Fitness Seller

WIELERSPORT : Need Help

Gregske V

Novice
Waardering
0
ik ben 18 jaar en doe aan wielrennen. vooraleer ik naar verboden producten ga grijpen. wil ik het toch eerst natural proberen. naar het schijnt is er niks anaboler dan je voeding.

Wat zou een wielrenner het beste eten ? s morgens s middags s avonds . liefst per dag indien mogelijk.

voor jullie lijkt dit mss domme vraag, maar het probleem is dat er in de jeugdreeksen bij wielrennen geen echte begeleiding is. overlaatst is me verteld dat vet eten goed is voor je testo , om nog maar 1 voorbeeld te noemen.

Gregske V zei:
i
Wat zou een wielrenner het beste eten ? s morgens s middags s avonds . liefst per dag indien mogelijk.
.

Fout nummer 1.
Eet minimaal 6x per dag.

Voor de rest moet je eerst maar effe de info gaan lezen. Want niemand kan /zal effe een voedingsschema voor je kunnen samen stellen.

Verder info: Gewicht -vet percentage -leeftijd ??

• Topic Starter Topic Starter
wel leeftijd 18 , vetpercentage ligt nu op 11%
ik ben 1m68 en weeg 61 kilo

• Topic Starter Topic Starter
ik verwacht niet dat ze me een heel schema gaan geven . gewoon beetje hulp is welkom

Pfff, dit is een forum voor krachtsport.
Als je spieren wilt opbouwen (voor een betere sprint bijvoorbeeld) dan weet iedereen hier wel raad. Maar voeding om de algemene wielerprestaties op te krikken?

Ik weet wel dat duursporters hun koolhydraten voornamelijk uit langzame suikers moeten halen, maar eigenlijk geldt dat grotendeels ook voor krachtsporters.

Een tip is proberen iedere 2 uur wat te eten. Dat hoeven geen maaltijden te zijn zoals je normale avondeten want dan zak je binnen een half jaar dwars door je racefiets.
Probeer gewoon je normale dagelijkse voedsel te verspreiden over meerdere maaltijden op de dag.

Ok bereken je Kcal behoefte

370 + (21.6 x je VVM)

Verdeel dit over de 6 maaltijden per dag.
Probeer het eerst in een 40-40-20 verhouding (k-e-v)

IKKE zei:
Ok bereken je Kcal behoefte

370 + (21.6 x je VVM)

Verdeel dit over de 6 maaltijden per dag.
Probeer het eerst in een 40-40-20 verhouding (k-e-v)
Bijna goed. ;) Je vergeet de sporttoeslag van waarschijnlijk x 1.55

Klopt ja die was ik nog vergeten :P

Activity factor
Sedentary BMR X 1.2 (little or no exercise, desk job)
Light BMR X 1.375 (light exercise/sports 1-3 days/wk)
Mod BMR X 1.55 (moderate exercise/sports 3-5 days/wk)
High BMR X 1.725 (hard exercise/sports 6-7 days/wk)
Extreme BMR X 1.9 (hard daily exercise/sports & physical job

Klein voorbeeldje: een wielrenner in de Ronde van Frankrijk verbruikt in een bergetappe 7000-8000 kcal. Die mannen eten op zo'n dag ook 7000-8000 kcal. De grootste hoeveelheid hiervan halen ze uit vast voedsel.

De verhoudingen hierbij zijn: 65-70% KH, 15-20% vet, 15-20% eiwit.

Verder moet je maar wat zoekwerk verrichten (bv: glycogeensupercompensatie).

De voeding van een wielrenner is minstens even complex als dat van een bodybuilder in wedstrijdvoorbereiding. Het grote verschil is dat wielrenners bijna elke week in wedstrijdvoorbereiding zijn en dat voeding tijdens een wedstrijd een heel grote rol speelt. Zo zal wat een wielrenner drinkt bepaald worden door de omgevingstemperatuur,......

Mijn advies: volg eens een cursus inspanningsfysiologie.

hij zal eerder op high bmr zitten.
en een goede bron van langzame kh"s=>havermout(en brinta)

Terug
Naar boven