MuscleMeat

Wie kan mij helpen?

Voetbal14

Novice
Waardering
2
Hallo bodybuilders,

Ik zit met een klein probleempje. Ik heb ervaren dat 3 keer per week full body, gericht op compound oefeningen een effectieve manier van trainen is. Ik heb alleen de komende maanden van vrijdag tot en met zondag geen beschikking over een sportschool. Dat houdt in dat alleen maandag, dinsdag, woensdag en donderdag overblijven om te trainen en als ik dan 3 keer full body wil doen heb ik niet tussen elke training een rustdag.

Ik zat zelf te denken aan iets als dit:

Maandag: full body
Woensdag: push day + squat
Donderdag: pull day + deadlift

Ik heb alleen niet het gevoel dat dit de beste optie is dus als jullie tips hebben zij die zeer welkom!

Ikzelf doe naar aanleiding van een (kleine) discussie in een andere thread sinds 2 weken elke werkdag een full body workout (greyskull LP). Een filmpje wat daarbij gelinked was vertelde over een proef van enkele maanden waarbij de ene groep bijvoorbeeld elke dag squatte tegenover een andere groep die om de dag squatte. Niet alleen hield de eerste groep dat gewoon vol, maar waren hun gains ook nog beter.

Ik besloot dat dus ook te testen bij mezelf (in ieder geval het volhoud deel) en tot nu toe gaat dat eigenlijk prima. Je zou dus kunnen overwegen om gewoon op maandag, woensdag en donderdag een full body te doen. Hierbij kun je overwegen om op 1 van de dagen te deadliften en de andere 2 te squatten. Dit omdat (van wat ik heb gelezen) je met 1x deadlift in de week nog steeds progressie hebt op de deadlift.

DISCLAIMER: Ik ben geen expert of pro. Maar schets dus alleen wat in ieder geval momenteel voor mij werkt :-)

• Topic Starter Topic Starter
Dank voor je reactie, hier kan ik zeker wat mee. Heb je toevallig een link naar die discussie zodat ik die kan lezen? Kan hen zelf niet vinden namelijk.

Dankje, zijn er nog meer mensen die een andere of misschien dezelfde kijk hierop hebben? Alle meningen komen van pas

Ik heb wel vaker gehoord van mensen die dagelijks fullbody doen.Sommige werken dan naar één zware werkset op squat/deadlift, benchpress/press en een row oid toe. Dus in feite doen ze evenveel werksets als normale mensen in een 3x5 drie maal per week doen maar gewoon meer verspreid. Als je dit trekt zou je langzaam volume iets kunnen verhogen maar als je iedere dag traint kun je niet erg zwaar gaan want je hebt gewoonweg niet de herstelcapaciteit hiervoor dag in dag uit. Het lijkt mij dus ook erg onbevredigend om zo te trainen, maar het zou wel kunnen.

De vraag blijft vooral waarom zou je dit willen :P

Voor mij geldt dat ik (vaak) niet meer tijd heb dan 1 uur per dag trainen. In dat uur houd ik me niet in qua gewicht / inspanning, maar het schema dat ik gebruik is full body (greyskull LP) en gaat naar mijn idee daardoor sowieso niet tot failure scenario's.
Ook al train ik nu 5 dagen achter elkaar per week, merk ik nog steeds de progressie. Deloads vallen vooralsnog erg mee en ik verbreek records met mijn 1/2 KG gewichts-increases. Deze progressie zal niet oneindig zijn, maar voor nu kom ik er goed mee weg.

Met dit alles : Waarom zou ik het niet willen? :-D

Voor mij geldt dat ik (vaak) niet meer tijd heb dan 1 uur per dag trainen. In dat uur houd ik me niet in qua gewicht / inspanning, maar het schema dat ik gebruik is full body (greyskull LP) en gaat naar mijn idee daardoor sowieso niet tot failure scenario's.
Ook al train ik nu 5 dagen achter elkaar per week, merk ik nog steeds de progressie. Deloads vallen vooralsnog erg mee en ik verbreek records met mijn 1/2 KG gewichts-increases. Deze progressie zal niet oneindig zijn, maar voor nu kom ik er goed mee weg.

Met dit alles : Waarom zou ik het niet willen? :-D
Omdat je dit niet eeuwig gaat volhouden ;) ik weet niet op wat voor gewichten je nu zit maar ik had aan 3x per week greyskull meer dan genoeg om te groeien. Meer dan dat had ik ook niet getrokken ivm herstellen van zware sets. Je herstel kost ~twee dagen dus wat jij doet is nu continue een achterstand in je herstel opbouwen. Voor ene kortere periode kan dit niet zo veel kwaad (en zelfs helpen met groei) maar als je dit consequent doet ga je gegarandeerd vastlopen. Als je 5 dagen achter elkaar 3x5 fullbody kunt gebruik je gewoon te laag gewicht.

Ik wil niet iedere dag full body doen, ik wil drie keer per week full body doen met ideaal tussen elke training in elk geval 1 rustdag. nu is dat niet mogelijk dus vroeg ik me af of het kwaad kon om full body te doen waarbij ik maandag, woensdag en donderdag train of dat ik dan een ander, aangepast schema moet volgen.

Ik wil niet iedere dag full body doen, ik wil drie keer per week full body doen met ideaal tussen elke training in elk geval 1 rustdag. nu is dat niet mogelijk dus vroeg ik me af of het kwaad kon om full body te doen waarbij ik maandag, woensdag en donderdag train of dat ik dan een ander, aangepast schema moet volgen.
Verkeerd gelezen >.< my bad
In dat geval zou ik maandag fullbody en wo/do UB/LB doen, zoals je zelf ook al voorstelde. Bij de UB/LB alles even extra hard aanpakken gezien je op die training weer tot maandag moet teren :)

Verkeerd gelezen >.< my bad
In dat geval zou ik maandag fullbody en wo/do UB/LB doen, zoals je zelf ook al voorstelde. Bij de UB/LB alles even extra hard aanpakken gezien je op die training weer tot maandag moet teren :)
Hahah maakt niet uit, bedankt voor je comment.

• Like
Waarderingen: cnh
Omdat je dit niet eeuwig gaat volhouden ;) ik weet niet op wat voor gewichten je nu zit maar ik had aan 3x per week greyskull meer dan genoeg om te groeien. Meer dan dat had ik ook niet getrokken ivm herstellen van zware sets. Je herstel kost ~twee dagen dus wat jij doet is nu continue een achterstand in je herstel opbouwen. Voor ene kortere periode kan dit niet zo veel kwaad (en zelfs helpen met groei) maar als je dit consequent doet ga je gegarandeerd vastlopen. Als je 5 dagen achter elkaar 3x5 fullbody kunt gebruik je gewoon te laag gewicht.

Ik denk dat je gelijk hebt. Ik ben ook skeptisch en ben dit pas sinds 2 weken gaan doen naar aanleiding van eerdergenoemde thread + filmpje waarin ze de rustperiode lijken te weerleggen. Mijn gedachte was dan ook precies dat wat jij schetst... Ik ga het proberen totdat ik merk dat ik niet snel genoeg herstel (oftewel mijn progressie stagneert).
Wanneer dat is, ga ik weer terug naar om de dag full body :-). Net weer getrained en PRs gebroken (ter indicatie, mijn deadlift zit nu op 8 x 130 kg). Natuurlijk veel rusten en goed eten. Dus ja...ik blijf het proberen zolang het goed gaat :-)

Maar terug on topic: Dat was ter indicatie en bij de OP is 'slechts' 1 van de 3 workouts per week zonder rustdag dus dan is de vraag: Hoe erg zou dat zijn? Dat hangt af lijkt me van hoe de OP dat ervaart (?)

Ik denk dat je gelijk hebt. Ik ben ook skeptisch en ben dit pas sinds 2 weken gaan doen naar aanleiding van eerdergenoemde thread + filmpje waarin ze de rustperiode lijken te weerleggen. Mijn gedachte was dan ook precies dat wat jij schetst... Ik ga het proberen totdat ik merk dat ik niet snel genoeg herstel (oftewel mijn progressie stagneert).
Wanneer dat is, ga ik weer terug naar om de dag full body :-). Net weer getrained en PRs gebroken (ter indicatie, mijn deadlift zit nu op 8 x 130 kg). Natuurlijk veel rusten en goed eten. Dus ja...ik blijf het proberen zolang het goed gaat :-)

Maar terug on topic: Dat was ter indicatie en bij de OP is 'slechts' 1 van de 3 workouts per week zonder rustdag dus dan is de vraag: Hoe erg zou dat zijn? Dat hangt af lijkt me van hoe de OP dat ervaart (?)
Uiteraard, OP heeft ook veel tijd om te herstellen dus een lichte "overtraining" door wo en do full body te doen zou kunnen. Toch zou ik zelf liever conservatief inzetten om blessures en overbelasting te voorkomen (nu ben ik ook nogal blessuregevoelig dus vandaar mijn voorkeur).

Ik ga dan toch voor maandag full body en wo/do UB/LB. Ook omdat ik redelijk blessuregevoelig ben. Bedankt voor jullie reacties.

• Like
Waarderingen: cnh
Kan prima , puur voor adaptatie (lees zo weinig mogelijk spierpijn en zo goed mogelijke nm coordinatie) durf ik wel 4dagen na mekaar FB's te draaien.

Ramping sets , genoeg is genoeg. low reps en fris blijven en ego thuis laten

Terug
Naar boven