AndroidHealthClinic

Volwaardige vervanger noten

substance P

Elite Member
Waardering
151
Ik ben overgevoelig voor pindanoten denk ik, sinds ik ermee begonnen ben last van jeuk, uitslag enz..
Wat is een volwaardige vervanger voor pinda's?

walnoten?

Hazelnoten?

AH notenmix naturel:

- Paranoten
- Pecannoten
- Amandelen
- Hazelnoten

Alle ongebrand en ongezouten.

macadamia noten

Pinda's ZIJN geen noten, het zijn peulvruchten en staan met stip bovenaan op de lijst van problematische vetbronnen qua allergie-reacties.
Een andere peulvrucht waar je voor moet opppassen is soja. Nu niet meer zo erg veel voorkomend, maar ooit waren sojanootjes makkelijk verkrijgbaar.. laat ze radicaal links liggen.
Andere 'schijnnoten' zijn cashews, daar kunnen ook hele volksstammen niet tegen.. cashews zijn vruchtaanhangsels van de cashewvrucht.

Walnoten willen nogal snel ranzig worden wegens het hoge aandeel vluchtige omega-vetzuren, wat juist datgene is wat ze gezond maakt. Pecannoten hebben daar minder last van.
Minste problemen geven macadamias, da's bijna puur vet... erg opletten als je in de cut zit, ze zijn behalve walgelijk lekker ook gruwelijk duur.
Verder erg goed te doen ook qua prijs, hazelnoten en vooral amandelen zijn naar verhouding spotgoedkoop .

AH notenmix naturel:

- Paranoten
- Pecannoten
- Amandelen
- Hazelnoten

Alle ongebrand en ongezouten.
kun je daar ook een grote zak van kopen bij AH?
ik was laatst wezen kijken voor zo'n zak en toen hadden ze alleen maar kleine bakjes die je in 1 dag makkelijk er door heen haalt en daar betaal je dan 2,50 voor ofzo..

het was geen AH xxl, die bij jou wel misschien wel?

kun je daar ook een grote zak van kopen bij AH?
ik was laatst wezen kijken voor zo'n zak en toen hadden ze alleen maar kleine bakjes die je in 1 dag makkelijk er door heen haalt en daar betaal je dan 2,50 voor ofzo..

het was geen AH xxl, die bij jou wel misschien wel?

Het is een bakje, 175 gram. Dat is niet veel inderdaad, maar niet al te duur met 1,99. Gek genoeg zijn de bakjes met enkel paranoten, pecannoten, amandelen of hazelnoten een stuk duurder (2,50 of meer). Bij de Turk is het in ieder geval niet goedkoper, daar betaal je meestal 1 euro per 100 gram.

Het is een bakje, 175 gram. Dat is niet veel inderdaad, maar niet al te duur met 1,99. Gek genoeg zijn de bakjes met enkel paranoten, pecannoten, amandelen of hazelnoten een stuk duurder (2,50 of meer). Bij de Turk is het in ieder geval niet goedkoper, daar betaal je meestal 1 euro per 100 gram.

hmm oke, thanks voor de info
kga toch maar eens een keer op de markt kijken
denk dat het daar wel een stuk goedkoper zal zijn

Noten leveren gigaveel kcals.. zou nogal dom zijn om een heel bakje leeg te vreten tenzij je een onderhoud van ruim 4000kcal hebt en een ketodieet doet.

Pinda's ZIJN geen noten, het zijn peulvruchten en staan met stip bovenaan op de lijst van problematische vetbronnen qua allergie-reacties.
Een andere peulvrucht waar je voor moet opppassen is soja. Nu niet meer zo erg veel voorkomend, maar ooit waren sojanootjes makkelijk verkrijgbaar.. laat ze radicaal links liggen.
Andere 'schijnnoten' zijn cashews, daar kunnen ook hele volksstammen niet tegen.. cashews zijn vruchtaanhangsels van de cashewvrucht.

Walnoten willen nogal snel ranzig worden wegens het hoge aandeel vluchtige omega-vetzuren, wat juist datgene is wat ze gezond maakt. Pecannoten hebben daar minder last van.
Minste problemen geven macadamias, da's bijna puur vet... erg opletten als je in de cut zit, ze zijn behalve walgelijk lekker ook gruwelijk duur.
Verder erg goed te doen ook qua prijs, hazelnoten en vooral amandelen zijn naar verhouding spotgoedkoop .

Knappe post, niets aan toe te voegen.

Persoonlijk haal ik men noten van de lokale marktjes. Ik betaal ruwgeschat €12 voor een kilo amandelen en €16 voor een kilo macadamia's.

Doe zoals ik, koop gemengde notenpasta in de Bio-Planet,
heb je direct iets lekkers voor op de boterham ;)

cashewnoten moet je nemen, dit zijn geen echte noten maar peulvruchten.
Ik kan ook niet tegen amandels en walnoten daarom altijd cashew.

Bij de aldi hebben ze walnoten en soms hazelnoten (in de aanbieding), maar die walnoten zijn daar niet duur.

Noten leveren gigaveel kcals.. zou nogal dom zijn om een heel bakje leeg te vreten tenzij je een onderhoud van ruim 4000kcal hebt en een ketodieet doet.
Vind je opmerking niet gepast.
Vind dat noten altijd in je voeding moet zitten,je past je schema daar aantoe of je nu keto volgt of bulkd is eender.

@ Dimos: Hoezo niet gepast? Noten passen zeker in elk dieet, maar als iemand pak 'm beet 1500kcal heeft om een dag mee door te komen, kan je niet zo makkelijk even een bakje noten neerzetten en daaruit graaien, wat een ander met een onderhoud van 4000kcal weldegelijk kan.. en er nog mee afvallen ook. Daar hoef je geen kei in rekenen voor te zijn.

@ knikker: cashews zijn geen peulvruchten.. echt niet en peulvruchten geven juist de meeste allergieproblemen. Vruchtaanhangsels zijn het. Lees dit eens door:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Cashew-noot

De cashewnoot is het zaad van de cashew, Anacardium occidentale. Het plaatje toont ook de zogenaamde "cashew-appel", de getransformeerde vruchtsteel, een voorbeeld van een schijnvrucht. De eigenlijke vrucht, met daarin het zaad, is onopvallend en hangt onder de schijnvrucht.

Dit zaad bevat een giftige stof (cardol), die ernstige huidirritaties kan veroorzaken. Cashewnoten worden gefrituurd of met hete lucht geroosterd, waardoor het gif omgezet wordt in een onschadelijke stof. De cashewnoten kunnen vervolgens al dan niet gesuikerd of gezouten worden en gebruikt worden als borrelnootje of als keukeningrediënt.
Had het dus tendele mis.. cashewnoot is geen vruchtaanhangsel, het is het zaad dat ONDER de schijnvrucht hangt en in de eigenlijke vrucht zit (dat dan wel weer op een vruchtaanhangsel lijkt
Nou ja... zoiets.. en giftig ook nog als ze nog niet bewerkt zijn.

Terug
Naar boven