- Waardering
- 1.152
- Lengte
- 1m79
We wachten op je!

Volg de onderstaande video samen om te zien hoe u onze site kunt installeren als een web-app op uw startscherm.
Notitie: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.

Ik heb de uitzending helemaal gezien, en ben het niet eens de titel. Het heeft alles te maken met een gebrek aan zelfbeheersing.
Wat uit het onderzoek naar voren komt is dat mensen met bepaalde genen veel minder verzadigd gevoel kennen. Daar zal het nog moeilijker zijn om zelfbeheersing op te brengen. Dus ja, het zwaarder, maar het hangt wel degelijk samen met wilskracht. Als die mensen geopereerd worden vallen ze opeens wel af, simpelweg omdat ze minder eten. Als ze veel zelfbeheersing hebben, zouden ze dat ook kunnen zonder operatie.
Hoe hebben ze dit getest? Hebben ze rekening gehouden met hoe die personen zijn opgebracht, bv door dikke ouders en ipv van slechte gewoonten het nu over de boeg gooien van 'door genen minder verzadigd'?
Ze hebben dit een een wetenschappelijke omgeving getest. Ontbijten, bloed prikken en hormonen meten. Daarna mogen de proefkonijnen een dag niet eten, dat wisten ze niet van te voren. Dan wordt bloed weer afgenomen en hormonen weer gemeten.
Ze meten het honger-hormoon, en een verzadigingshormoon. Uit testen komt duidelijk een verschil naar voren tussen obese en niet obese mensen. De obese mensen hadden, in tegenstelling tot wat je misschien zou verwacht geen hoge hongerhormoonwaarde. Deze waarde was bij de niet-obese mensen nadat ze een dag niet gegeten hadden veel hoger! Maar het verzadigingshormoon bij obese mensen is constant laag, waardoor ze niet snel het gevoel te hebben vol te zitten.
Ik vermoed dat ook processed foods en de uitholling van voedsel die daarbij komen kijken.
Tegenwoordig is het heel normaal ook om als stoere puber je lunch van huis weg te gooien en bij de Albert Heijn twee blikjes energydrink te kopen met een croissant en een donut erbij. Dat is dan je lunch...
Verder doen de grote voedselbedrijven als Unilever/Nestlé er van alles aan om je voedsel aan te smeren dat in de verste verte vaak niet meer op echt (clean) voedsel lijkt. Maismeel, smaakversterkers (E621), glucose-fructosestroop en overal een grote hoeveelheid suiker doorheen. Mensen worden er verslaafd aan en blijven dooreten. Ook is overal dit soort voedsel eenvoudig en voor weinig geld te verkrijgen; op stations, in winkels, kantines etc. Lekkere geuren lokken je er zo naartoe en het hongergevoel wordt gestimuleerd.
Koken moet bovendien gemakkelijk en snel, er is geen aandacht meer voor bij veel mensen helaas (je kent het wel, drukdrukdruk). Ik sta dagelijks gewoon keurig gerechten from scratch te maken terwijl een ander een bak bami in de magnetron smijt... Tsja. Er is vast een genetisch deel, maar ook werken voedselproducenten en winkeliers er gretig aan mee.

.Is er eigenlijk wel een ziekte waar je dik van wordt zonder dat je er iets aan kan doen?
Volgens mij zijn er alleen ziektes die je metabolisme een beetje aanpassen, maar daar kan je rekening mee houden met eten lijkt me.