Fitness Seller

Welke van deze twee politieke stromingen vind jij over het algemeen het minst gewenst voor een samen

Peiling Peiling Welke van deze twee politieke stromingen vind jij over het algemeen het MINST gewenst?

• Sociaaldemocratie

Stemmen: 16 21,9%
  • Christendemocratie

Stemmen: 49 67,1%
  • Geen mening

Stemmen: 8 11,0%

• Totaal stemmers
    73

Big-T

Humongous Ruler
Founder
R.I.P.
50.000 berichten 10.000 berichten
Waardering
3.208
Alles wat met geloof heeft te maken is niet gewenst voor een samenleving. Makkelijke vraag dus.

Beide geen voorstander van

Christendemocratie, fundamenten op een sprookjesboek kan geen goede politiek opleveren

Christen Democratie, je laten leiden door geloof slaat op kak. Alsof je een handleiding nog hebt om over dingen een mening te vormen en je leven in te vullen. Zie liever doordachte beslissingen die gevormd zijn uit discussies met mensen die ieder een eigen mening heeft in plaats van klakkeloos uit een sprookjesboek overgenomen mening met alle gezichten 1 kant op.

Vind het eerlijk gezegd allebei kak, maar Christendemocratie stink toch wel het meest/

Laatst bewerkt:
Makkelijke vraag, Christendemocratie. Geloof = faal.

Feit is dat bij Sociaal-democratie de demografische verhoudingen een grotere deuk oplopen dan bij Christendemocratie, omdat zij snappen dat je niet altijd maar open huis kunt houden voor jan en alleman en een verantwoorde prestatie maatschappij de basis vormt voor welvaart, luxe, vrede en veiligheid.

Op termijn zal wel blijken waarom het goed is voor Europa dat een vooruitstrevende Christendemocratie de koers van de EU gaat bepalen en niet de sociaal-democratie. Punt uit.

Christendemocratie. Geloof en politiek dienen gescheiden worden.

In de kern, dieper gelegen dan de politieke betekenis, zijn ze exact hetzelfde maar van een verschillende uitgangspunt. Gelijkheid en rechtvaardigheid op basis van geloof of het geloof in een altruistisch mensbeeld is wat betreft toonzetting hetzelfde. De één is gebasseerd op angst voor de dag des oordeels en de ander op een al dan niet naieve geloof in het altruistische natuur van de mensheid.

edit:
Ik kan beter nog een paar bakken sterke koffie drinken, nogal een alcoholrijk weekend achter de rug.

Laatst bewerkt:
Christendemocraten voor dezelfde redenen als hierboven al genoemd :rolleyes:

Verrassende meningen. Alsof het geloof een doorslaggevende rol speelt in het politieke cristendemocraten spel. Niet in mijn beleving.

Maar verder vind ik beiden even beroerd en dus geen optie.
Cristendemocraten durven geen beslissingen te nemen, zijn grijze muizen.
Sociaaldemocraten denken dat er geld genoeg is en verbranden teveel. Maken ons sociaal "plat" waardoor er voor hoger opgeleiden minder ambitie is wat te doen in dit land en het buitenland lonkt.

De Gristenen die we nu hebben (rouvoet, balkie, van der vlies) horen niet thuis in een moderne samenleving. Laat ze thuis maar lekker zondagsrust houden en val anderen niet lastig met je bekrompen gedachtegoed.

Sociaaldemocratie.
Ik prefereer een samenleving die gebaseerd is op waarden en normen, deze zijn bij christendemocraten sterker aanwezig. Dat het geheel gebaseerd is op iets waarvoor geen bewijs bestaat, doet er niet toe. Het gaat erom dat het bruikbaar is.
Dit is overigens met de atoomtheorie ook zo (heet niet voor niets een theorie). Het gaat er niet om dat deze klopt, maar dat deze bruikbaar is (de atoomtheorie is trouwens ook niet sluitend).

idem als hier boven

Sociaaldemocratie.
Ik prefereer een samenleving die gebaseerd is op waarden en normen, deze zijn bij christendemocraten sterker aanwezig. Dat het geheel gebaseerd is op iets waarvoor geen bewijs bestaat, doet er niet toe. Het gaat erom dat het bruikbaar is.
Dit is overigens met de atoomtheorie ook zo (heet niet voor niets een theorie). Het gaat er niet om dat deze klopt, maar dat deze bruikbaar is (de atoomtheorie is trouwens ook niet sluitend).

Ieder persoon met een beetje verstand heeft dit soort normen en waarden (respect enzov.) Dikke onzin dat dit steeds wordt gezien als christelijke normen en waarden.

toch zijn deze weldegelijk voortgekomen vanuit het christendom. De afgelopen 2000 jaar heeft de westerse maatschappij gevormd tot wat het nu is. Kijk maar in het midden-oosten. De mensen hebben andere normen en waarden dan ons, gewoon omdat hun geloof anders is...

toch zijn deze weldegelijk voortgekomen vanuit het christendom. De afgelopen 2000 jaar heeft de westerse maatschappij gevormd tot wat het nu is. Kijk maar in het midden-oosten. De mensen hebben andere normen en waarden dan ons, gewoon omdat hun geloof anders is...

Die waren er al lang voor het christendom. En de kerk was ook niet vies van vervolging.

Sociaaldemocratie.

En welke waarden en normen zijn dat dan precies? Bedoel je dat ze hun standpunt doordrukken ondanks een meerderheid van de bevolking die tegen is? bedoel je liegen om standpunten erdoor te drukken? Informatie achterhouden? Controle op besluitvorming tegenhouden? Maatschappelijke tweedeling verstevigen? Hulp aan minderbedeelden op de schop hebben gezet? De voedselbanken in Nederland weer hebben geintroduceert?

Ik ben onwijs nieuwsgierig....want het lijkt erop alsof je het debat weer wil openen dat Christenen betere en sterkere normen en waarden hebben dan niet gelovigen...en dat potje wil ik graag met je breken.

---------- Toegevoegd om 12:09 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 12:07 ----------

En wat heeft het MO te maken met een vergelijking tussen sociaal democratische waarden en normen en christelijke waarden en normen?

Vergeet alsjeblieft niet dat de meeste waarden en normen van nu zich hebben ontwikkeld in een ontkerkelijkende samenleving waarin juist afgestapt werd van de institutionalisering van het geloof.

---------- Toegevoegd om 12:13 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 12:09 ----------

OT: ik kies voor geen van beiden. Ik vind ze even verwerpelijk. Maar aangezien de keus beperkt was kies ik in dit geval voor Christendemocratie.

olie op het vuur :D:

Christendemocraten hebben geen normen en waarden besef dat geintrerneerd is in de mening zelf, maar gebaseerd is op angst voor repercussies van een hoger wezen. Op deze mensen kan een maatschappij niet bouwen...ze hoeven geen verantwoording af te leggen aan stervelingen, maar zijn alleen verantwoording schuldig aan het opperwezen, waarvan gemakshalve het al dan niet bestaan niet via normale middelen kan worden bewezen. O...en het bestaan van dit opperwezen kan natuurlijk niet ter discussie worden gesteld...het is een vaststaand gegeven.

Terug
Naar boven