XXL Nutrition

Wheat Belly - Tarwe ongezond

Strider

Advanced Bodybuilder
20 jaar lid
Waardering
26
Dr. Willam Davis (Cardioloog) heeft het boek 'Wheat Belly' geschreven over het mogelijk negatieve effect van tarwe op je gezondheid en je gewicht.

Zijn theorie is dat tarwe zorgt voor een hoge bloedsuikerspiegel die garant staat voor een aantal negatieve gevolgen zoals het accumuleren van het lichaam en het bevorderen van vetophoping. De auteur heeft zelf een onderzoek uitgevoerd waar hij bij 2000 mensen tarwe uit hun dieet heeft gehaald, om vervolgens te constateren dat ze gezonder, slanker en fitter werden.

http://www.youtube.com/watch?v=UbBURnqYVzw

tumblr_me3sqveluX1r54em0o1_400.jpg

Heeft iemand het boek gelezen, en zo ja wat vonden jullie hiervan? :)

Laatst bewerkt:
Ik heb al wel een keer zoiets gelezen en daar werd de oorzaak op gluten gelegd. Nu lekker vakantie, zal me er eens een beetje meer in gaan verdiepen.

En ondertussen zijn er zat sporters die high carb cutten naar onder de 10% (leangains staat er bijvoorbeeld al vol mee). Er wegen zoveel factoren mee, dat je niet 1 element eruit kan lichten en dan kan zeggen, kijk dit was de boosdoener.

Dikke kans dat er halverwege de dieet adviezen (low carb in dit geval) ook een stuk staat over meer bewegen.

Het is wel een interessant boek om te lezen alleen worden sommige dingen die gezegd worden, vrijwel niet gebaseerd op wetenschappelijk bewijs.

Voor bepaalde mensen zal het mijden van tarwe wel werken, maar voor een hoop ook niet. De dietplannen die hij later beschrijft in zijn boek vermijden tarwe en vrijwel elke vorm van koolhydraten. Volgens mij houd hij de koolhydraten in het plan rond de 50-75 gram aan. Of te wel vrij low carb. Er is een lijst dat je niet mag eten, waarbij hij vrijwel alle ongezonde dingen in het menu schrapt en ook rijst tot een minimum aanbeveelt. Wat over blijft zijn noten, vlees,vis,wat groentes etc.

Logisch dat mensen die hun levensstijl op die manier omgooien, gewicht verliezen. Ik twijfel of dit allemaal te maken heeft met het vermijden van tarwe.

Wel kan ik uit persoonlijke ervaring zeggen (deed ik al voor het boek uitkwam) , dat als ik geen brood eet, ik geen last meer heb van m'n darmen/maag. Eet ik wel brood dan kan ik de klok erop gelijk zetten dat er weer problemen komen.

Het is wel een interessant boek om te lezen alleen worden sommige dingen die gezegd worden, vrijwel niet gebaseerd op wetenschappelijk bewijs.

Voor bepaalde mensen zal het mijden van tarwe wel werken, maar voor een hoop ook niet. De dietplannen die hij later beschrijft in zijn boek vermijden tarwe en vrijwel elke vorm van koolhydraten. Volgens mij houd hij de koolhydraten in het plan rond de 50-75 gram aan. Of te wel vrij low carb. Er is een lijst dat je niet mag eten, waarbij hij vrijwel alle ongezonde dingen in het menu schrapt en ook rijst tot een minimum aanbeveelt. Wat over blijft zijn noten, vlees,vis,wat groentes etc.

Logisch dat mensen die hun levensstijl op die manier omgooien, gewicht verliezen. Ik twijfel of dit allemaal te maken heeft met het vermijden van tarwe.

Wel kan ik uit persoonlijke ervaring zeggen (deed ik al voor het boek uitkwam) , dat als ik geen brood eet, ik geen last meer heb van m'n darmen/maag. Eet ik wel brood dan kan ik de klok erop gelijk zetten dat er weer problemen komen.
Het boek "Grip op koolhydraten" van Yvonne Lemmers is al veel langer uit en beschrijft precies hetzelfde dieet. ;)

• Topic Starter Topic Starter

De koolhydraten is toch niet het probleem, hij legt de focus op sterk stijgende bloedsuikerspiegel en inflammation effect.

Laatst bewerkt:
Ik merk dat wit brood en witte rijst al veel beter vallen dan bruin,volkoren enz.

Komt meer omdat mensen steeds zwakker zijn kwa darmen en maag. En ze de vezels al niet eens meer goed aan kunnen. Dus verteert slecht en zwaar. Eet zelf al 20 jaar erg vezelrijk brood en broodjes. Lekker zwaar op de maag, zit tenminste wat in. Maar ieder zijn ding.

Heb hier mijn twijfels over of je echt je vet percentage naar benden mee haalt

Terug
Naar boven