XXL Nutrition

Weight releasers

UnCompress

Massive Warrior
15 jaar lid
10.000 berichten
Waardering
3.522
Ik lees hier veel over bands en chains maar nauwelijks iets over weight releasers.

http://www.youtube.com/watch?v=IoX2rLLdCfA

Ik heb rondgekeken en moet zeggen dat ik ze nogal aan de prijs vind.
http://www.flexcart.com/members/elitefts/default.asp?m=PD&cid=114&pid=51

Uiteindelijk kwam ik deze tegen en dat zette me aan het denken.
weight_releaser.jpg

Het moet mogelijk zijn zelf goedkoop weight releasers te maken met uitsluitend een draadeind, strip staal en een moer of vleugelmoer om snel te stellen. Het draadeind buig je boven om, net als dat je het strip staal kunt buigen. Heb het hieronder schematisch weergegeven. Ik ga het binnenkort uitproberen, hou jullie op de hoogte.

2isghv4.jpg
[Afbeelding niet meer beschikbaar]

wat heeft het precies voor nut?

• Topic Starter Topic Starter
wat heeft het precies voor nut?
Weight releasing is one of the best ways to build explosive and starting strength. With the weight releasers you can add as much weight to the top and eccentric phase of the lift. At the reversal point the weight releasers kick off the bar to allow you to finish the concentric phase of the lift.
Contrast and Reactive Method. Weight releasers provide one overload rep on each set. The recommended load on weight releasers is 20% of the barbell load. For example: 400 pounds on the bar, 80 pounds on the weight releasers. Use chain weight on the weight releasers for best results. Bands are a contrast method. We use only Jump Stretch bands. Only higher ranked lifters use bands. For speed strength, 65% of the total weight should be barbell weight and 35% should be bar tension. For strength speed or slow strength, used with maximal weights, 65% of the total weight should come from band tension and 35% should be barbell weight.

Je bent altijd sterker in de negatieve fase van een rep, dus met deze releaser kun je daar specifiek op trainen, echter maar 1 rep.

Laatst bewerkt:
Het maakt het eccentrische gedeelte pak zwaarder. Eens je in de bodempositie zit gaan ze van de stang en is je concentrisch gedeelte explosiever.

Meh, ik denk dat chains en/of bands van meer nut zijn?

Misschien kun je een handeltje beginnnen...zoek nog een betaalbaar alternatief:p

ik zie hier persoonlijk het nut niet zo enorm van in.... opzich is het wel een leuk idee dat je dus meer controle krijgt over zwaardere gewichten zodat je 1rm weights niet ontiegelijk k*t voelen. maar om er nou gericht op te gaan trainen zet ik men vraagtekens bij, ik denk dat je dezelfde controle kan bereiken door af en toe andere oefeningen te doen die je gewichten laten gebruiken boven je 1rm (high box squats, walkouts o.i.d.)

iemand ervaring hiermee?

Is niet te vergelijken. Dit kun je vergelijken met negatieven, behalve dat je nu wel in de gelegenheid bent de lift af te maken als je begrijpt wat ik bedoel.

wat ik altijd heb begrepen is dat zware negatieven leuk zijn om af en toe is tussen door te doen i.v.m. een enorme belasting op CZS. maar hiermee ga je er gericht op traine. of je moet de keuze maken om dit 1/2x in de maand te doen maar dan word het wel een dure aangelegenheid

Weet dat harpep ermee werkt, dus hij heeft zeker ervaring hiermee. Wie roept hem ff? :D

true

maar we kunnen dus de conclusie trekken dat het eigenlijk alleen interessant is als je moeite hebt met controle over het gewicht in de neergaande beweging bij een 1rm poging?

Ik lees ook dat het helpt meer explosiviteit in je lifts te krijgen, hoe zit dat dan?

Jongens maken jullie het niet te ingewikkeld voor jezelf of heeft dit soort kleine details enorme verberingen op je kracht?

voor explosiviteit kan je beter DE trainingen doen lijkt me...
Ik denk toch dat ik liever een antwoord hoor van iemand die er ervaring mee heeft. Dit is wat ik lees dus het zal ergens op gebaseerd zijn.

Ik zie het als een mogelijke toevoeging op trainingen niet als iets dat me tot last zal zijn.

absoluut, vooral als je het combineert met DE werk a la 80-90%1RM eccentrisch/60-70% 1RM concentrisch.

De baar vliegt na de load release bijna door het dak is mijn ervaring.....

ietwat offtopic, maar nu we het toch over DE werk hebben. weet jij nog hoe je ook alweer kon bepalen of DE werk uberhaupt wel zinvol is voor je.

er staat me vaag iets bij over dat je je speed bij een bepaald % van je 1rm moet bekijken om te zien of het nuttig is voor je. de meeste mensen denken dat ze er baat bij hebben er op te gaan trainen terwijl het eigenlijk niet zo is. weet je nog wat ongeveer dat percentage is? gold overigens alleen maar voor de lifts waar bij stretch reflex een rol speelt, bij deads is het altijd usefull (?)

werk jij overigens met DE werk tijdens je volume/intensiteit blokken, of gooi je gewoon af en toe is een cycltje DE werk er tussen door?

Laatst bewerkt:
absoluut, vooral als je het combineert met DE werk a la 80-90%1RM eccentrisch/60-70% 1RM concentrisch.

De baar vliegt na de load release bijna door het dak is mijn ervaring.....
dit bedoelde ik ;)

dat je nadat die dingen af zijn gevallen, dat je na de eccentrische fase een "DE" gewicht over houd :D

is het effect hiervan niet ook de opgebouwde elastische energie?

als je eccentrische beweging met meer gewicht uitvoert word er volgens mij meer elastische energie opgeslagen, als de releasers er van afvallen in the hole kun je explosiever omhoog komen door die elastische energie ten opzichte van straight-weight DE werk.

straight weight DE werk op zicht heeft niet zo veel effect

Terug
Naar boven