Fitness Seller

Zelf acceptatie

Ladybug

Dutch Bodybuilder
Waardering
37
Lengte
1m63
Massa
55kg
Vetpercentage
21%
Zoals de titel al zegt, heb ik moeite met zelfacceptatie.
Ik heb teveel vet cellen gekregen door eetbuien.
Om een lang verhaal kort te maken:
vervelende jeugd gehad (gepest), ouders gescheiden (weinig contact met vader), studie niet afgemaakt (veel geld ingestoken), vriendinnen die misbruik hebben gemaakt.

Al mijn hele leven wil ik graag een platte buik, in de hoop dat ik dan gelukkig ben.
Ergens weet ik dat dit een belachelijke gedachte is.
Ik bedoel eigenlijk te zeggen: ik wil meedoen aan een fitness wedstrijd en me goed voelen.

Ik heb heel erg veel moeite om mezelf te accepteren, maar daardoor bereik ik mijn doel niet.
Mijn vraag is: hoe kan ik mezelf accepteren als ik nog niet mijn doel heb bereikt?
Ik zal toch niet de enige zijn die 100000 keer een eetbui heeft gehad tijdens het volgen van een dieet?
En aan mijn dieet ligt het niet, want ik eet ook niet absurd weinig.
Het is meer emotioneel.

Als je de rest van je voedingsschema goed volgt (zie het niet als dieet) dan kan het geen kwaad af en toe eens een dag wat anders te eten.

Je hebt een ideaalbeeld voor je van hoe je zou willen zijn. Je veroordeeld je zelf om de punten die niet aan je ideaal beeld voldoen. Concentreer je op de punten waar je wel aan je ideaalbeeld voldoet en accepteer de punten waar je niet aan voldoet. Niemand is perfect.

hallo ladybug, post eens wat pics dan kunnen we oordelen en je mogelijk beter laten voelen door middel van lieve complimentjes :kiss:

Aan die eetbuien valt een hoop te doen. Een goed eetschema en trainschema is daar 1 van. Het werken aan je copingskills is weer een andere manier om er mee om te gaan. Je moet de oorzaak vinden. Eet je teveel wanneer jij je verdrietig voelt? Eet je teveel om weer te voelen? Eet je teveel wanneer jij je gestresst voelt of eet je teveel uit schaamte of uit zelfhaat? Vergroot je zelfkennis, ga trauma's te lijf met EMDR, leg je verhaal voor aan een psycholoog en lees boeken over het psychologische kant van dieten. Doe iets anders dan teveel eten, want je wilt minder vetmassa. Daarvoor moet je een calorie tekort creeren.

Comfort eating?

ik speelde vroeger wel eens Ladybug in de arcade hallen.

Los van de problemen, komt zelfacceptatie naar mijn mening vanuit zelfinzicht. Stap een is jezelf leren kennen, reflecteren (zoals bij studies), cursussen, etc. Daarna leer je jezelf goed kennen, zowel de sterke als minder sterke eigenschappen. Dan leren accepteren van de minder sterke kant. Dan krijg je zelfacceptatie. Dit is een leerweg en geen snelle fix!

Je hebt een ideaalbeeld voor je van hoe je zou willen zijn. Je veroordeeld je zelf om de punten die niet aan je ideaal beeld voldoen. Concentreer je op de punten waar je wel aan je ideaalbeeld voldoet en accepteer de punten waar je niet aan voldoet. Niemand is perfect.

Bodybuilding gaat juist om zelf je ideaalbeeld te creëren en niet te accepteren wat je al hebt :o

gewoon elke dag opstaan met een goede mindset

wat mischien een leuk steuntje in de rug is : schrijf je doelen op, hang deze op een duidelijk zichtbare plek dat je er elke ochtend 100% tegenaan loopt en bedenk jezelf hoe graag je het wilt.

Als je jezelf goed traint, dieet mag je tevreden zijn wetende dat je werkt aan je eigen ideaalbeeld :)

als je dag goed hebt gegeten en getrained mag je best trots zijn op jezelf dat je weer een stap dichter bij je doel bent ( echter niet vergissen met jezelf belonen met voedsel want dan ben je zo weer terug bij af ;))

gewoon elke dag opstaan met een goede mindset

wat mischien een leuk steuntje in de rug is : schrijf je doelen op, hang deze op een duidelijk zichtbare plek dat je er elke ochtend 100% tegenaan loopt en bedenk jezelf hoe graag je het wilt.

Als je jezelf goed traint, dieet mag je tevreden zijn wetende dat je werkt aan je eigen ideaalbeeld :)

als je dag goed hebt gegeten en getrained mag je best trots zijn op jezelf dat je weer een stap dichter bij je doel bent ( echter niet vergissen met jezelf belonen met voedsel want dan ben je zo weer terug bij af ;))

Toevallig ook Burn the Fat, Feed the Muscle gelezen van Tom Venuto? :p

Trouwens wel een goede aanrader ladybug. Burn the Fat, Feed the Muscle (Tom Venuto). Het eerste hoofdstuk gaan over de psychologische kant en dus ook heel veel motivatie aspecten. Het kan je goed helpen met het bereiken van je doelen.

Zowel een platte buik als fitnesswedstrijden gaan je niet gelukkig maken.

Maar eetbuien uit emotionele redenen zijn niet normaal. Die moet je ook helemaal niet accepteren. Zoek er anders eens hulp bij.

Zowel een platte buik als fitnesswedstrijden gaan je niet gelukkig maken.

Maar eetbuien uit emotionele redenen zijn niet normaal. Die moet je ook helemaal niet accepteren. Zoek er anders eens hulp bij.

^^ Dit. Als je hier echt wat aan wilt doen zul je moeten beginnen met erkennen dat je een probleem hebt en dat je dit niet alleen kunt oplossen. Je bent nu jezelf steeds aan het straffen en dat verdien je niet. Begin met lief zijn voor jezelf en gun jezelf hulp. Hup naar de huisarts! Die kan je vertellen waar jij met jouw specifieke probleem terecht kunt.

En nee, leg je hier niet bij neer want dit is niet normaal en gaat ook niet vanzelf over.

Liefs D.

Het doel gaan halen en dan je zelf leren te accepteren.
Als bodybuilder op amarteur of professioneel vlak is het gewoon niet mogelijk om je zelf te accepteren, het is een soort anorexia.
Telkens denk je weer, volgend jaar zit ik aan mijn streeffysiek dat 85kg droog is.
De zomer is aangekomen, je zit op de 85kg droog en je bent weer lange van je streeffysiek af.
Het volgende jaar moet het 90kg worden, en zo blijft het maar doorgaan.

Zoals gezegd door AbFab, zowel een platte buik als fitnesswedstrijden gaan je zeker niet gelukkig maken.

Er zit zoveel meer achter zelfacceptatie dan alleen je lichaam. Het is een deel van jezelf. Erkennen dat je zo bent. Inzien dat je problemen hebt en op zoek gaan waarom je bepaalde dingen doet zoals je doe doet. Het is vaak moeilijk die eerste stap te zetten. Jezelf te realiseren dat je een probleem hebt en er dan ook actie in te nemen er wat aan te doen. Veel mensen denken ja hallo.. ik ben niet gek ofzo.. Maar dat is het niet. Dat is ook weer een gedachte van jou alleen.
Je moet op zoek gaan naar jezelf. Klinkt heel zweverig maar hoe meer je leert over jezelf hoe meer je leert te accepteren dat jij bent wie je bent. Trainen en een strakke buik geven je niet het zelfvertrouwen. Die geven je enkel een masker naar buiten. Maar dan nog.. al heb je dat bereikt dan nog zal je jezelf niet accepteren.....

Je mag hier hulp bij vragen. Dat is niet vreemd en je moet eens weten hoeveel mensen dat doen waarvan je het niet eens weet. Zelf acceptatie begint bij het terug leren kennen van jezelf.

Er zit zoveel meer achter zelfacceptatie dan alleen je lichaam. Het is een deel van jezelf. Erkennen dat je zo bent. Inzien dat je problemen hebt en op zoek gaan waarom je bepaalde dingen doet zoals je doe doet. Het is vaak moeilijk die eerste stap te zetten. Jezelf te realiseren dat je een probleem hebt en er dan ook actie in te nemen er wat aan te doen. Veel mensen denken ja hallo.. ik ben niet gek ofzo.. Maar dat is het niet. Dat is ook weer een gedachte van jou alleen.
Je moet op zoek gaan naar jezelf. Klinkt heel zweverig maar hoe meer je leert over jezelf hoe meer je leert te accepteren dat jij bent wie je bent. Trainen en een strakke buik geven je niet het zelfvertrouwen. Die geven je enkel een masker naar buiten. Maar dan nog.. al heb je dat bereikt dan nog zal je jezelf niet accepteren.....

Je mag hier hulp bij vragen. Dat is niet vreemd en je moet eens weten hoeveel mensen dat doen waarvan je het niet eens weet. Zelf acceptatie begint bij het terug leren kennen van jezelf.

Ben ik het mee eens , mooi stukje heb je geschreven !

Herkenbaar wat je allemaal hebt meegemaakt. Alle tegenslagen hebben mij juist gemotiveerd, je moet die negatieve energie meenemen in je training. Naarmate je progressie boekt komt die zelf acceptatie wel. Schakel je emoties uit, en focus je op dat ene doel: Afvallen.

Succes. Waar een wil is, is een weg. :)

• Topic Starter Topic Starter
welke redenen hebben jullie dan om bb te doen?

Dat het gewoon ontzettend leuk is om je lichaam te zien veranderen. Vind daarnaast het trainen, plannen, eten, ook allemaal een fijne bezigheid ;)

Om heerlijk te zweten in de sportschool. Vooral hardlopen vind ik fijn om te doen.

Terug
Naar boven