Bedankt voor je reactie patjeh, ik zal t ff in een aantal delen quoten, reageert wat makkelijker.
Je zegt wel dat je veel hebt gelezen, maar echt kennis heb je dus niet opgedaan. Beetje zelf nadenken enzo. Je gaat hier waarschijnlijk nog een hoop flauwe reacties krijgen, maar dat komt door een aantal zaken die je niet goed op orde hebt/begrijpt (en dat baseert men ogv je OP).
Zoals ik al zei heb ik idd al best wat gelezen en opgezocht, alleen ben ik niet altijd even zeker over bepaalde zaken. Zoals je zei: "beetje zelf nadenken enzo" ben ik het niet helemaal mee eens (ALS dit over dat stukje van mij ging, waarin ik zei dat eiwitshakes een goede goedkope oplossing was, mocht het ergens anders over zijn gegaan, negeer dit..) , aangezien je nog geen info hebt over mijn voedingsschema. Ik eet zo'n 2 gekookte eieren per dag, 750 gr. kwark en best wat kip/kalkoen filet (< mijn hoofdbronnen waarmee ik eiwitten binnen krijg). Nu is t zo dat ik dus zei dat ik eiwitshakes een geschikte oplossing vond, omdat ik mijn ouders simpelweg de brug niet over krijg meer kwark/eieren o.i.d. aan te schaffen, zelf vind ik het daarintegen geen probleem geld uit te geven aan bv. eiwitshakes.
Als er 1 supplement is wat denk ik (op ten duur) het meeste gaat opleveren, dan is het een degelijk en standaard Whey product. Ik denk dat je inderdaad het beste bij een van de bekendere supplementenwinkels je whey kan halen (XXL/Bodylab/Sportfood/B&F). De reden dat B&F max over wordt gezeken is de hele WheyGate (topics in de webwinkel thread van B&F) waarbij er maar liefst 20% minder eiwitten in de standaard Whey (Whey Perfection) van B&F bleek te zitten. Ik denk dat je gerust dit nu wel zou kunnen bestellen, maar realiseer je je dat je dan koopt bij een bedrijf wat willens en wetens duizenden (zo niet tienduizenden) mensen de afgelopen jaren bewust heeft getild. Dat zijn de feiten, wat zij ook beweren. Het is niet voor niks dat er een hoop mensen terecht zeer grote vraagtekens zetten bij hun bedrijf/producten. Alle bekende/grote webshops hebben wel een degelijk whey-product voor een goede prijs, je kan dus zelf besluiten waar jij graag mee in zee gaat.
Dat labraport heb ik inderdaad ook gelezen. Op dat moment twijfelde ik wel aan hun eerlijkheid, maar na het nieuwe labraport te hebben gezien (die van TLR) geloof ik er weer enigzins in. Tóch, zal ik eerder bij XXL bestellen als bij B&F, puur omdat b&f zoals je al zei bewust klanten hebben getild.
Als je het hebt over dat je je trainingen niet lekker kan afmaken denk ik dat je als eerste wat moet doen aan je rust en regelmaat. Eens goed aandacht besteden aan op tijd naar bed gaan en zo veel mogelijk rond de zelfde tijd. Als je toch nog merkt niet uitgerust te zijn (iemand voor jouw leeftijd mag gerust nog 9 uur slaap hebben als je nog op school zit en ook nog eens lichamelijk veel onderneemt), kan je overwegen 's middags na school en voor het trainen een powernap te doen. Pre-workouts en dergelijke stimulants zou ik zeker nog niet mee beginnen, je bent jong en zou dus energie van jezelf genoeg moeten hebben. Heb je dat niet, dan slaap je te weinig of eet je te weinig.
Ik denk dat ik dan wat meer moet slapen, over het algemeen gezien. Gemiddeld spring ik rond 23:30/24:00 het bed in, maar moet ik er ook weer om 07:30/08:00 uit. Op de dagen dat ik een lange schooldag + wat werk uren heb, ben ik vaak op 3/4e al aardig uitgeput, terwijl ik dat op de dagen dat ik het wat rustiger heb totaal niet merk. Dat over pre-workouts, zal hem dus niet worden. Eerst maar eens een periode veel slapen [naja, regelmatig op dezelfde tijden naar bed] en kijken hoe het dan gaat. Echter heb ik wel eens een C4 Extreme pwo'tje geprobeerd van een vriend op zo'n drukke dag, toch trainde dat beter door als dat ik het niet zou doen, maar zoals je zei met meer rust zou het net zo goed moeten kunnen, dus dan daar maar voor kiezen. Verder werd ik door meerdere mensen in de sportschool aangeraden BCAA capsules te kopen toen ik mijn [soort van probleem] aankaartte bij hun, ze zeiden dat t goed was voor een sneller en beter herstel zodat ik gewoon mijn trainingsschema kon blijven volgen. in de sticky van Big T [eiwit faq] stond zo ongeveer hetzelfde.
Last but not least (had ik misschien wel mee kunnen beginnen): ik vind je trainingsschema niet goed. Als ze dat bij je gym voor je in elkaar hebben geflanst dan weten ze niet goed waar ze mee bezig zijn. 1: sowieso is 2 dagen rust tussen twee dezelfde trainingen te weinig, 2: daar je nog maar 16 bent moet je hier extra aandacht aan besteden (het goed trainen zonder te 'overtrainen', genoeg rust om te herstellen, etc.). Anders train je je aanhechtingen/gewrichten kapot, heel simpel.
bij de gym werd me juist verteld dat de spieren minimaal 24 tot 48 uur nodig hadden zich volledig te herstellen, en dat ik door hun opgestelde schema zo perfect 5x per week kon trainen.. de spiergroepen zoals helemaal bovenaan beschreven die ik op een dag train, vind ik persoonlijk trouwens wel goed gaan. maar als dit niet goed is, zal ik het dus moeten veranderen.. heb je hier misschien een tip oid voor?
Bestel een mooie pot Whey ergens en begin eens met 's een shake voor en een shake na het trainen, ga eens goed letten op dat je genoeg slaap krijgt, en kijk het eens een paar maanden aan. Ik verwacht dat je dan al het nodige moet merken. Succes!
zal ik doen, ff kijken wat/welke shake precies in mijn voedingsschema doet en dan zal ik er maar 1 uitkiezen [hoogswaarschijnlijk whey delicious van xxl].
Nogmaals, bedankt voor je uitgebreide reactie.
nog een fijne zondag gewenst