AndroidHealthClinic

Wat is er mis met Rippetoe's dieet?

LoL12345

Cool Novice
Waardering
0
Hoi BBers,

Ik vraag me af waarom Rippetoe's dieetadvies zo wordt afgeraden. Een gallon (bijna 4 liter) per dag vind ik er nu ook wel over, maar dat bedoel ik niet. Ik heb het meer over het aantal calorieën en het feit dat ik in niemands voedingsschema volle melk zie, etc.

Heeft het te maken met, zoals Rippetoe zegt, de abs-obsessie van bodybuilders? Ikzelf kan ook moeilijk geloven dat je bij mijn aangeraden hoeveelheid kcal (ong 3000 voor 70kg/1m83) optimaal kan groeien vermits dat amper 500 kcal over mijn ADH is... Met 1m83 mag ik toch gerust in de buurt van 100kg komen.

Echte 'beesten' zie je eigenlijk ook niet vaak (zoals deze: http://70sbig.com/wp-content/uploads/2009/09/dougyoung-395x400.jpg). Ik weet dat Rippetoe geen diëtist is en hij zegt zelf ook al dat er veel mensen meer over weten dan hij, maar toch heeft ie al veel, heel veel, van zijn leerlingen 9 tot 18kg zien aankomen op 3 maanden met zijn advies. Heb ik ook nog niet veel gezien op BB-fora. Komt dat misschien omdat BB-ers écht te weinig eten? Ik wil geen vette koe worden, maar een vetpercentage van 15% of minder lijkt me ook nergens voor nodig, tenzij je ambities hebt om een Abercrombie-model of competitief bodybuilder te zijn, maar het gaat me dus meer om kracht en ruwe massa.

(Voetnoot: volle melk blijkt de eiwit-synthese beter te bevorderen dan magere melk http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/e...ez.Pubmed.Pubmed_ResultsPanel.Pubmed_RVDocSum)

Meeste hier zijn mooiboys en willen geen pens/vocht

• Topic Starter Topic Starter
En wat zijn in dat geval richtlijnen?

---------- Post toegevoegd Sat 8 Oct 2011 om 13:17 ----------

Meeste hier zijn mooiboys en willen geen pens/vocht
Definieer pens. :p Vinden ze hier bijvoorbeeld dat die gast die ik laat zien een pens heeft?

Gewoon doen, buff als **** worden en dan mooiboi worden. Gaat ook sneller en zit je niet depri te doen omdat je een bench hebt van 60kg. Wil je binnen het jaar trainen boven 100kg benchen en 1.5x BW squatten, gewoon eten als een gek. Ik heb hetzelfde gedaan en ben nu mooiboy in off season @ 79kg en ~9% :p

Gomad met 3/4 liter volle melk is standaard onderdeel van mijn dieet. Super om sterker te worden. Vetgains vallen wel mee als je het goed doet, dat wil zeggen actief blijven niet te veel stressen en niet (veel) tot failure trainen. Neem je herstel op elk vlak dus, die is juist beter met al die voedingsstoffen in je buik de hele dag.

Nadeel is dat als je echt veel vet aankomt je ook veel tijd bezig bent om dat weer kwijt te raken, en je risico loopt daarbij spiermassa en/of kracht te verliezen. Als je goed kunt blijven trainen om dat risico te verkleinen is het wel een optie om voor te gaan. Het vocht vasthouden en de hormonen die er in zitten is het enige waar ik me een beetje zorgen om maak.

<15% lichaamsvet heeft trouwens wel nut hoor, bijvoorbeeld in sporten met gewichtsklasses maar sowieso zit vet gewoon in de weg bij fysieke activiteiten. >15% jogt/basketballt/traploopt/etc een stuk minder lekker dan <10%.

Als je gewoon zo sterk en zwaar mogelijk wilt worden is het perfect en hoef je niet verder te kijken. Als je nog meer doelen hebt dan dat zou ik aanraden het iets anders te proberen en gomad als optie te beschouwen voor wanneer het nodig is. En zet niet alles op 1 paard in, als je andere doelen hebt dan groot zwaar powerliften zul je ook andere manieren van trainen willen afwisselen.

Je kunt trouwens gomad doen en toch vet afvallen. Ik heb ook gecut op 2/3 liter per dag. Kwestie van actief genoeg zijn en de rest van je voeding aanpassen/minderen. Ik raad cardio of sport op de rustdagen aan. Uiteindelijk moeten je kcal en macros gewoon aansluiten bij je doel op dat moment, of dat nou aankomen of afvallen is. De rest zijn details.

Laatst bewerkt:
Ik kan niet tegen lactose, wat ik deed om snel te bulken was gehakt in bulk kopen bij de slager - mix van rund & varken... 350kcal per 100g dacht ik ? Zo'n kilo per dag ging er gemakkelijk in en kostte mij 3.40 per kilo.

Kan maar ietwat teveel van het goeie voor mijn darmpjes . Ik drink 1 l per dag , meer kan maar zie dat je voldoende vezels binnenhebt of je schijt jezelf verloren .

Waarom zou je je een vetpercentage van >15% willen dan? Zie het nut er niet van in, daarnaast vind ik het ook irritant.

• Topic Starter Topic Starter
Ik zou dat niet per sé willen, maar droogstaan hoeft ook niet. Ik wou gewoon weten of je meer gains kan halen dan de meesten hier doen zonder een vet varkentje te worden. Ik herinner me dat hier een acteurtje in een jaar 27 kg was bijgekomen op een jaar @ 6000/7000 kcals per dag en die had wel een pens (volgens BB'ers), maar zag er verre van vet uit (zoals Rippetoe z'n Zach: http://startingstrength.com/resources/forum/showthread.php?t=15386&page=1).

Zo'n vet percentage wegwerken kost best een aantal maanden, soms wel net zo lang als dat het kost om het er op te krijgen. Dan kun je vind ik beter zoveel eten en ook veel low intensity cardio doen, of alleen je kcal inname verhogen om plateaus voorbij te komen.

Zach deed een experiment om aan te tonen wat het principe van het programma kan bereiken. Rippetoe's andere trainees doen het meestal wat schoner.

Terug
Naar boven