AndroidHealthClinic

Voorstellen en vraag mbt stagnatie

Irongirl89

Novice
Waardering
1
Lengte
1m68
Massa
57kg
Vetpercentage
20%
Hallo allemaal, Ik lees al een aantal maanden mee maar heb me zojuist ook maar eens aangemeld omdat ik met een vraag zit waarop ik maar geen antwoord kan vinden. Hope you don't mind! Ik ben een vrouw van 25 jaar, 1.68m en huidig gewicht van 57 kg. Ik fitness al jaren wat random, maar ben in december begonnen met veel krachttraining en betere voeding. Mijn vetpercentage was toen 33,8% (skinny-fat, ik oogde wel vrij slank). Inmiddels nu in juli zit ik op 20% waar ik natuurlijk al blij mee ben. Ik sport 5x per week, 3x kracht en sinds enkele weken ook 2x hiit erbij om de laatste vetreserves te verbranden. Hier loop ik tevens ook in vast. Ik houd netjes mijn macro's bij maar met eten kom ik er niet meer uit. Toen ik begon met bijhouden (april) heb ik mijn max op 1500 gezet. Inmiddels sta ik al een ruime tijd stil ondanks de extra cardio dus ben ik naar 1400 gegaan. Minder is echt niet te doen en wil ik ook niet. Ik val dus niet meer af de laatste maanden. Wat kan ik nog doen? Ik weet dat ik (te?) weinig eet, maar als ik aan mijn fitnessinstructeur vraag wat ik moet doen, geeft hij aan dat ik alleen maar vet zal verbranden wanneer ik minder eet en meer beweeg, maar ook nog meer sporten is niet aan mij besteed, 5 dagen per week doe ik met plezier en dat wil ik graag zo houden... Wat leuke getalletjes voor jullie ter info... Ik heb de formule van Harris Benedict gebruikt voor mijn BMR. Even aangepast nu, zag op dit forum een speciale formule voor vrouwen...

447,593 + 527,079 + 520,464 - 108,25 = 1386,886
Ik doe wel 1x per week een refeed (carbcycle) door dus flink meer koolhydraten te eten. Echter levert het me niets meer op. Tips?? Toch meer eten? Maar gaat dan mn vetpercentage niet juist omhoog ipv omlaag? Hoop dat jullie er meer kaas (kip) van hebben gegeten dan ik.... alvast bedankt.

Post je voedingsschema eens wat je eet. Nog minder dan 1500 gaan eten lijkt me inderdaad niet verantwoord, zeker als je al zoveel sport. Het zou echter wel kunnen dat er fouten in je voedingsschema staan bijvoorbeeld waardoor je stiekem toch meer eet dan je denkt, of wellicht andere factoren die een bijdrage zouden kunnen leven.

Van de andere kant zou ik niet weten waarom je met die stats nog meer af zou willen vallen, volgens mij heb je een meer dan prima figuur met die stats, persoonlijk zou ik nog dunner niet eens meer mooi vinden bij een vrouw van jouw postuur waarschijnlijk, maar oké, dat is natuurlijk je eigen keuze. Als je echt gericht advies wilt kun je zoals ik al zei het beste je hele voedingsschema eens posten.

Hoe is je vet% gemeten?

• Topic Starter Topic Starter
Ik hou alles bij in fatsecret dus in principe kan ik niet "per ongeluk" teveel binnen krijgen. Maar bedankt voor je reactie! Ik eet elke dag anders maar zorg wel dat het klopt op het eind vd dag. Ik kan je morgen wel even posten wat ik bijv vandaag at, krijg je toch een beter beeld. Ik vind persoonlijk een vetpercentage rond de 15-17% mooi, wanneer je wat meer spierdefinitie gaat zien. Is idd kwestie van smaak, ik ben zeker niet dik inderdaad gelukkig.

Mijn vet is gemeten met de huidplooimeting.

Ook met de huidplooimeting zou je best veel % af kunnen wijken als degene die de meting doet niet goed weet wat hij/zij doet. Het zou ook kunnen dat je de definitie in je spieren niet ziet omdat je bijvoorbeeld (relatief veel) vocht vasthoudt (dus los van je vetpercentage). Ook dat is makkelijker te beoordelen als je je voedingsschema post, eet je bijvoorbeeld heel veel zout of heel veel zuivel dan is dit een realistische optie..

Nou bij deze wat ik vandaag heb gegeten.
Ontbijt:
2 vk bh met kaas
1 banaan
Training tussen 10-12
Lunch:
100 gram carpaccio met sla en tomaat
Tussendoor:
gekookt ei en tomaat
Avondeten:
100 gram zilvervliesrijst, 200 gram kip, 200 gram broccoli en 50 gram wortels
Avond:
250 gram magere kwark
10 groene olijven.

Dit resulteert in
Vet 50,92
Koolhydraten 118,10
Eiwitten 118,76
Totaal 1403 calorieën

---------- Toegevoegd om 00:22 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 00:21 ----------

En qua drinken neem ik eigenlijk niets anders dan water of thee (zonder iets er in dus). Voor mijn vetten bak ik in olijfolie. Zal ook nog wel een andere dag posten voor meer volledig beeld.

---------- Toegevoegd om 00:31 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 00:22 ----------

Ontbijt:
40 gram havermout en 200 ml magere melk en beetje kaneel
1 banaan
Training tussen 10-12
Lunch:
200 gram magere kwark, 20 gram muesli
Tussendoor;:
2 gekookte eitjes
Avondeten:
240 gram pangasiusfilet, 1 groene paprika, komkommer en omeletje van 1 ei
Avond:
250 gram magere kwark
1 volkoren cracker met 4 plakken kip (eiwittekort :p)
1 lepel pindakaas (vet tekort)

Puur toeval dat er in allebei de dagen een banaan zit overigens, ik eet er max 3-4 per week en altijd voor de training.

Laatste dag resulteert in
Vet 52,12
Koolhydraten 119,25
Eiwit 121,38
Totaal 1430

Hoop dat iemand de moeite wil nemen om eens kritisch te kijken :) bij voorbaat dank.

Je eet echt te weinig.. Je BMR moet je nog vermenigvuldigen met je activiteiten factor. Dat is je onderhoud. Daar moet je dan 300-500 kcal onder gaan zitten.

Je onderhoud is dus die 1400kcal*1,55 = 2170 kcal.

Je kan je calorietekort maken door minder voeding en/of cardio. Samen moet dat dan 300-500 kcal zijn.
Je kan dus bijvoorbeeld 1970 kcal eten en 300 kcal cardio doen
of gewoon 1670 kcal eten zonder cardio of 2170 kcal eten met 500 kcal cardio.
Maar wat je nu eet is te weinig.

Activiteitsfactor:
1,2 Weinig of geen training, kantoorwerk
1,375 Lichte training/sport 1-3 dagen per week
1,55 Gemiddelde training/sport 3-5 dagen per week
1,75 Zware training/sport 6-7 dagen per week --- x 1.725
1,9 Zware dagelijkse training/sport plus lichamelijk werk of
twee keer per dag trainen, marathon, voetbalkamp, wedstrijd, etc.

Beetje voorzichtig te werk gaan. Zou eerst een week of zeg geleidelijk verhogen en kijken wat het doet. Dus even je metabolische capaciteit pushen zodat je er achter komt hoe je nou eigenlijk reageert. Ik zie dit echt zo vaak de laatste tijd.

Dus ff je cardio er zoveel mogelijk uitgooien en gaan verhogen. Ik weet bijna zeker dat er weinig gebeurt zelfs niet als je een aantal weken op rij verhoogt. Dan als je op een fatsoenlijk aantal kcal zit een nieuw plan maken om te cutten vanuit die nieuw ontstane situatie. Ook hier, niet als een malle aan de cardio. 1 of 2 keer in de week wat sprintjes zijn zat.

Al die berekeningen zijn leuk als je geen info en een beginopzet maakt hebt maar je bent al een tijd bezig en je huidige situatie is wat het is. Je kan dan rekenen wat je wilt maar je moet dingen actually fixen.

Meer eten.

carbs beter verdelen en met kleine porties werken ( 30-40 gram per keer). Vanaf 18 uur geen carbs meer als je dit echt wilt maar zoals hierboven al vermeld is de kans heel groot dat je shape er veel beter gaat bijstaan indien je je voeding rustig verhoogd.

Wat jij nu eerst moet doen is je metabolisme terug op volle toeren laten draaien. Nu ligt die plat...

Super dat jullie zo snel en uitgebreid reageren. Meer eten dus. Ik had het wel verwacht. Maar ik ben echt zo bang dat ik weer aan kom in vet... ik ben eindelijk ergens gekomen qua vetpercentage. Voor de rest ben ik nergens gekomen haha, op een moeilijk punt met honger :p

Als ik ga verhogen, per week 100 erbij voorlopig? En moet ik die dan uit koolhydraten halen? Aangezien de macro's anders niet meer kloppen bij eiwit en vet. Of daar ook verhogen? En met hoeveel dan? Ik heb mezelf aardig klem gewerkt he haha. Het gaat ook wel ver want mijn vetpercentage ligt nu op een lullige 20 terwijl ik inmiddels broekmaat 32 heb ipv de 36 die ook prima zou zijn. Kindermaatjes en zo, echt gênant en ook niet mooi. Blij dat ik dit forum heb :) ik ga er wat aan doen.

Super dat jullie zo snel en uitgebreid reageren. Meer eten dus. Ik had het wel verwacht. Maar ik ben echt zo bang dat ik weer aan kom in vet... ik ben eindelijk ergens gekomen qua vetpercentage. Voor de rest ben ik nergens gekomen haha, op een moeilijk punt met honger :p Als ik ga verhogen, per week 100 erbij voorlopig? En moet ik die dan uit koolhydraten halen? Aangezien de macro's anders niet meer kloppen bij eiwit en vet. Of daar ook verhogen? En met hoeveel dan? Ik heb mezelf aardig klem gewerkt he haha. Het gaat ook wel ver want mijn vetpercentage ligt nu op een lullige 20 terwijl ik inmiddels broekmaat 32 heb ipv de 36 die ook prima zou zijn. Kindermaatjes en zo, echt gênant en ook niet mooi. Blij dat ik dit forum heb :) ik ga er wat aan doen.

Dat mag je zelf weten, advies is wel zoveel mogelijk dat dan uit koolhydraten te laten bestaan ja, maar als je bijvoorbeeld iets wilt eten wat 70-20-10 is ofzo is dat ook gewoon prima. Het is geen exacte wetenschap, kcals in vs kcals out is een stuk belangrijker dan de exacte grammen/verhoudingen van je macro's zelf. Zolang je maar enigszins een beetje bij de richtlijnen blijft is het gewoon prima om wat flexibeler er mee om te springen.

Terug
Naar boven