AndroidHealthClinic

waarom genoeg goede vetten?

DannyM

Dutch Bodybuilder
Waardering
3
Lengte
1m76
Massa
76kg
Vetpercentage
13%
Heey bb'ers,
Ik weet, het klinkt een beetje afgezaagd. Maar mijn vraag is waarom zijn we genoeg goede vetten nodig? Ik zit momenteel in een cleanbulk met de volgende verdeling
35%eiwit
52%kh
13%vet Ongvr 30 gr
Ikzelf weeg 60 kilogram met een lengte van 1,74m.
Waar dienen die goede vetten voor?

+1

Sommige vetten (vooral omega vetzuren) versnellen je lichaamsvetverbranding. Daarnaast leveren gezonde vetten, vetoplosbare vitamines die essentieel zijn voor je metabolisme en hormoonhuishouding. Even een opsomming met wat punten waar vetten belangrijk voor zijn:

• energie leveren
  • hormonen en andere stoffen aan te maken die je lichaam nodig heeft
  • je hersenen en zenuwstelsel te vormen
  • celmembranen voor elke cel in je lichaam te vormen
  • vitaminen door je lichaam te transporteren
  • je interne organen tegen fysieke beschadiging te beschermen
  • een isolatie-laag te creëren om warm te blijven
  • je voldaan helpen voelen na het eten
  • twee essentiële vetzuren te krijgen, linolzuur en alfa-linoleenzuur, welke je lichaam niet kan maken (omega vetzuren)

+1

Sommige vetten (vooral omega vetzuren) versnellen je lichaamsvetverbranding. Daarnaast leveren gezonde vetten, vetoplosbare vitamines die essentieel zijn voor je metabolisme en hormoonhuishouding. Even een opsomming met wat punten waar vetten belangrijk voor zijn:

• energie leveren
  • hormonen en andere stoffen aan te maken die je lichaam nodig heeft
  • je hersenen en zenuwstelsel te vormen
  • celmembranen voor elke cel in je lichaam te vormen
  • vitaminen door je lichaam te transporteren
  • je interne organen tegen fysieke beschadiging te beschermen
  • een isolatie-laag te creëren om warm te blijven
  • je voldaan helpen voelen na het eten
  • twee essentiële vetzuren te krijgen, linolzuur en alfa-linoleenzuur, welke je lichaam niet kan maken (omega vetzuren)

Volgens mij hoort alpha linoleenzuur hier niet bij? Of ik heb de verkeerde vertaling maar op wikipedia staat dat het niet door het lichaam word gebruikt in zijn originele vormaar word afgebroken in 2 andere stofjes (EPA en DHA) deze 2 stofjes zijn makkelijk uit voeding te halen (visolie) want dat originele stofje kan moeilijk omgezet worden naar die 2. Bij verkeerde vertaling van alpha linoleenzuur of bij het verkeerd begrepen hiervan i'm sorry.

http://en.m.wikipedia.org/wiki/Essential_nutrient#section_1. En dan het kopje fatty acids

Heey bb'ers,
Ik weet, het klinkt een beetje afgezaagd. Maar mijn vraag is waarom zijn we genoeg goede vetten nodig? Ik zit momenteel in een cleanbulk met de volgende verdeling
35%eiwit
52%kh
13%vet Ongvr 30 gr
Ikzelf weeg 60 kilogram met een lengte van 1,74m.
Waar dienen die goede vetten voor?

Je zit in een cleanbulk?

30g vet wat 13% van je totale kcal/dag is.
30*9 = 270kcal /13 * 100 = 2076kcal

is dat niet een beetje laag voor een cleanbulk?

Niet als je 60 kg weegt en wilt cutten...

• Topic Starter Topic Starter
Hij cleanbulkt, als hij ook maar iets van activiteit doet in zijn dagelijks leven, om over het sporten nog maar te zwijgen, is het sowieso al veels te weinig kcal, dunkt me.

Me totale kcal op dag komt rond 2800 uit.
Waaronder 2577 me behoefte is. Ik denk dat ik te hoog in eiwit zit en te laag in vetten. Maar dat was omdat ik bang was snel vet aan te komen....

Me totale kcal op dag komt rond 2800 uit.
Waaronder 2577 me behoefte is. Ik denk dat ik te hoog in eiwit zit en te laag in vetten. Maar dat was omdat ik bang was snel vet aan te komen....

De hoeveelheid vetten in je voeding heeft niets te maken met de hoeveelheid vet die je aankomt.
De grootte van het calorisch overschot is hetgene dat je vet laat aankomen, vet laat afvallen, spier laat aankomen of spier laat verliezen.
Vetten zijn essentieel voor een goede hormoonhuishouding en voor vitale eigenschappen van het lichaam.

teveel eiwit
te weinig vet

Nu kom je juist in vet aan, datgene waar je bang voor bent.

Zo ziet ongvr een daginame van mij eruit:
Het avondeten verschilt elke dag, maar wel onvr dat aantal kcal
[Link niet meer beschikbaar]

Bijlagen

Je eet teveel eiwitten en te weinig vetten.
Maak van je laatste maaltijd bijvoorbeeld 250g kwark en rond de 30g pinda's of noten.
17:30 van 200g kipfilet naar 75 tot 100 gram en vervolgens olijfolie erbij voegen (of pindakaas).
Bij je ontbijt 3 eiwitten en 1 sinaasappel eruit, 1 of 2 hele eieren erin.
Karnemelk eventueel vervangen met halfvolle melk.
Havermout kan ook naar 100g als je niet aan je kcal komt.
Haal die eiwitten omlaag en die vetten omhoog ;)

aan 3x60kg = 180 gram eiwitten heb je ruim voldoende. Denk voor vetten bijv. aan volle melk, hele eieren en nootjes

Nvm.

Oké thnks voor reacties, ik zal 1 heel ei sochtends erin doen. De karnemelk en sinaasappel hou ik er het liefste in, dus zal HM verhogen naar 80 Gr. En er pindakaas bij in doen. Met avondeten de kip verminderen en savonds noten toevoegen. Ik zal morgen opnieuw schema maken, en opnieuw uploaden. Thnks voor reacties

Ik heb hem nu aangepast, is dit beter?
[Link niet meer beschikbaar]

Bijlagen

Terug
Naar boven