Fitness Seller

Waar ligt de scheidingslijn tussen narcisme en zelfvertrouwen?

MMAjunkie

Advanced Bodybuilder
Waardering
161
Lengte
1m77
Massa
79kg
Vetpercentage
13%
Ik word wel eens narcist genoemd.
Nu vind ik persoonlijk narcist een nare bijsmaak hebben.
Ik voel mijzelf wel een narcist, maar niet in de slechte vorm van de zin, ik ben zelfverzekerd.
Tevens vind ik dat ik in sommige dingen bovengemiddeld goed ben.

Nu lijkt me dat iedereen die zelfverzekerd is en niet incapabel (is ook een causaal verband me dunkt) dan dus ook narcistisch is?
Dus waar ligt de scheiding, of zijn er verschillende gradaties in narcisme en vanaf een bepaald punt wordt het negatief?

Narcisme is een Freudiaanse term uit de psychologie. Het is een vorm van gedrag die wordt gekenmerkt door een obsessie met de eigen persoon (vaak het uiterlijk), egoïsme, dominantie, ambitie en gebrek aan inlevingsvermogen. Iemand die narcistisch gedrag vertoont, noemt men een narcist.

PS. Heb dit in Allerlei geplaatst omdat ik niet wist waar het anders kon, het topic is wel serieus bedoeld.

Stats: M 1m77 79kg 13%

bodybuilding is in ieder geval niet een van je sterkste punten:trollface:

• Like
Waarderingen: macf
Ik zou die twee niet in elkaars verlengde leggen. Narcisten hoeven niet per se zelfverzekerd te zijn.

• Topic Starter Topic Starter
Stats: M 1m77 79kg 13%

bodybuilding is in ieder geval niet een van je sterkste punten:trollface:

Is ook niet mijn doel, vind dit forum gewoon gezellig en grappig :roflol:

---------- Toegevoegd om 15:04 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 15:03 ----------

Ik zou die twee niet in elkaars verlengde leggen. Narcisten hoeven niet per se zelfverzekerd te zijn.

Klopt, maar als je zelfverzekerd ben heb je dus een goed beeld van jezelf en kun je dus narcistisch overkomen (je weet immers je sterktes en zal dit waarschijnlijk ook uitdragen)

Zelfverzekerd zijn betekend niet gelijk dat je jezelf per definitie beter vind dan anderen. Bij narcisme is dit wel het geval, je uit dat je jezelf voorop stelt en dat je jezelf de belangrijkste persoon vind of de beste vind in een bepaald iets. Dit laat je kenmerken door egoïstisch gedrag of neerbuigende opmerkingen/acties naar anderen toe.

Er zit imo ook een verschil tussen narcistisch denken of jezelf narcistisch uitten. Bijna iedereen denkt wel eens narcistisch maar minder mensen uitten het.

Ik krijg ook vaak de stempel van Narcist, maarja wat wil je met 2988 karma punten op een bodybuilding forum.

Dan mag je best een beetje arrogant zijn.

• Like
Waarderingen: macf
Klopt, maar als je zelfverzekerd ben heb je dus een goed beeld van jezelf en kun je dus narcistisch overkomen (je weet immers je sterktes en zal dit waarschijnlijk ook uitdragen)

Narcist is wel een beetje zo'n modewoord wat overal en nergens geschreeuwd wordt zonder dat iemand het ook daadwerkelijk is.

verkapt kijk-mij-eens-veel-zelfvertrouwen-hebben topic.

Na je posts in het andere topic kom je op mij wel over als een volbloed narcist idd.

ben je narcistisch als je: 'u mirin brah?' zegt?

Die grens ligt hier

------------------------

Met die zwakke stats zal iedereen wel narcistisch zijn dan :roflol:

Alleen al door dit topic aan te maken, laat je imo al wat onzekerheid doorschemeren.

Zoals vermeld was dit topic serieus bedoeld.
Er stond namelijk ook dat ambitie onder een narcistisch trekje valt, terwijl dat mijns inziens gewoon een normale eigenschap is om ergens te komen in het leven..

Zoals vermeld was dit topic serieus bedoeld.
Er stond namelijk ook dat ambitie onder een narcistisch trekje valt, terwijl dat mijns inziens gewoon een normale eigenschap is om ergens te komen in het leven..

Het gaat juist om de combinatie van eigenschappen die narcisme definiëren, niet een enkele eigenschap.

Terug
Naar boven