MuscleMeat

Wanneer te veel inname van vetten?

YinYang

Advanced Bodybuilder
Waardering
38
Lengte
1m73
Massa
74kg
Vetpercentage
15%
Wanneer heb je teveel vetten in je voedingsschema? Welk percentage is ongeveer het max? Ik ben nu namelijk aan het bulken en eet daarbij veel pindakaas, cashewnoten, makreel, kippendijen etc. Door deze producten schiet de inname van vetten enorm omhoog. Soms tot net zoveel als mijn inname van eiwitten. Is dit erg? 75gr pindakaas is bijvoorbeeld al 45gr. vet en 200gr kippendijen 38gr. Dan zit je al op bijna 100gr. vetten... :rolleyes:

Ik zou zeggen dat het te veel is als je niet meer genoeg andere benodigde voedingstoffen in je kcal doel kunt passen. Dus bijvoorbeeld niet je gewenste aantal gr proteine per kg lichaamsgewicht, of geen ruimte meer voor iets met genoeg vezels of vitamines.

En 100gr vet is helemaal niet veel.

• Topic Starter Topic Starter
Ik hoef maar zo'n 3000kcal, dus voor mij is 100gr. vet dus behoorlijk veel. Zal het even verder toelichten:

Stats:
- Leeftijd: 27 jaar
- Lengte: 1m72
- Gewicht: 70kg

Dagelijkse behoefte ligt rond de 2500kcal. Ik wil dus op niet-trainingsdagen rond de 2700-2800kcal gaan zitten en op trainingsdagen rond de 3000-3100. Bij bijvoorbeeld 3000kcal met een kev verhouding van 40/40/20 kom ik uit op:

- 300 gr. KH's (3000*0,4/4)
- 300 gr. eiwitten (3000*0,4/4)
- 67 gr. vetten (3000*0,2/9)

67gr. vetten is dan dus wel erg weinig, maar de eiwitten mogen een stuk lager lijkt me voor iemand van 70kg. Als ik daar dus 2*gewicht neem kom ik op 140gr eiwitten, wat ook voldoende moet zijn lijkt me. Dan krijg je dus bijvoorbeeld:

- 295 gr. KH's (= 1180 kcal)
- 140 gr. eiwitten (= 560 kcal)
- 140 gr. vetten (= 1260 kcal)

Dit is een betere verhouding voor in de bulk lijkt me (40/20/40)? Of raad je aan om ergens nog hoger/lager te gaan zitten? Misschien wat hoger in de kh's en iets lager in de vetten?

Te veel vetten ?
Ik ben nogal mager en bulk momenteel al een tijdje en momenteel zit ik aan meer dan 250g vet /dag zonder problemen (juist wat wc probs in het begin :D )
Is dit dan gevaarlijk te veel voor lange of korte termijn ,want momenteel heb ik geen last ervan ?
Ik drink gewoon dagelijk zo een flesje olijfolie (smaakloze variant) van 250ml uit ah

Je hebt het over meer dan 4 gr. eiwit per kg lichaamsgewicht. Zeer hoog en imo volstrekt onnodig. Als je 40/30/30 doet dan zit je beter in de eiwitten en heb je ook nog eens meer ruimte voor je vetten/

---------- Toegevoegd om 00:02 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 00:01 ----------

Te veel vetten ?
Ik ben nogal mager en bulk momenteel al een tijdje en momenteel zit ik aan meer dan 250g vet /dag zonder problemen (juist wat wc probs in het begin :D )
Is dit dan gevaarlijk te veel voor lange of korte termijn ,want momenteel heb ik geen last ervan ?

Dat vind ik erg veel..betekent dat je meer dan 2250 Kcal alleen al uit vetten haalt? :eek: Hoeveel Kcal neem je totaal. Je ratio's lijken me op voorhand een beetje uit verhouding...nou kan het zijn dat je in een dirty bulk zit maar dan nog. Los daarvan zijn dirty bulks kut, want je moet daarna onnodig lang en zwaar cutten.

Ik eet voor de rest evenweinig als vroeger maar juist met nu ieder dag,
flesje olie +1 schepje( schepje dat in de zak zelf zat) weight gainer (decathlon)
Ik gok op 3500cal
Toen ik begon was mijn vet % theoretisch 0 (50kg 1.75m)
Dus dacht ik puur vet eten tot ik aan een paar %jes zit, en momenteel werkt het (trager als verwacht maar het werkt)

Je hebt het over meer dan 4 gr. eiwit per kg lichaamsgewicht. Zeer hoog en imo volstrekt onnodig. Als je 40/30/30 doet dan zit je beter in de eiwitten en heb je ook nog eens meer ruimte voor je vetten.
Oké, dan ga ik 40/30/30 aanhouden en dan maar wat minder vis, noten etc. eten. Weet jij daar goede vervangers voor met minder vet? Dacht zelf aan kip, maar bijvoorbeeld kippendijen, wat ik vaak eet, bevat ook veel vetten... :(

Bij bijvoorbeeld 3000kcal met een kev verhouding van 40/40/20
Die percentages zijn onzin, het is logischer om uit te gaan van wat je nodig hebt en verder aanvullen naar je eigen voorkeur/beleving.

kom ik uit op: - 300 gr. KH's (3000*0,4/4) - 300 gr. eiwitten (3000*0,4/4) - 67 gr. vetten (3000*0,2/9) 67gr. vetten is dan dus wel erg weinig, maar de eiwitten mogen een stuk lager lijkt me voor iemand van 70kg.
Ik zou die hoeveelheid vetten als minimum zien, ongeveer 1 gram per kg bw. Iets minder kan ook wel in een cut afhankelijk van de kwaliteit, als je genoeg essentiele vetten en omega3-omega6 ratio kunt behalen prima, absoluut minimum is iets van 25 gr essentiele vetten. Ik ga zelf uit van 2/3e gesatureerd vet en de rest 1-1 omega3-6

Als ik daar dus 2*gewicht neem kom ik op 140gr eiwitten, wat ook voldoende moet zijn lijkt me.
3 gr per kg lean bodymass is geloof ik aangeraden volgens de nieuwste data. In een cut dan, bij kcal overschot maakt het minder uit.

Of raad je aan om ergens nog hoger/lager te gaan zitten? Misschien wat hoger in de kh's en iets lager in de vetten?
Zou beginnen met 200gr eiwit 70gr vet 35gr vezels 150-200gr koolhdyraten als basis en de rest willekeurig aanvullen naar honger, energie, smaak. Kan je ook verschillend inrichten per dag, of totaal willekeurig a la IIFYM(en micros). Extra proteine en vet helpt goed tegen honger, koolhydraten voor energie en sportprestaties. En lekker eten is ook fijn, hoe minder je je in bochten hoeft te wringen en gedemotiveerd wordt door je voeding hoe beter en mentaal gezonder je relatie met eten blijft.

Dus toch beter andere bronnen van vetten zoeken :(
Noten, kokosolie, lijnzaadolie, soms vette vis en rood vlees, zijn mooie bronnen. Maar van wat je beschrijft over je voeding klinkt het eerder als dat je het geheel op orde moet krijgen. Zie mijn vorige post voor de basis macros om in te vullen tot die 3500? kcal die je nodig hebt, en doe dat dan met voornamelijk afwisselend natuurlijke bronnen zodat je ook genoeg vitamines krijgt.

Ok dat word wat opzoekwerk :o
Ik zal het resultaat in mijn topic posten, want ben nu al de hele tijd over mezelf bezig :D

Die percentages zijn onzin, het is logischer om uit te gaan van wat je nodig hebt en verder aanvullen naar je eigen voorkeur/beleving. Ik zou die hoeveelheid vetten als minimum zien, ongeveer 1 gram per kg bw. Iets minder kan ook wel in een cut afhankelijk van de kwaliteit, als je genoeg essentiele vetten en omega3-omega6 ratio kunt behalen prima, absoluut minimum is iets van 25 gr essentiele vetten. Ik ga zelf uit van 2/3e gesatureerd vet en de rest 1-1 omega3-6 3 gr per kg lean bodymass is geloof ik aangeraden volgens de nieuwste data. In een cut dan, bij kcal overschot maakt het minder uit. Zou beginnen met 200gr eiwit 70gr vet 35gr vezels 150-200gr koolhdyraten als basis en de rest willekeurig aanvullen naar honger, energie, smaak. Kan je ook verschillend inrichten per dag, of totaal willekeurig a la IIFYM(en micros). Extra proteine en vet helpt goed tegen honger, koolhydraten voor energie en sportprestaties. En lekker eten is ook fijn, hoe minder je je in bochten hoeft te wringen en gedemotiveerd wordt door je voeding hoe beter en mentaal gezonder je relatie met eten blijft.

Duidelijk, dank!

Het maakt niet uit dat de KEV verhoudingen per maaltijd wat anders zijn toch? Ik heb bijvoorbeeld over het algemeen 's ochtend in verhouding wat meer KH's en dat wordt in de loop vd dag minder. Voor het slapen gaan voornamelijk veel eiwitten en weinig KH's en vetten.

Oké, dan ga ik 40/30/30 aanhouden en dan maar wat minder vis, noten etc. eten. Weet jij daar goede vervangers voor met minder vet? Dacht zelf aan kip, maar bijvoorbeeld kippendijen, wat ik vaak eet, bevat ook veel vetten... :(

40/30/30 is maar een suggestie hoor, ik zou in de sticky's lezen staat wat meer info op. Bovendien moet je een schema de kans geven en zelf uitproberen wat het beste werkt. Goede eiwitbronnen met weinig vetten zijn magere kwark, bepaalde soorten vis (koolvisfilet bijv., eet ik zelf +- 200 gr. per dag van), eieren (m.n. eiwit, eigeel is relatief calorierijk), kipfilet, kalkoekfilet, mager rundvlees/gehakt.

Duidelijk, dank! Het maakt niet uit dat de KEV verhoudingen per maaltijd wat anders zijn toch? Ik heb bijvoorbeeld over het algemeen 's ochtend in verhouding wat meer KH's en dat wordt in de loop vd dag minder. Voor het slapen gaan voornamelijk veel eiwitten en weinig KH's en vetten.
Nee maakt niet uit, als jij er maar lekker op functioneert.

Stel je hebt in een cut last van honger of gebrek aan energie bepaalde momenten van de dag, dan zijn dit dingen waarmee je kunt spelen om dat op te lossen.

Anders, no worries.

Mwah 100 gr is oké, maar de vetbronnen zijn wat minder.

Terug
Naar boven