een plan klaar met een pakket maatregelen. Een van de maatregelen is dat er vanaf volgend jaar een nieuwe rijopleiding komt: met moeilijkere examens en meer manoeuvres. En wie leert rijden met vader of moeder, zal verplicht nog een paar uur naar de rijschool moeten.

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts wil met een Vlaams Verkeersveiligheidsplan het aantal verkeersdoden tussen 2010 en 2020 gehalveerd zien tot nog 200 per jaar. Tegen 2030 mogen dat er nog slechts 133 zijn, tegen 2050 geen enkele meer. Het plan kreeg vrijdagochtend groen licht van de Vlaamse regering. De rijopleiding wordt alvast veeleisender, maar ook 120 euro duurder door een verplicht terugkommoment. Op gewestwegen wordt 70 km/u de norm. "Sommige maatregelen zullen onpopulair zijn, maar ze zijn levensnoodzakelijk", klinkt het.

Weyts maakt zich sterk dat zijn plan "boordevol concrete maatregelen" zit. In 2014 vielen 400 verkeersdoden in Vlaanderen, een pijnlijke stijging nadat het cijfer al enkele jaren aan het stagneren was. "De lat moet hoger. We mogen de schande van de 400 doden nooit aanvaarden", aldus Weyts. De lat moet onder meer hoger op het gebied van educatie, handhaving en infrastructuur.

Wat educatie betreft, moet een hervormde rijopleiding van beginnende bestuurders meer kennis en kunde vragen. Zo wordt er voortaan ook aandacht besteed aan risicoperceptie en rijden met een GPS. Er zal ook meer rijervaring opgedaan moeten worden voor het behalen van het rijbewijs. Zo komt er een verlenging (van 3 maanden vandaag) naar 9 maanden vooraleer een praktijkexamen afgelegd mag worden door wie via de rijschool rijlessen volgt.

Het systeem van de vrije begeleiding blijft behouden, maar begeleiders zullen binnenkort wel een verplichte vorming moeten volgen. "Het systeem van de vrije begeleiding is uniek in Europa", aldus Weyts. "Dat systeem wil ik behouden met vrije begeleiders die zelf beter uitgerust zijn." De prijs voor zo'n verplichte vorming zou zowat 20 euro bedragen.

Inzake handhaving zal worden afgestapt van filmrolletjes in flitscamera's en wordt werk gemaakt van een "gebiedsdekkend" web van slimme camera's, die ingezet kunnen worden voor trajectcontrole. Ook zal de politie gebruik kunnen maken van "speedguns", die op flexibele wijze ingezet kunnen worden voor extra snelheidscontroles. Weyts wil ook dat snelheidssloten, toestellen die de maximumsnelheid van een wagen beperken, opgelegd kunnen worden aan recidiverende snelheidsduivels.

Wat infrastructuur betreft moeten de wegen veiliger worden, met onder andere conflictvrije kruispunten. Op gewestwegen wordt 70 km/u de norm, en 90 km/u de uitzondering. "Een copernicaanse revolutie ten opzichte van de huidige situatie", aldus Weyts, die benadrukt dat hierdoor op de gewestwegen 16.000 verkeersborden kunnen verdwijnen.

Het nieuwe systeem gaat in voor wie vanaf 1 juni 2017 aan zijn of haar rijopleiding begint. Het systeem zal volgens Weyts voortdurend opgevolgd en zo nodig bijgestuurd worden. "We hebben de verdomde plicht om alles uit de kast te halen voor veiliger verkeer", besluit hij.
 
Ik zou mij als ik een Belg was aardig kunnen vinden in die plannen.

Enige uitzondering is de trajectcontrole. Dat kan mits de gegevens niet direct mogen worden ingezien.
 
Geen enkele belg die de verkeerswetgeving volgt in de praktijk maar oke.
 
Misschien zijn rubberen snelwegen een idee.
 
Dacht trouwens dat België wel meeviel qua dodelijke verkeersslachtoffers?
 
Deze koekenbakkerij is geeneens meer grappig. :(
Vind het wel interessant.

Zweden is bijvoorbeeld al jaar en dag het 'veiligste' land op vlak van verkeer. Waarom daar dan geen inspiratie halen?
http://www.tijd.be/dossier/Europare...keer_Lessen_uit_Zweden.9689106-3140.art?ckc=1

Vind het niet logisch om rijopleidingen nog duurder te maken in totaal; kost nu al belachelijk veel. Zou net het tegenovergestelde nastreven; als de kostprijs lager ligt, zullen veel meer mensen er gebruik van maken en dus beter opgeleid zijn. Mijn ervaring met rijexamens is trouwens dat de lat veel te laag ligt.

Als hij het over educatie heeft, zou ik me ook meer focussen op kinderen die gewoon niets weten over verkeersregels en denken dat ze op de fiets altijd voorrang hebben. Die ga je niet uit de statistieken halen door enkel chauffeurs aan te pakken.

etc etc...
 
mat

Het moet een combinatie zijn van.

Dat de automobilist als eerste aangesproken wordt is niet vreemd. Kinderen kunnen vaak de gevolgen van hun daden nog niet inzien.
 
70 km/u buiten bebouwde kom: "Met minder borden mikken we op minder doden"
Vanaf 1 januari 2017 wordt 70 km/u de norm buiten de bebouwde kom. Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) lanceert een campagne om bestuurders voor te bereiden op die hervorming. Door de maatregel zullen er alvast ongeveer 30.000 verkeersborden kunnen verdwijnen en moet de weg 'leesbaarder' worden. "Met minder onduidelijkheid en minder borden mikken we op minder doden", zegt Weyts.

De huidige situatie op onze gewestwegen is behoorlijk absurd. Buiten de bebouwde kom is 90 km/u de regel. Maar die regel is in de praktijk de uitzondering. Overal staan borden die de limiet op 70 km/u leggen. Dat maakt dat er intussen 6.000 kilometer gewestweg is waar het uitzonderingsregime van 70 km/u geldt en amper 2.000 kilometer die de regel van 90 km/u volgt.

Vanaf 1 januari 2017 wordt 70 kilometer per uur de norm buiten de bebouwde kom. De hogere maximumsnelheid van 90 km/u kan alleen nog op plaatsen waar vrijliggende fietspaden liggen en de verkeersveiligheid niet in het gedrang gebracht wordt door bomen of uitgebreide bebouwing vlakbij de weg.

De nieuwe regel moet niet alleen de verkeersveiligheid ten goede komen, het moet ook helpen om komaf te maken met het "oerwoud aan verkeersborden", aldus Weyts. Door de vereenvoudiging kunnen er ongeveer 30.000 snelheidsborden voorgoed verdwijnen.

Weyts: "68 procent van de dodelijke slachtoffers valt buiten de bebouwde kom. Studies van het BIVV tonen aan dat chauffeurs zich binnen de bebouwde kom nog relatief goed aan de maximumsnelheid houden. Eenmaal buiten de bebouwde kom duwen we het gaspedaal vaak te hard in. We maken de wegen buiten de bebouwde kom nu beter leesbaar. Minder verwarring moet zorgen voor meer veiligheid."

De N-VA-minister heeft nu een campagne gelanceerd om de weggebruikers te informeren over de vereenvoudiging van de maximumsnelheid. Op ongeveer 400 locaties langs de weg komen er affiches. Er komen spotjes op radio en TV. Buitenlandse weggebruikers worden geïnformeerd via buitenlandse transportfederaties en automobilisten organisaties.

syro8g.jpg


Mobiliteitsorganisaties: "Versmalling E40 is waanzin"
In 2017 wil het Brussels gewest dat de toegang tot de hoofdstad via de E40 vanuit Luik en Leuven op een beperkt aantal rijstroken gebeurt. Dat heeft RTBF gemeld. De Brusselse minister-president Rudi Vervoort (PS) heeft het bericht bevestigd. Mobiliteitsorganisaties noemen de plannen "waanzin".

De Brusselse regering had in 2010 een plan opgesteld voor het gebied rond de gebouwen van VRT-RTBF, geïntegreerd in het project "Parkway E40". De E40 zou volgens dit plan vanaf Kraainem gehalveerd worden van zes tot drie rijstroken, waardoor een grote laan zou ontstaan waar op de vrijgekomen ruimte plaats is voor bussen en fietsers.

De kantoorgebouwen langs de Kolonel Bourgstraat moeten plaatsmaken voor nieuwe woningen, terwijl er parallel met de August Reyerslaan een nieuwe laan zou aangelegd worden. Een deel van de groene zone van het terrein van de openbare omroepen VRT en RTBF zal worden omgevormd tot een publiek park.

Het plan vergt wijzigingen van de weginfrastructuur in de gemeenten Sint-Lambrechts-Woluwe, Evere en Schaarbeek.

Het plan lokt uiteenlopende reacties uit bij de verschillende obiliteitsorganisaties. Touring vindt het plan "waanzin" en vraagt zich af het of het mobiliteitsbeleid niet beter in de handen van experts wordt gelegd dan bij "kortzichtige politici". Voor VAB past de beslissing van het Brussels Gewest dan weer in een evolutie die in verschillende Europese steden merkbaar is.

Touring laat in een persbericht weten dat het de plannen van de Brusselse regering "de omgekeerde wereld" vindt. Voor de mobiliteitsorganisatie past dit in een duidelijk beleid van het gewest om "het wegverkeer zodanig te stremmen en kunstmatige files te creëren". Touring vraagt zich dan ook af of het terugbrengen van het aantal rijstroken een doel op zich is, aangezien er geen goed alternatief voor handen is.

Voor VAB is de beslissing een minder grote verrassing. "Eigenlijk is het een vrij logische keuze, je ziet dat in tal van andere Europese grootsteden de auto's van pendelaars uit het centrum worden geweerd", zegt woordvoerder Maarten Matienko.

Maar het grote verschil met die andere steden, zoals Oslo en Londen, is dat daar wel een degelijk alternatief voorzien is voor de pendelaars. "In Brussel heeft men nu al de azijnmaatregelen genomen, nu wordt het tijd om werk te maken van de honingmaatregelen."

Zo'n honingmaatregel kan het Gewestelijk ExpresNet rond de hoofdstad zijn. "De implementatie hiervan duurt veel te lang. Daaruit kan je afleiden dat ons mobiliteitsbeleid niet daadkrachtig is."

Daarom pleit zijn Touring-collega ervoor om het mobiliteitsbeleid niet langer aan "kortzichtige politici" toe te vertrouwen "die een mes op de keel politiek voeren en alleen maar hun eigen ideologie of utopie willen uitvoeren".

"Een zoveelste bewijs van het totale en schrijnende gebrek aan globale mobiliteitsvisie in onze hoofdstad", zegt automobielfederatie Febiac. Febiac wil voor dergelijke ingrepen een impactanalyse en vraagt een masterplan Mobiliteit.

"Het is ongehoord dat er voorafgaand aan deze ingreep geen deugdelijke impactanalyse werd opgesteld en gecommuniceerd met alle betrokken stakeholders en met de andere Gewesten", klinkt het.

Febiac zegt niet gekant te zijn tegen een permanente evaluatie van het wegennet en de verkeersinfrastructuur. "Maar dergelijke structurele beslissingen kunnen niet zonder dat de gevolgen ervan becijferd worden en zonder dat er passende en aantrekkelijke mobiliteitsoplossingen worden aangeboden. Overstapparkings, multimodale hubs, een vlot hoofdwegennet, veilige tunnels, comfortabele metro- en buslijnen, performante autodeelprojecten, ... eerst moet er een volwaardig alternatief zijn voordat de capaciteit op hoofdwegen zoals de E40 eventueel kan worden beperkt."

De dagelijkse files bewijzen volgens de federatie dat er "absoluut geen capaciteitsoverschot" is vandaag. "Zonder overleg en alternatief de ochtendfiles richting Brussel een paar kilometer achteruitschuiven en de verliestijden nog verhogen is allerminst een oplossing. Ook Brussel zelf zal er de prijs voor betalen. Indien ons land de mobiliteit van haar burgers ernstig neemt, wanneer komt er dan een globaal Masterplan Mobiliteit op lange termijn, eerder dan enkel het kortzichtige eigen belang te dienen? "

Lorin Parys, Vlaams parlementslid en kandidaat-burgemeester voor Leuven van N-VA, is niet opgezet met de geplande versmalling van de E40 naar Brussel. Daarover werd niet overlegd met Vlaanderen. "Wij gaan toch ook niet plots een slagboom op de Brusselse Ring plaatsen? ", vraagt hij. Vlaams Mobiliteitsminister Ben Weyts (N-VA) bekijkt of het Brussels Gewest deze beslissing op eigen houtje kan nemen.

"Wij vragen al twee jaar lang om een 'memorandum of understanding' af te sluiten met de Brusselse regering over diverse thema's, waaronder de E40 en de Brusselse Ring", is te horen bij Weyts. "We hebben nooit antwoord gekregen."

De minister wijst op het grote verschil met de wijze waarop Vlaanderen handelt. "Wij hebben onze plannen voor de Ring, die grotendeels op Vlaams grondgebied ligt, toegelicht bij alle gemeentebesturen en bij het gewest." Weyts vraagt zich bovendien af wat de zin is van het halveren van het aantal rijstroken, zonder dat er tests gebeuren.

Lorin Parys verwoordt het nog scherper. "Excuseer, maar iedereen staat al urenlang in de file om in Brussel te raken, dan kan je toch niet zonder overleg plots aankondigen dat er drie rijstroken sneuvelen. Is dit de manier om van de hoofdstad een bruisende economische pool te maken? ", vraagt hij.
 
Laatst bewerkt:
Is dit geen goede oplossing voor jullie wegen?

[Afbeelding niet meer beschikbaar]
 
Vanaf 1 januari 2017 wordt 70 kilometer per uur de norm buiten de bebouwde kom. De hogere maximumsnelheid van 90 km/u kan alleen nog op plaatsen waar vrijliggende fietspaden liggen en de verkeersveiligheid niet in het gedrang gebracht wordt door bomen of uitgebreide bebouwing vlakbij de weg.

:fuu:
 
Wat er in het artikel staat ben ik niet tegen(boven de foto), stel me wel de vraag van de extra kosten die bij de rijopleiding komen.
Benxit mag wel met z'n enerverende (BE: op de zenuwen werkend dus niet op z'n NL's: Opwindend) stem, dom brilletje, kut partij...
 
Back
Naar boven