XXL Nutrition

Vraag over oefening

vinnie1234

Novice
Waardering
0
Lengte
1m85
Massa
130kg
Vetpercentage
1%
Hallo beste forumleden.

Ik kwam op dit forum terecht toen ik aan het googlen was voor een plek waar men zeer geleerd is omtrent fitness en spieroefeningen enzo.

Ik en een goede vriend zitten vast in een discussie. Wij hopen dat jullie ons kunnen vertellen wie goed of fout zit.

De discussie draait om het effect van opdrukoefeningen doen met extra gewicht zonder ervaring.
Stel dat je begint met opdrukken, en je legt meteen een zandzak van 15 kilo op je rug/schouders om mee te beginnen. Heeft dit positief effect op de snelheid van de spier-groei? Of werkt dit juist tegen?

Mijn stelling in deze discussie is dat het weinig effect heeft. Het gewicht is inderdaad groter, waardoor je schouders harder moeten werken. Maar omdat je het niet zo lang volhoud heb je er ook veel minder aan. Minder herhalingen = minder effect.

Zijn stelling in deze discussie is dat het juist vergroot effect heeft. Het aantal herhalingen is niet van belang, het toegenomen gewicht dwingt je spieren om zich harder in te spannen. Aangezien het menselijk lichaam ontworpen is om zich aan te passen, zullen de betreffende spieren sneller groter en sterker worden om te compenseren voor de toegenomen belasting

Ik ben zeer benieuwd wat jullie reactie hierop is.
(De verliezer moet een goeie film huren en zak chips trakteren :P ).

Je vriend heeft gelijk, en als je gewicht klopt zou ik toch van die chips blijven ;)

Dat ligt er maar net aan waar het omslagpunt ligt. Als jij met een zandzak 1 herhaling eruit perst, en zonder zandzak 8, dan kies je dus voor zonder. Op het moment dat jij een aantal herhalingen maakt met zandzak, kun je voor pure spiergroei beter voor de zandzak kiezen aangezien je dan zonder zak wellicht 30 keer kunt.

• Topic Starter Topic Starter
Dit even overlegt. We hadden nog niet nagedacht over de persoon in het voorbeeld. (we wisten ook niet of dit iets uitmaakte :P ).

De persoon in kwestie is van gemiddeld postuur (1.80 ofzo), en weegt gewoon normaal (zeg een kilootje of 80). Hij heeft totaal geen ervaring met sport.
Een typische student die geen sport doet.

Ooit op een dag besluit hij dat opdrukken de beste (en goedkoopste) oefening is.
Hij kan zonder zak bijna 10 keer opdrukken.
Met zak lukt het hem een keer of 5 met behoorlijk wat moeite.

@Rugyblifter, die zak chips gaat er anders lekker in hoor :D haha.

p.s. het gaat hier puur om massagroei. Niet om uithoudingsvermogen. Ook niet zozeer om hetgeen dat gezond is ofzo.

Met zak, hij wordt sterker en na 2 weken kan hij makkelijk 10 herhalingen met zak doen.

Uiteindelijk zal hij hiermee meer spiermassa aanzetten.

Ligt ook wel een beetje aan de persoon en zijn somatype en of hij veel slow of fast twich vezels in de aangesproken spiergroepen heeft (is bij iedereen anders)

Terug
Naar boven