XXL Nutrition

Vraagje kcal-verdeling (werkdagen en weekend)

ietsie

Novice
Waardering
0
Lengte
1m89
Massa
71kg
Hallo allemaal,

Ik heb een vraagje over de verdeling van het aantal kcal over doordeweekse werkdagen en dagen in het weekend.
Ik ben van plan om op trainingsdagen wat meer te gaan eten dan op niet-trainingsdagen, alleen vraag ik me wat ik het beste kan doen met werk- en niet-werkdagen (weekend). Ik heb doordeweeks namelijk fysiek werk (veel lopen, groot deel van de dag in beweging), maar in het weekend doe ik over het algemeen maar weinig op fysiek gebied.
Zal het dan slim zijn om ook onderscheid te gaan maken tussen doordeweekse training-/rustdagen en trainings-/rustdagen in het weekend v.w.b. de calorie-inname (omdat ik doordeweeks meer verbrand)? Of kan ik het net zo goed gelijkmatig verdelen over de week (met alleen verschil tussen trainings- en rustdagen, en niet tussen doordeweeks en weekend)? Dat zou wel wat makkelijker zijn bij het opstellen van een voedingsschema.

Alvast bedankt!

Wat is jouw motivatie om op trainingsdagen meer te eten dan op rustdagen? Je gestelde vraag geeft me een beetje het idee dat dit niet de juiste is maar kan het mis hebben...

Je hebt als het goed is je onderhoudt berekend, en een factor gebruikt voor het aantal keer sport (en intensieve arbeid) PER WEEK, denk dat ik daarmee antwoord heb gegeven

• Topic Starter Topic Starter
Wat is jouw motivatie om op trainingsdagen meer te eten dan op rustdagen? Je gestelde vraag geeft me een beetje het idee dat dit niet de juiste is maar kan het mis hebben...

Op trainingsdagen verbrand je meer en heb je dus meer nodig dan op rustdagen lijkt mij.
Natuurlijk weet ik ook dat je spieren op rustdagen moeten herstellen, maar dat moeten ze op trainingsdagen ook. Het enige verschil tussen beide dagen is dus het trainen en dat kost extra energie, dus lijkt het me toch logisch om dan meer te eten?
Hetzelfde geldt voor werkdagen en weekend, daarom lijkt het mij logisch dat het effectiever is om daar ook onderscheid in te maken voor wat hoeveelheid eten betreft. Dit alles dan afgezien van de moeilijkheid die het geeft bij het maken van een voedingsschema, omdat je verschillende schema's op moet stellen.

Mijn vraag komt dus eigenlijk neer op het volgende: Is het effectiever om per dag te bekijken wat je verbrandt en daarop elke dag je hoeveelheid eten aan te passen, of is het net zo effectief om te bekijken wat je gemiddeld per dag in een week verbrandt en hetgeen je dagelijks eet daarop te baseren?
Dit alles zonder rekening te houden met de moeilijkheden bij het maken van een voedingsschema die de eerste optie geeft.

Je hebt als het goed is je onderhoudt berekend, en een factor gebruikt voor het aantal keer sport (en intensieve arbeid) PER WEEK, denk dat ik daarmee antwoord heb gegeven

Ik snap dat je op die manier je gemiddelde energiebehoefte berekent, maar ik vraag me dus af of het nut heeft om daarvan dagelijks wat af te af te wijken door op dagen waarop je veel verbrandt meer te eten dan op dagen waarop je weinig verbrandt (waarbij het gemiddelde over een week gezien gelijk is aan de gemiddelde energiebehoefte die je hebt berekent), of dat je net zo goed elke dag even veel kunt eten.

Duidelijk

Ik eet zelf ook op krachttrainingsdagen meer dan op andere dagen, maar niet zozeer door het verschil in calorieverbranding gedurende de dag. Mijn voeding is gebaseerd op het leangains principe http://www.leangains.com, waarbij zowel het aantal kcal als macroverdeling anders is voor kt en rustdagen. Heeft inderdaad te maken met de vraag van je lichaam naar bepaalde voedingsstoffen tijdens en na de krachttraining. Nu ik leangains doe vind ik het niet zo'n probleem m'n voeding per dag aan te passen, toen ik nog meer maaltijden per dag nam vond ik het eenvoudiger om dit niet te doen.

Voor wat betreft de vetverbranding maakt het aan het eind van de week zeer weinig uit.

Oke.
Het zal dus een positieve invloed hebben op je hoeveelheid beschikbare energie tijdens trainingen(en dus ook wat op de resultaten) als je op trainingsdagen meer eet dan op rustdagen (en eventueel ook onderscheid maakt tussen werkdagen en weekend), lijkt mij?
Dan is het dus vooral de vraag of je er de moeite van het maken van verschillende schema's voor over hebt.

Verder nog één vraagje voor in het geval dat ik meerdere schema's ga maken (moet nog bekijken of ik dat zie zitten). Is het dan beter om alleen in hoeveelheid koolhydraten te variëren, of ik kan ik beter alle macro's gelijkmatig verhogen/verlagen?

Even herhalen:
Verder nog één vraagje voor in het geval dat ik meerdere schema's ga maken (moet nog bekijken of ik dat zie zitten). Is het dan beter om alleen in hoeveelheid koolhydraten te variëren, of ik kan ik beter alle macro's gelijkmatig verhogen/verlagen?

Iemand?

Terug
Naar boven