Fitness Seller

Whey isolaat vs concentraat digestion rate

Peiling Peiling Welke Whey neem je tijdens en na je workout?

• Isolaat

Stemmen: 17 60,7%
  • concentraat

Stemmen: 7 25,0%
  • hydrolisaat

Stemmen: 1 3,6%
  • Een all around (mix)

Stemmen: 3 10,7%

• Totaal stemmers
    28

HRSouLStorm

Novice
Waardering
0
voor mensen die deze lap text over willen slaan, zie laatste regel voor mijn vraag aub:)
1 goed avond.

Ik zal mij eerst even voorstellen ik ben een student die voor zijn MINOR (voeding) onderzoek doet naar de werking van verschillende stoffen en de effecten er van op de prestaties.

Nu om maar met de deur in huis te vallen, mijn vraag:
Ik ben op zoek naar een wetenschappelijk articel dat de digestion rate van isolaat afzet tegen de concentraat.
Ik heb de databank van mijn school gebruikt om hier antwoord op te vinden maar het enige wat ik tegen kwam was dat beide een verteringsduur van 1-2 uur hebben.

Toen dacht ik waarom ga ik niet naar de mensen toe die er veel ervaring mee hebben, en kwam ik dus hier uit :).

Alle informatie over de structuur en verterings snelheid zijn van harte welkom :) en zou mij ontzettend helpen in mijn onderzoek.
(aub niet over bereidingswijze daar heb ik al voldoende over)

Wat ik zover te weten ben gekomen over Whey is dat hydrolysate het snelste opgenomen wordt (maar te duur is voor veel, en bitter is).
Dat Whey concentraat tot 89% eiwit kan bevatten en isolaat +- 90-99% bevat.
Hierdoor zou door de lagere kosten concentraat aangeraden kunnen worden aan bepaalde doelgroepen als er geen verschil in structuur en dus opname snelheid is?

Dus concreet de vraag:p:
Wordt isolaat inderdaad net zo snel door het lichaam opgenomen als concentraat, of is isolaat (veel)sneller?

Bij voorbaat dank & met sportieve groet,

........
Dus concreet de vraag:p:
Wordt isolaat inderdaad net zo snel door het lichaam opgenomen als concentraat, of is isolaat (veel)sneller?

Bij voorbaat dank & met sportieve groet,

De verteringssnelheid wordt primair bepaald door (vanuit de eigenschappen van de maaltijd bezien):

1) Het type eiwit
2) Het volume van de maaltijd / vloeistof
3) De mate waarin de voeding fijngekauwd is (bij vloeistof niet van belang)
4) Het vetgehalte van de maaltijd

Als je een concentraat-shake met een isolaat-shake vergelijkt, dan kan je stellen dat punten 1*, 2 en 3 gelijk zijn.
Alleen op punt 4 verschillen ze. Het verschil is echter niet groot genoeg om een noemenswaardig verschil in verteringssnelheid te krijgen.

Voor de snelheid hoef je een isolaat dus niet te nemen. Goede opties om voor een isolaat te kiezen zijn: minder lactose, minder kans op winderigheid en acne. Als je de juiste leverancier hebt, kan je daar in de meeste vergelijkingen nog aan toevoegen: meer eiwit voor dezelfde hoeveelheid geld.

Wat veel meer invloed heeft op de snelheid van opname is of je de shake met water of melk aanmaakt. En wat verder meetelt is of je nog wat maagvulling hebt van een vorige maaltijd.

Kris :)

Edit: belangrijke voetnoot
* Het type eiwit is in beide gevallen gefilterd whey eiwit. Het verschil tussen isolaat en concentraat is alleen de zuiverheid. Althans als voor beide alleen de filtratietechniek gebruikt is.

De meeste isolaten in NL zijn ultrafiltratie isolaten. Voor dat type isolaat geldt het bovenstaande verhaal.

Er zijn ook ion-exchange isolaten. Dit type mist de zogenaamde glycomacropeptide. Deze peptide werkt enigszins vertragend op de maaglediging.

Je kan dus stellen dat een ION EXCHANGE isolaat sneller zal zijn dan een door filtratie verkregen isolaat en concentraat!

Laatst bewerkt:
Off-topic, maar waarom schrijft men op DBB "whey" altijd in het Engels en niet gewoon in het Nederlands "wei"?

Ik vraag me dan altijd af of men misschien niet weet dat whey gewoon wei is...

Dit stukje sluit wel aan bij je vraag. In deel 3 wordt ingegaan op de opnamesnelheid van verschillende soorten whey. Mbt de vergelijking isolaat - hydrolisaat stelt de auteur:

One study compared the digestion speed of whey and casein to their respective hydrolysates and the simple fact is that there was no significant difference in digestion speed. Quoting from the results:

The rate of gastric emptying for all solutions was found to fit an exponential pattern (r=0.92–1).Solutions were emptied at similar rates, with half-times of (mean * S.E.M.) 21.4*1.3, 19.3*2.2, 18.0*2.5 and 19.4*2.8 min,for the whey hydrolysate, casein hydrolysate, casein and whey protein,respectively.

Basically, there was no real difference (maybe a couple of minutes faster for the hydrolysates) between whey isolate and its hydrolysate and casein and its hydrolysate.

Translation: there is no advantage to whey or casein hydrolysates in terms of digestion speed. None. Well, unless you think paying three times the price and accepting an often bitter taste is an advantage.

Uit deze gegevens kun je afleiden, zoals Powersupplements ook al terecht doet, dat er (dus) ook geen groot verschil in opnamesnelheid is tussen whey isolaat en concentraat.

• Topic Starter Topic Starter
@mister10:
Kan niet voor meeste Nederlanders spreken maar weet inderdaad dat wei een restproduct bij kaasproductie is maar gebruik Whey omdat de supplementen ook altijd deze vorm gebruiken:)

@dr_livingstone & powersupplements:
Dankjewel dit is precies waar ik op hoopte! Duidelijke informatie top !

@mister10:
Kan niet voor meeste Nederlanders spreken maar weet inderdaad dat wei een restproduct bij kaasproductie is maar gebruik Whey omdat de supplementen ook altijd deze vorm gebruiken:)

Misschien dat het woord 'whey' marketing wise wel meer coïtus appeal heeft of zo.

Maar om op je vraag "Welke Whey neem je tijdens en na je workout?" te antwoorden, ik zou gaan voor de wei die per euro het hoogst aantal gram aminozuren bevat. Als het aminozuurprofiel dan ook nog een beetje normaal is, dan ben ik helemaal tevreden.

Laatst bewerkt:
De verteringssnelheid wordt primair bepaald door (vanuit de eigenschappen van de maaltijd bezien):

1) Het type eiwit
2) Het volume van de maaltijd / vloeistof
3) De mate waarin de voeding fijngekauwd is (bij vloeistof niet van belang)
4) Het vetgehalte van de maaltijd

Als je een concentraat-shake met een isolaat-shake vergelijkt, dan kan je stellen dat punten 1*, 2 en 3 gelijk zijn.
Alleen op punt 4 verschillen ze. Het verschil is echter niet groot genoeg om een noemenswaardig verschil in verteringssnelheid te krijgen.

Voor de snelheid hoef je een isolaat dus niet te nemen. Goede opties om voor een isolaat te kiezen zijn: minder lactose, minder kans op winderigheid en acne. Als je de juiste leverancier hebt, kan je daar in de meeste vergelijkingen nog aan toevoegen: meer eiwit voor dezelfde hoeveelheid geld.

Wat veel meer invloed heeft op de snelheid van opname is of je de shake met water of melk aanmaakt. En wat verder meetelt is of je nog wat maagvulling hebt van een vorige maaltijd.

Kris :)

Edit: belangrijke voetnoot
* Het type eiwit is in beide gevallen gefilterd whey eiwit. Het verschil tussen isolaat en concentraat is alleen de zuiverheid. Althans als voor beide alleen de filtratietechniek gebruikt is.

De meeste isolaten in NL zijn ultrafiltratie isolaten. Voor dat type isolaat geldt het bovenstaande verhaal.

Ik dacht dat het ondertussen een beetje achterhaald was, of niet?

Terug
Naar boven