MuscleMeat

Voorstelling - geschiedenis - advies?

Belyy

Novice
Waardering
1
Lengte
1m57
Hey iedereen. Ik zit al een paar maanden op dit forum maar heb zelf nog niets gepost. Ik zat hier vooral op om dingen te leren maar het leek me tijd om mezelf dan toch eens voor te stellen.
Ik ben 23 jaar, Belgisch, 1m57, 64 kg en vetpercentage van 30%. Niet de cijfers die iemand zou willen maar het is slechter geweest. Al sinds mijn kindertijd kamp ik met overgewicht. Op mijn 15de woog ik evenveel als mijn papa (65 kg)! Voor een man is dit weinig maar voor een 15 jarig meisje van 1m50 is dit veel. Daarna volgde een periode van dieet, weer bijkomen, dieet, weer bijkomen, het typische jojo-effect dus. In september woog ik weer 70 kg en had ik een vetpercentage van 32%.
Ik fitness al 2 jaar nu. Het eerste 1,5 jaar deed ik vooral vetverbranding. 45 min cardio en daarna telkens 3 sets van 30 reps met een laag gewicht. Aangezien ik hier niet echt resultaat uit haalde ben ik sinds september overgeschakeld op krachttraining. Sindsdien ben ik dus 6 kg afgevallen. Hier ben ik blij om maar mijn vetpercentage is slechts met 2% gedaald. Je zou dan redeneren dat ik vooral spieren ben verloren, maar ik pak echter meer kg nu dan toen. Momenteel sta ik al maand stil op die 64 kg. Bijgevolg zou ik dus er weer in willen vliegen. Mijn streefgewicht is 54 kg, het gewicht dat ik had op mijn 18de.

Voeding
Ik ben gediplomeerd diëtiste, ik weet dus perfect wat gezond is en wat niet. Ik heb echter vaak last van cravings naar iets zoet waar ik dan uiteindelijk meestal aan toegeef. Ik weet dat dit mijn grootste probleem is. Meestal vang ik deze op door zeker te gaan sporten die avond. Mijn dagelijkse voeding ziet er uit als volgt:
Ontbijt
- 1 tas koffie met 15g whey protein
- 2 sneden volkoren brood met 100g soya yoghurt
of
- 1 tas koffie met 15g whey protein
- 35g havermout met banaan en 100ml soya light chocomelk
De havermout eet ik meestal op dagen dat ik ga trainen
Tussendoor
Stukje fruit of potje soya yoghurt natuur of zelfgemaakt proteïne cakeje (bestaande uit 2 el bloem, 15g whey protein, 10 ml olijfolie, snuifje zout, stukjes appel, 100 ml water)
Middag
4 sneden volkoren brood met light kaas en groenten of gerookte zalm met light smeerkaas
Tussendoor
Hier krijg ik het meestal moeilijk, soms durf ik dan 2 extra koeken eten of iets zout (kaas en charcuterie) of iets zoet (chocolaatjes, snoepjes)
20g pure chocolade (72% cacao) of een tas soep of een stuk fruit met yoghurt
Avond
200 g groenten, vis/kip/kalkoen/vegetarisch met 100g aardappelen of 60g ongekookte bruine rijst of pasta
Laatavond
Op niet trainingsdagen eet ik hier meestal nog yoghurt of fruit.

Supplementen
- 's Ochtends drink ik altijd een tas koffie met een 15g whey protein
- soms eet ik tussendoor zo een zelfgemaakt cakeje met whey protein
- voor een training neem ik 10g BCAA's (poeder, met water)
- na een training neem ik dan meestal 2 BCAA-pillen (omdat dit gemakkelijker mee te nemen is dan poeder in een flesje)
- voor het slapen neem ik 2 capsules ZMA

Training
Ik probeer zeker 3 keer per week te gaan fitnessen. Momenteel is dit soms iets minder omdat ik examens heb. Meestal ga ik op maandag, woensdag en donderdag of vrijdag. Mijn trainingsschema ziet er uit als volgt:
- 10 min opwarming (cross trainer of stair trainer)
Dan volgt een mix van zowat alle spiergroepen. Laten we zeggen dat ik toch zeker een 10 oefeningen doe. Ik doe telkens reeksen van 12-10-8 reps ofwel 10-8-6 waarbij ik uiteraard telkens het gewicht verhoog.
Oefeningen die ik steeds doe: bench press, plate loaded squats, rear/row delt, adductor, widestand pull-up, biceps curl, shoulder flys, triceps curl en sit-ups op afhellende bench.

Doelen
- 55 kg bereiken
- vetpercentage tot 25% laten zakken
- verder heb ik dan nog wat esthetische doelstellingen: ik zou graag wat pak van mijn bovenbenen en triceps zien verdwijnen, een strakkere kont,... De typische vrouwelijke probleemzones dus.

Voila, ik denk dat dit het belangrijkste is. Als jullie tips hebben of dingen zien die ik zeker moet aanpassen, extra informatie ivm supplementen, laat het mij zeker weten! Ik hoop dat ik hier over een paar maanden een nieuw berichtje kan plaatsen met hopelijk andere (lagere weliswaar) cijfers qua gewicht en vetpercentage.

niet slim om meerdere dezelfde posts te maken hé...
maak je keuze met welke je door wil gaan ;)

• Topic Starter Topic Starter
Welja, ik wist niet goed waar het te plaatsen :)

Terug
Naar boven