Fitness Seller

Wijkverbod voor lastige jongeren

Ano_1993_52

Competitive Bodybuilder
uitgeschakeld
Waardering
98
Lengte
1m73
Massa
68kg
Het kabinet wil dat overlastplegers gemakkelijker een gebiedsverbod opgelegd kunnen krijgen. Rechters krijgen de mogelijkheid om bij overlast, agressie, geweld en criminaliteit de daders uit een buurt te weren.

Ook kan een rechter gemakkelijker een meldplicht of een contactverbod opleggen. Deze straffen kunnen maximaal twee jaar duren.

Dit staat in een nieuwe wet, die minister Opstelten van Veiligheid en Justitie naar de Tweede Kamer heeft gestuurd. Zijn voorganger Hirsch Ballin werkte al een plan om lastpakken te weren uit een wijk.

Vernielingen
Het nieuwe kabinet heeft het voorstel van Hirsch Ballin verruimd. Het gaat nu ook om lichte vergrijpen, die inbreuk maken op de rechtsorde. "Bijvoorbeeld strafbare samenscholing, hinderlijk gedrag op de weg en bij gebouwen, openlijk drank- en drugsgebruik, vernielingen en bedreigingen", stelt het ministerie.

"Het gaat erom dat we als overheid in staat zijn de overlast aan te pakken," zei minister Opstelten bij het Radio 1 Journaal. "We zijn het beu".

De minister verwacht geen problemen bij de handhaving van de wet. "Nederland heeft genoeg agenten om dat te doen. Het gaat om de prioriteiten die gelegd worden in de gemeentelijke bevoegdheden om een uitspraak van de rechter uit te voeren", aldus Opstelten.

Onderuit
De wet is van toepassing voor jongeren vanaf 12 jaar. Als een rechter het gebiedsverbod oplegt, kan de dader er niet meer onderuit. Ook als de lastpak hoger beroep aantekent, blijft de straf gelden.

Volgens het ministerie wordt er wel rekening gehouden dat de dader nog wel naar huis en school kan.

Het verbod is mogelijk in plaats van of naast een geld-, taak- of gevangenisstraf.

http://nos.nl/artikel/196770-wijkverbod-voor-lastige-jongeren.html

Wat vinden jullie hiervan? Wederom een "schijnmaatregel" van het kabinet, verplaatsing van het probleem in mijn ogen.
Hier los je volgens mij niet veel mee op. De overlast is er dan niet meer misschien in wijk 1, dan verplaatst de overlast zich naar wijk 2 waar de daders zich weer verzamelen.

Ik sluit me aan bij jouw mening dat het probleem zodoende slechts verplaatst wordt. Je kunt beter kijken naar de oorzaak van het probleemgedrag en daar gericht mee aan de slag gaan.

Ja inderdaad.. los je dus totaal niets mee op. Zo gaan ze gewoon van wijk, naar wijk, naar wijk.... probleem verschuiven dus.

tis in iedergeval al een stap in de goede richting, maar er zel bredere inzet nodig zijn op het gebied van participatie en regelgeving en vooral hatering.

Ik sluit me aan bij jouw mening dat het probleem zodoende slechts verplaatst wordt. Je kunt beter kijken naar de oorzaak van het probleemgedrag en daar gericht mee aan de slag gaan.

idd je moet iets altijd bij de bron aanpakken maarja dan gaat nederland allerlei dagjes efteling en allerlei cursussen weggeven, moskees bouwen enz enz van onze belastingcenten

toch maar gewoon HARD aanpakken ZWARE straffen

Iemand trouwens afgelopen zaterdag Het Lagerhuis gezien? Ik heb het gemist maar ik heb vernomen dat een bepaald persoon daar verbaal nogal de vloer aan heeft geveegd met slap 'nieuw rechts' gelul? Iemand?

Iemand trouwens afgelopen zaterdag Het Lagerhuis gezien? Ik heb het gemist maar ik heb vernomen dat een bepaald persoon daar verbaal nogal de vloer aan heeft geveegd met slap 'nieuw rechts' gelul? Iemand?

Nou dan moet je nog maar eens goed kijken ;)
Marcel van Dam was een beetje uit zijn doen, logisch als hij net paar uur geleden zijn beste vriend heeft begraven.

Ik vond het een beetje een slappe uitzending. Hoop blabla van de linkse hoek en een hoop knetterknetter van rechts.
Weinig sterke argumenten gehoord.

Het komt er dus op neer dat ze een gebiedsverbod krijgen voor de tijd dat ze naschools vrij zijn. In die tijd kunnen ze mooi naar de wijk ernaast verplaatsen. Dan zijn er nog genoeg argumenten om te stellen 'hey swa ik was vroeger uit dus ik moest naar huis' zodat ze alsnog niet aangepakt kunnen worden. Een heropvoedingskamp waar ze moeten werken en naar school moeten zou imo een betere oplossing zijn.

In de ogen van vara kijkend nederlandland waarschijnlijk wel, maar in de ogen van de rest van ons was het een onsamenhangend kippenhok met veel geschreeuw over en weer. Waar dan uiteindelijk een knuffelmarokkaan als winnaar werd gekozen, tegen alle verwachting in (uitgeroepen door Ellen ten Damme, ben ik nou de enige die het idee heeft dat dat mens echt totaal gestoord is?!).

Marcel van Dam was een beetje uit zijn doen, logisch als hij net paar uur geleden zijn beste vriend heeft begraven.

Ja het was jammer dat onze meerderwaardige ubermensch niet zo scherp was als hij vroeger in het lagerhuis was :roflol:

Laatst bewerkt:
Heb de herhaling gezien, was inderdaad niet heel boeiend allemaal behalve dat van Rossem in die paar keer dat hij aan het woord kwam volledig gelijk had maar dat is niet zo moeilijk in dat kippenhok..

Terug
Naar boven