Fitness Seller

Wie heeft er ervaring met Roaccutane???

Volgens de bijsluiter heb je zoveel procent kans dat je er helemaal vanaf bent. Bij sommige mensen komt hen na een tijdje weer terug, maar dan kan een defenitieve kuur volgen. Daarna zou je er echt helemaal vanaf moeten zijn.

Das dan wel fijn meegenomen. Nooit meer acne

Ik begin nu aan mijn vierde week, en het ziet er best goed uit. In het begin was het even erger dan ooit tevoren, maar kan er ook aan liggen dat ik ook net gestopt was met minocycline. Na een goeie week was het weer heel wat beter, en nu zit ik wat in een status quo. De droge lippen neem je er inderdaad wel bij, net als de snel vervellende huid. Ook merk ik duidelijk dat m'n haar heel wat minder vet is, wat niet altijd even handig is. De kapper had het er blijkbaar toch moeilijk mee :D .

Ik zit nu op 30 mg/dag, binnen een maand naar 40 mg (weeg 78 kg). De richtlijn zou zijn 0.5 mg/dag/kg, wat in de loop van de kuur vaak opgevoerd wordt, soms tot 1 mg/dag/kg. Hangt af van de graad van acne.

• Topic Starter Topic Starter
IK ben blij om dat te horen bro. Ik ga ook in de 4e week in. Merk wel dat mijn lippen extreem droog zijn. Mijn haren die vallen gelukkig wel mee. Laat later weten hoe het is afgelopen.

mijn ervaring ermee...

ik heb ongeveer 8 maanden roaccutane geslikt (40mg en ik woog toen nog geen 50kg! lijkt me iets teveel van het goede als'k jullie gewicht hoor) maar ben ermee moetten stoppen omdat de bijwerkingen uit de hand begonne te lopen, oa gescheurde lippen, huid die helemaal kapot ging en men leverwaarden schoten het dak uit! ik moest dus elke 2 weken naar dokter om bloed te laten trekken + ik vloog op een streng dieet. verder ben ik tijdens men behandeling ook depressief beginnen worden en psychoses beginnen krijgen (en pas nu, na bijna 5 jaar, heb ik er totaal geen last meer van). ik moet wel zeggen het resultaat was schitterend!!! had bijna niets acne meer staan...maar heb men behandeling dus niet mogen voortzetten na dat alles, bijgevolg sta ik dus terug vol met acne.

wou je dit gewoon ff zeggen dat je weet dat het toch niet zo'n veilig middeltje is

succses ermee!

boys,

als jullie erg last van acne hebben vraag je arts dan eens om: dalacin-t das een soort lotion stick waarmee je de acne aanstipt en het ruikt smerig naar een soort chloor!!
uit eigen ervaring weet ik dat je bulten erdoor weggaan en wegblijven tijdens de kuur!
maar ja als je erg heftig reageert op sterk androgen steroiden dan kan dit je hellaas overkomen.
zorg dat je z,n stick in huis hebt voordat je met de kuur begint.
zelfs mijn vriendin gebruikt hem weleens als ze een puist heeft en die verdwijntt dan als sneeuw voor de zon.

oja bijwerking daar heb ik persoonlijk niks van gemerkt, wel een iets branderige huid op de aan gestipte plaats.
op de bijsluiter staat dat je ervan kan gaan braken, diaree, irritatie en branderig gevoel in ogen.
deze bijwerkingen heb ik niet gehad en zou zeggen vraag het gewoon aan je huisarts en probeer het voor een paar weken.
je moet de plekken 2 maal daags aanstippen pas daarna zul je van krentebol transformeren in een mooie prins:-)

tom-i zei:
mijn ervaring ermee...

ik heb ongeveer 8 maanden roaccutane geslikt (40mg en ik woog toen nog geen 50kg! lijkt me iets teveel van het goede als'k jullie gewicht hoor) maar ben ermee moetten stoppen omdat de bijwerkingen uit de hand begonne te lopen, oa gescheurde lippen, huid die helemaal kapot ging en men leverwaarden schoten het dak uit! ik moest dus elke 2 weken naar dokter om bloed te laten trekken + ik vloog op een streng dieet. verder ben ik tijdens men behandeling ook depressief beginnen worden en psychoses beginnen krijgen (en pas nu, na bijna 5 jaar, heb ik er totaal geen last meer van). ik moet wel zeggen het resultaat was schitterend!!! had bijna niets acne meer staan...maar heb men behandeling dus niet mogen voortzetten na dat alles, bijgevolg sta ik dus terug vol met acne.

wou je dit gewoon ff zeggen dat je weet dat het toch niet zo'n veilig middeltje is

succses ermee!

Hmm, 40 mg voor 50 kg is relatief veel, maar er wordt tot 1 g / kg lichaamsgewicht voorgeschreven. Alleen gaan de doseringen niet bij iedereen zo hoog, hangt af van de ernst van de acne en hoe je op de kuur reageert.

Die 8 maanden vind ik wel bizar. Denk dat er op de bijsluiter staat tot 22 weken, of toch iets in die aard. Waarom zo lang dan ??? Misschien dat mijn kuur iets langer gaat duren, maar 6 maand is toch wel de max. Als het na die periode niet genezen is moet je normaal 10 weken ofzo stoppen, om dan te herbeginnen. Het succespercentage is hoog, maar niet gelijk aan 100.

De mate waarin de bijwerkingen optreden is ook sterk verschillend van persoon tot persoon. Alleen heb ik het gevoel dat de kuur bij jou niet snel genoeg gestopt is. Gecombineerd met de lange behandelingstermijn heb ik toch m'n vragen bij de begeleiding.

Wat m'n persoonlijke ervaring betreft, na twee maanden ben ik bijna 'clean' :D . Net weer een vervelend exemplaar, maar ik klaag niet. De bijwerkingen vallen heel goed mee. Alles ok, tot nu toe toch :) .

Ik heb roacutane gebruikt toen ik last had van acne conglobata gecombineerd met een tetracycline resistente bacteriele infectie :(

K*t spul, moest in het ziekenhuis (een paar weken) liggen (ivm lever en het feit dat mijn rug, borst en bovenarmen onder de open wonden zaten...), moest dik ingesneerd zijn met zinkzalf, en moest dagelijks hete douches nemen gecombineerd met een vettige zalf... alles giga uitgedroogd, ogen, lippen, huid... maar uiteindelijk is mijn huid weer dichtgegroeid en de acne is nooit weer terug gekomen (zal wel iets hormonaals zijn geweest).

Maurice de Hond (bekende statisticus) heeft het ook gebruikt, en hij heeft tijdens het gebruik zijn vrouw zwanger gemaakt... kindje is ongeklukkig ter wereld gekomen meende ik, vandaar dat hij destijds op zoek was naar mannen die het gebruikte hadden om te achterhalen of het inderdaad van de roacutane kwam (om maar aan te geven dat het echt naar spul is)... even geen meisjes zwanger maken dus ;)

Het enige "leuke" was overigens dat ik in het ziekenhuis zelf mocht uitzoeken met welke verpleegster ik onder de douche ging... :)

Dat vrouwen binnen de twee jaar na de kuur niet aan kinderen mogen beginnen, is er maar al te duidelijk op vermeld. Maar voor mannen, nog nergens iets van gelezen ...

Trouwens, in welke dosering nam je het ? En is er wel tijdelijk ingegrepen toen het uit de hand begon te lopen ? En hoe lang nam je het al ? Altijd interessant om erbij te weten.

Ik heb geen benul van de dosering... t'is een jaar of 17 geleden. En "tijdelijk" ingegrepen.. bedoel je niet tijdig ??

Nee, te laat ingegrepen... toen ik al naar de huisarts ging (sowieso al te laat door schaamte en onachtzaamheid) kreeg ik eerst tetracycline, een kuur van een paar weken, toen dat niet bleek aan te slaan eerst nog iets van zalf gehad, en pas later in het ziekenhuis gekomen... eerst zwavelzalf (stinkend als de HEL !!) en later gelukkig een reukloze zinkzalf gekregen naast de roacutane die ik dus pas in het ziekenhuis kreeg. Geen last van lever gehad, maar moest dus wel ter observatie blijven. Ik meen dat ik er een week of 2 (evt 3) ben geweest (dus ook wel tijdelijk), ging toen erg snel beter... moest nog wel een poosje die douches en zalf doen.

Ik herinner me het verhaal nog van Maurice de Hond, maar ik kan er niks over vinden, behalve iemand anders die zich hetzelfde heinnert (ergens op www.fok.nl)... maar bij twijfel voorzichtig zijn lijkt me een aardig advies in deze...

Idd tijdig :D .

Bij mij is het eenvoudig, als de bijwerkingen iets te grote proporties aannemen is het finito. Daar moet de dokter ook streng in zijn als hij met een dergelijk middel werkt.

En zeg je nu dat je die tetracycline tijdens je kuur kreeg ??? Nog iets dat de bijsluiter ten stelligste afraad. Ik kan me wel inbeelden dat er 17 jaar geleden iets minder over geweten was, al is men er nu nog altijd niet achter hoe het goedje juist werkt.

Nog steeds niet ... hmm.. toen dus ook al niet... raar spul, maar je droogt er giga van uit, dus die talg-klieren produceren eventjes helemaal niks meer... (lenzen kun je al helemaal schudden). Wellicht dat mijn dosis ook wat hoger was.. maar daar weet ik dus niks meer van... hap slik en weg waren ze, dus het is me niet zo bij gebleven (alleen dat de littekens zijn aangestipt met vloeibare stikstof, dat is me wel bijgebleven, en dat douchen dus)

En de tetracycline werd gestopt toen ik met roacutane begon, dus wellicht hebben ze het goed gedaan (al kan het ook per toeval zijn geweest natuurlijk)

1 tip, hou alles schoon.... een infectie wil je NIET hebben !!!! (****)

idd! dat wil je niet!

heb een infectie gehad (in men gezicht) en heb veeeeeeel te lang gewacht om ermee naar een dokter te gaan...wist toen niet beter wat de gevolgen zouden zijn van ermee te blijven lopen. (zwelde verschrikkelijk op, gezwel was ondertussen de grootte van een halve ping pong bal)

gevolg:
2 x naar chirurg om alles te laten weghalen en litteken van ongeveer 3cm over men kaak...

dom van me om zolang te wachten...maar ja

Had vroeger erg last van acne. Ik heb roaccutane ongeveer een half jaar gebruikt, en acne was volledig weggegaan en is nooit meer teruggekomen. Alleen de weg voordat ik roaccutane eindelijk kreeg was erg lang.

Ja , het is zwaar spul die roacutane .
In Amerika was de fabrikant of importeur verplicht alle artsen schriftelijk op de hoogte te brengen van de bjwerkingen en gevaren van dit spul .
Er waren veel gevallen van gebruikers die zelfmoord pleegden .
En wat ik helemaal niet snam is dat er hier dan gasten zijn die roacutane nog combineren met A.S.

ik weet niet wat ik hiervan moet denken , maar ik denk dat je dan wel serieus met je gezondheid speelt.

Ik gebruik momenteel nu zo een 4 maanden roaccutane en ik moet zeggen dat zo de laaste 2 weken mijn gezicht enorm begint te verbeteren.

Hier en daar nog af en toe een puistje maar ze verdwijnen ook veel rapper dan vroeger ... heb nooit veel acne gehad al de onstekingen zaten echt onderhuids en leken meer op knobbeltjes dan puistjes en had er vooral last van in gebied van mijn kaaklijn.

Bijwerkingen van roaccutane :

droge lippen ->
gebruik blistex lip conditioner verkrijgbaar bij kruidvat of andere natuurwinkels of gebruik KéLyane gel van Ducray verkrijgbaar bij apotheker

Droge huid -> Enydrial van ROC ( enkel te gebruiken indien je echt droge huid hebt want creme is wat vettig en niet 100 % geschikt) bestaat nog iets speciaals voor roaccutane patienten maar ben naam kwijt

Opkomende puistjes -> differin hydrogel verkrijgbaar enkel op voorschrift !! benzac durfe ik vroeger eens te gebruiken en is zonder voorschrift maar brand wel en vind ik nie zo goed

Huid wassen -> sebamed zeep ( zeepvrije zeep dus geen bijtende zeep ) kan je huid verder uitdrogen wel

Vervolgens MATIG het gebruik van alcohol .... 1-2 glazen kan geen kwaad maar begin geen fles wijn leeg te zuipen ....alcohol is direct aanslag op je lever en die lijdt al enorm onder deze pillen

Laat je bloed controleren de eerste maanden om te kijken of je lever het aankan !!!!!

Psychologisch heb ik soms last van moodswings ene moment happy de andere moment wat down maar niet in die mate dat ik van mezelf van kant wil maken ;)

Mocht je psychologische problemen ondervinden ... KAPPEN met de pillen !!

Dosering:ik gebruik nu 40 mg en ga dit gebruik voor ongeveer 8 maanden

Mijn dermatoloog raad aan per kg / 120 mg roaccutane in TOTAAL

neem jouw geval 97 kg X 120 mg = 11640 mg totaal verspreid over 40 mg per dag -> 291 dagen oftewel
bijna 10 maand

denk persoonlijk dat je met 97 kg wel kan overgaan tot 60 mg per dag als je lever het aankan en de bijwerkingen je niet teveel parten spelen

Na ongeveer 3 maand begin je resultaten te zien ! maar verwacht niet ( hangt van persoon tot persoon af ) dat je compleet puistenvrij gaat zijn ! Mijn acne van maand 2 tot maand 3 was vb erger maar derna beterde het snel !

als je nog vragen hebt PM me !

Hopelijk heb je er iets aan

Ik snap gewoon die lange behandelingstermijnen niet. Het gaat toch helemaal in tegen wat de bijsluiter vermeld. En je moet natuurlijk oppassen als je uitgaat van totale dosis, ik kan me inbeelden dat de spreiding in de tijd ook wel belang heeft.

Het valt me op dat ik echt wel weinig last heb van bijwerkingen. In het begin werd de acne een pak erger, toen begon m'n huid enorm uit te drogen, en nu heb ik alleen nog last van droge lippen. Maar niet eens zo erg, da's ook fel verminderd tov de beginfase. En psychologisch merk ik er niet echt iets van. Ik kan er natuurlijk alleen blij mee zijn, alleen vind ik het vreemd.

Lever-, cholesterol- en triglyceridenwaarden blijven ook netjes onder controle. Ik zou soms bijna vergeten dat ik het neem. Al heb ik wel het gevoel dat het m'n prestaties in de sportschool wat tegenhoudt.

ja de bijwerkingen waren in het begin ook erger bij me ... nu af en toe last van droge lippen maar gebruik zalfjes heel weinig.. wel last van een iets dunnere huid want ik merk dat ik rapper een sneetje in mijn handen heb ( k*twerk )

en ja die lange behandelinsfase .... heb 3 dermatologen gedaan en alle 3 hadden ze het over een periode van 7 tot 9 maanden .... dus ofwel hebben ze gelijk ofwel lullen ze maar wat .... mijn vertrouwen in dokters is ook niet 100 %

Of, geloof niet altijd wat bijsluiters je vertellen :) .

Zo mag je in principe ook geen producten die vitamine A bevatten innemen naast je roaccutane. Tjah, m'n multivitamine blijf ik toch nemen. 'k Heb dan wel gekozen voor een natuurlijke, die vitaminen zitten uiteindelijk ook in je voeding, dus zo erg kan het niet zijn. En als je die vitamine A concentratie vergelijkt met wat er in je roaccutane zit ...

Nu ik erover denk, de huisarts sprak bij mij al over 6 maand behandelingstermijn, ook langer dan op de bijsluiter. En bij mij viel de ernst van de acne nog mee, het probleem was vooral dat ik er al zo lang mee zat en dat de minocycline haar kracht begon te verliezen. Dus misschien is 7-8 maand nog niet zo gek.

Terug
Naar boven