Fitness Seller

witte en rode spiervezels

Gust

Cool Novice
Waardering
0
Goedenavond,
ik zat me iets af te vragen: een normaal gemiddeld persoon heeft als ik me niet vergis ongeveer 50% rode spiervezels (voor duurtraining) en 50% witte spiervezels (voor krachtinspanningen)? Als dit persoon aan duursport gaat doen en lange afstanden gaat rennen, betekend dit dan ook dat er witte spiervezels zich zullen aanpassen en veranderen in rode spiervezels? En stel dat dit persoon aan bodybuilding of gewichtheffen gaat doen betekend dit dan ook dat er rode spiervezels zullen veranderen in witte?

Groeten van Gust

spiervezels worden dikker en sterker, het worden er niet meer.

Het karakteristiek van de rode vezels kan na verloop van tijd in de richting van de witte vezels gaan neigen en visa versa. Het compleet veranderen van de vezels gaat helaas niet.

Laatst bewerkt:

Dit is niet helemaal. uitzonderlijke gevallen kunnen zorgen dat er hyperplasie plaats vind. Hyperplasie is simpel gezegd het bijmaken van meer spiervezels.

Ik zou niet weten of het 50/50 is. Dat betwijfel ik zelfs. Daarnaast heeft elke spier een andere samenstelling van rode en witte vezels. Het is wel mogelijk om een rode vezel als een witte te laten gedragen door bijvoorbeeld veel krachttraining te doen. Hij neemt dan enkele eigenschappen over die witte spiervezels ook hebben. Dit is chemisch van aard. Als je stopt zal de vezel terug keren naar zijn oude gedaante.

• Topic Starter Topic Starter

Aha, dus als je traint krijg je dikkere en sterkere vezels. Hoe zit het eigenlijk met genetische aanleg? Heeft zo iemand dan ook dikkere en sterkere vezels, of heeft hij er dan wel meer?

ik denk niet dat dit 50/50 is

zo zulle explosieve sporters meer rode (snelle) vezels hebben en duursporters meer witte (trage) hebben, das genetisch zo bepaald geloof ik.

Aha, dus als je traint krijg je dikkere en sterkere vezels. Hoe zit het eigenlijk met genetische aanleg? Heeft zo iemand dan ook dikkere en sterkere vezels, of heeft hij er dan wel meer?

De spiervezel past zich door trainingen aan door meer myofibrilen te maken in de spiercel, myofibrilaire hypertrofie. Het spiercelvolume neemt hiermee toe, dat is waar bodybuilders in zijn geinteresseerd.
De verdeling van de type spiervezels is per individu verschillend en hoeft dus geen 50/50 te zijn. Genetisch wordt bepaald hoeveel vezels er zijn, hoe de verdeling van de type vezels en welke groei potentie ze hebben.
Omgevingsfactoren bepalen welk deel, en in welk tijdsbestek, van de groeipotentie wordt benut.
Iemand met goede aanleg hoeft misschien minder te trainen (lees, reageert sneller op groeiprikkels) dan iemand die een mindere aanleg heeft.

Het verkrijgen van meer spiercellen, hyperplasie, komt eigenlijk niet voor bij natural trainende mensen. Bij bepaald hormoon gebruik is het wel mogelijk.

Uit "Neuromuscular Aspects of Exercise, Skeletal Muscle Fiber Types"

VII. Muscle Fiber-Type Transformations

A. Alteration of skeletal muscle isoform phenotype is clearly a part of the adaptation to exercise training.

B. All transformations appear to follow a specific pattern.

- Type I <> Type IIa <> Type IId <> Type IIb

- Note:
Type IId myosin is also called Type IIx
Also note that there is no Type IIc myosin.
Type IIc muscle fibers are fibers that express more than one Type II isoform (i.e. transitional fibers)

Uit hetzelfde artikel

D. Effects of Resistance Training

1. Within the first 8 wks of training, the proportion of type IIb fibers decreases and the proportion of type IIa fibers increases.
2. Predominately slow fiber muscles may show a decrease in type IIa fibers and an increase in type I. (It is unclear whether this transition occurs in humans.)
3. Some fibers are not responsive to fiber type changes, regardless of the stimulus. - For example, even after prolonged denervation some type I fibers remain. - These may be primary myofibers.
4. It is unclear whether or not FG fibers can be upregulated by certain types of training. Fiber Types 4- Olympic weight lifters have a large proportion of FG fibers, but this may be due to pre-selection

Omzetting van SO naar FOG/FG is bij gerichte training dus mogenlijk

Laatst bewerkt:
@3xl: Heb je toevallig een link bij de hand? Je mag hem ook PMen als je wil?

Omzetting van SO naar FOG/FG is bij gerichte training dus mogenlijk

Schijnt ook te gebeuren bij ex-kankerpatienten die na zware chemo dmv training hun lichaam weer op proberen te bouwen.

Als ik het tegen kom zal ik daar ook een link van posten.

Dit is niet helemaal. uitzonderlijke gevallen kunnen zorgen dat er hyperplasie plaats vind. Hyperplasie is simpel gezegd het bijmaken van meer spiervezels.

Ik ben oprecht benieuwd of je hier enig wetenschappelijke onderbouwing voor hebt. Naar mijn weten is het op volwassen leeftijd niet mogelijk om hyperplasia (in spiercellen welteverstaan) te bereiken.

Ik ben oprecht benieuwd of je hier enig wetenschappelijke onderbouwing voor hebt. Naar mijn weten is het op volwassen leeftijd niet mogelijk om hyperplasia (in spiercellen welteverstaan) te bereiken.

Op een natuurlijke manier komt het niet of nauwelijks voor bij gezonde mensen. Bij bepaalde hormonen is het mogelijk, maar ook dan is het een lastig verhaal.

[QUOTE = Worf; 4716567] Altijd leuk zo'n bijdehandje, kon erop wachten .. Praat hier natuurlijk over natuurlijk gezien .. Wat HGH doet is mij bekend, Evenals de plakkerig. [/ QUOTE]

Wilde er in eerste instantie nog iets bij vermelden in de trant van "of het ook op natuurlijke wijze kan is mij niet bekend", maar vond het niet nodig; de kans bestond dat je je nog nooit in HGH verdiept had.. :)

• Like
Waarderingen: Worf
Terug
Naar boven