Fitness Seller

Waarom fruit niet mee telt?

PecFlyer

Cool Novice
Waardering
0
Hallo,

Ik wou eens iets vragen. Ik heb reeds een paar keer advies gevraagd in verband met men voedselschema, en er wordt altijd opgemerkt, dat fruit als tussendoor kwa kcal niet meetelt, nogtans, als je de kcal-tabellen er naast legt, dan levert een 5-tal stuks fruit per dag ( wat door alle dokters wordt aanbevolen) je toch ook rond de 300 kcal , waarom wordt dit dan altijd geminimaliseerd?
Het zijn toch pure koolhydraten ( van het type monosachariden, dus niet van het glucose type)

fruit telt zeker wel mee, wie zegt van niet?

Alles wat KCAL bevat, telt..

Supplementen, fruit, groenten....Alles.

Ze bedoelen denk ik dat je een stuk fruit niet als maaltijd mee kan tellen. Alleen een stuk fruit is geen volwaardige maaltijd, maar natuurlijk telt het wel gewoon mee in het aantal kcal dat je per dag tot je neemt.

• Topic Starter Topic Starter
Leeftijd 21
Gewicht 72 kg
Lengte 1.86m

BMR 1846 kcal

Ontbijt : E/ K / V
5 sneetjes bruin brood 140 g 350 kcal 9,8/ 63.84 /5.18
confituur als beleg 51 kcal 0,2 / 13,12/0.34
250g kwark 123kcal 20/10,5/ 0

Tussendoor
2 stukken fruit 140 kcal 0,7/17,5/0

Middagmaal
5 sneetjes bruin brood ( 140g) 350 kcal 9,8/63,9/5,18
100g Ham of kippefilet 116 kcal 23/0,8/2,6
groetjes 100 kcal 2 / 8 /0.56
1 Stuk fruit 60 kcal 0,4/12,5/0

Tussendoor
2 Stuk fruit 140 kcal 0,4/ 12,5 / 0

Avondeten:
230g vlees 276 kcal 52,9/ 12/102
650g aardappelen 514 kcal 13 / 110,5 / 0.65
600g gekookte groeten 150 kcal 9 / 9 / 1

Laatavond
120g vlees ( kipfilet, ham, ...) 140 kcal 23 / 0,8/ 2,6
500g yoghurt 155 kcal 17 / 22 / 0
2 stuks fruit 140 kcal 1 / 25 / 0

Totaal 2826 kcal 164 / 400 / 25
En mijn berekende kcal behoefte is 2830 dus zit ik toch goed? Het is toch het totaal plaatje dat telt?

Hallo,

Ik wou eens iets vragen. Ik heb reeds een paar keer advies gevraagd in verband met men voedselschema, en er wordt altijd opgemerkt, dat fruit als tussendoor kwa kcal niet meetelt, nogtans, als je de kcal-tabellen er naast legt, dan levert een 5-tal stuks fruit per dag ( wat door alle dokters wordt aanbevolen) je toch ook rond de 300 kcal , waarom wordt dit dan altijd geminimaliseerd?
Het zijn toch pure koolhydraten ( van het type monosachariden, dus niet van het glucose type)

2 stuks fruit, niet 5.

fruit is zo'n 50 Cal per stuk of zo.. dus altijd meetellen (zeker als je er 5 eet).

Ik merk dat mijn gewicht wel vrij snel omhoog gaat, maar ik weet zo niet goed of dat een resultaat is van het goeie trainen, waardoor er spiermassa bijkomt, of dat ik vet bijkom.

Welke aanpassing(en)/wijzeging(en) zou je aanraden?

De vorige keer dat ik dit poste kreeg ik als antwoord " dit is echt een k*t schema" ,en door al die verschillende topics te lezen geraak je er nog minder uit.
Ik hoop nu op iets zinvollere info.

Wel ben ik niet zo te vinden voor proteine shakes en supplementen, ik ben nogal van menig dat een goeie en voldoende voeding met voldoende eiwitten/kool/ vet , moet volstaan.

Leeftijd 21
Gewicht 72 kg
Lengte 1.86m
BMR 1846 kcal

Ontbijt : E/ K / V
5 sneetjes bruin brood 140 g 350 kcal 9,8/ 63.84 /5.18
confituur als beleg 51 kcal 0,2 / 13,12/0.34
250g kwark 123kcal 20/10,5/ 0

Tussendoor
2 stukken fruit 140 kcal 0,7/17,5/0
Ik zou hier een volwaardige maaltijd nemen - is er een reden dat je fruit eet?

Middagmaal
5 sneetjes bruin brood ( 140g) 350 kcal 9,8/63,9/5,18
100g Ham of kippefilet 116 kcal 23/0,8/2,6
groetjes 100 kcal 2 / 8 /0.56
1 Stuk fruit 60 kcal 0,4/12,5/0

Tussendoor
2 Stuk fruit 140 kcal 0,4/ 12,5 / 0
Ik zou hier een volwaardige maaltijd nemen - is er een reden dat je fruit eet?

Avondeten:
230g vlees 276 kcal 52,9/ 12/102
650g aardappelen 514 kcal 13 / 110,5 / 0.65
600g gekookte groeten 150 kcal 9 / 9 / 1

Laatavond
120g vlees ( kipfilet, ham, ...) 140 kcal 23 / 0,8/ 2,6
500g yoghurt 155 kcal 17 / 22 / 0
2 stuks fruit 140 kcal 1 / 25 / 0
Waarom eet je iets anders dan kwark? yoghurt heeft echt weinig eiwitten, vlees dan weer wel - fruit is echt niet nodig 's avonds.

Totaal 2826 kcal 164 / 400 / 25
Ofwel: schema vind ik ook niet echt logisch. Persoonlijk zou ik gaan voor:
- fruit in ochtend / rond training
- kwark als laatste maaltijd (met evt nootjes, geen koolhydraten)
- kcals proberen gelijkmatig over de dag verdelen.

Wat is je doel met dit schema? Je eet ongeveer op onderhoud - wil je afvallen? Want spiermassa winnen en eten op onderhoud lijkt me niet heel erg productief.

Ik merk dat mijn gewicht wel vrij snel omhoog gaat, maar ik weet zo niet goed of dat een resultaat is van het goeie trainen, waardoor er spiermassa bijkomt, of dat ik vet bijkom.

Welke aanpassing(en)/wijzeging(en) zou je aanraden?

De vorige keer dat ik dit poste kreeg ik als antwoord " dit is echt een k*t schema" ,en door al die verschillende topics te lezen geraak je er nog minder uit.
Ik hoop nu op iets zinvollere info.

Wel ben ik niet zo te vinden voor proteine shakes en supplementen, ik ben nogal van menig dat een goeie en voldoende voeding met voldoende eiwitten/kool/ vet , moet volstaan.

Als je gewicht stijgt is je verbruik waarschijnlijk lager dan je inname en heb je je behoefte overschat. Niks doen tot het stijgen van gewicht stagneert, dan pas verhogen.

Maar waarom eet je zoveel fruit? Inderdaad zoals DW zegt die fruitmaaltijden vervangen door meer omvattende maaltijden en yoghurt liever vervangen door kwark, bij hetzelfde bakje zit je dan aan 25 gram eiwit extra.

Verder vind ik het fijner om behalve brood overdag ook pasta of rijst te eten, dat kan je overwegen.

Succes

Ofwel: schema vind ik ook niet echt logisch. Persoonlijk zou ik gaan voor:
- fruit in ochtend / rond training
- kwark als laatste maaltijd (met evt nootjes, geen koolhydraten)
- kcals proberen gelijkmatig over de dag verdelen.

Wat is je doel met dit schema? Je eet ongeveer op onderhoud - wil je afvallen? Want spiermassa winnen en eten op onderhoud lijkt me niet heel erg productief.

Oh ja,want jij hebt zoveel succes met de cut.

waarom zoveel fruit ?
ga je daardoor beter voelen omdat iedereen zegt dat fruit goed voor je is ?
aan je stats te zien heb je niet veel fruit nodig maar puur bulk-voer !

en
( van het type monosachariden, dus niet van het glucose type)

slaat nergens op,
glucose / fructose (wat in fruit zit) / .... zijn allemaal monosachariden
dan heb je disachariden en polysachariden
glycogeen bijvoorbeeld is een polysacharide

Hallo,

Glucose valt ook onder de monosachariden. En fruit zal ik wel meetellen met het totaal aantal kcal . Het Voedingscentrum raad 2 stuks fruit per dag.

Gewoon al je kcal optellen.

Wel is het zo dat bepaalde groenten bij de vertering meer energie vragen dan dat ze zelf bevatten.

Dus stel je eet 50 kcal broccoli en het kost 50 kcal voor je lichaam om te verteren dan is het resultaat dat deze kcal quasi niets toevoegen aan de beschikbare energie voor andere lichaamsfuncties.

Fruit kan bijv. relatief weinig kcal bevatten maar verteert gewoonlijk veel makkelijker.

Oké dank je , dat zijn al heel wat nuttige tips! Nu ga k mijn schema aanpassen.

ik eet gewoon veel fruit omdat ik het lekker vindt, het is fris en sappig. Van al dat brood op den duur...

Inderdaad, fruit geeft geen insulinepiek.

Over het aanraden van 2 of 5 stukken per dag wou ik volgende sites nog meegeven :

[Link niet meer beschikbaar]

[Link niet meer beschikbaar]

Overigens is het gegeven dat fruit een lage(re) insuline-respons veroorzaakt niet per se positief te noemen. Fruit levert (indien het erg zoet is) veel fructose. Fructose komt niet onmiddellijk in het bloed zoals glucose (vandaar geen insuline) maar als het in de lever opstapelt kan het makkelijk omgezet worden naar vetzuren, en drie keer raden waar die naartoe gaan (tip: het zijn niet de spieren).

Sommige mensen spreken van "lege kcal" wanneer je over snelle suikers praat. Vind het persoonlijk onzin maarja

Terug
Naar boven