AndroidHealthClinic

Zwemmen

Groundfighter

Cool Novice
Waardering
0
Hey mensen, ik heb na 3 jaar MMA/BJJ training de behoefte om mijn cardio wat anders aan te pakken.
Ik zou graag wat beginnen zwemmen in plaats van lopen aangezien ik de laatste maanden last heb van problemen in de onderrug en lopen zou dit erger kunnen maken.

Iemand al ervaring hiermee ?

Mijn bedoeling is om mijn cardio wat aan te passen en om enkele kilo's bij te komen naar een hogere gewichtsklasse.

Alvast bedankt!

Ik doe naast KT aan waterpolo. In de eerste instantie ben ik zelfs begonnen met bodybuilding om mijn waterpolo prestaties te verhogen. Zwemmen is in alle opzichten een super cardio work-out omdat je bijna letterlijk AL.. ja je hoort het goed AL je spieren gebruikt ;)

Daarbij is er ook geen spier die je met zwemmen overbelast, zoals je knieën bij hardlopen. Dit komt omdat de belasting verdeeld word over je hele lichaam.

Waterpolo is een vorm van explosief zwemmen (korte intensieve oefeningen waarbij het op kracht aankomt). Je kunt het een beetje vergelijken met HIIT.

In mijn geval verbrand ik een grove 1000 kilocalorieën per uur met een intensieve waterpolo training ;)

Kortom: zwembroek aan en vlammen maar!

• Topic Starter Topic Starter
Thnx, ik zou meer gaan voor de baantjes zwemmen maar misschien heb jij tips voor explosieve oefeningen ?
Ik ben op dit moment ook nogal wat aan het aankomen doordat ik mijn trainingen heb moeten laten gaan de afgelopen weken door de problemen van een overbelasting aan de rug zoals reeds vermeld.

Alvast bedankt voor deze reactie!

Ik weet enkel dat schoolslag slechter voor de rug is dan crawl. En als je explosief wilt doen moet je een lengte snel, een lengte traag, ... zoals je bij lopen zou doen.

Ok, bedankt vor de tip.
Waarom is schoolslag slechter voor de rug dan crawl ?

Ok, bedankt vor de tip.
Waarom is schoolslag slechter voor de rug dan crawl ?

Valt reuze mee. Als je hem normaal uitvoert is het helemaal niet slecht voor je. Hebben jullie in het zwembad een wedstrijdklok? Je kunt eens proberen iedere 30 seconden te starten aan een baantje (25 meter). Wat je ook kunt doen is 25 meter schoolslag, 25 meter borstcrawl, 25 meter vlinderslag.. daarna 30 seconden rust en herhalen. Wat ook goed werkt is een baantjes zwemmen (niet meer dan 4 achter elkaar) maar omkeren voordat je bij de kant bent zodat je je niet af kan zetten.

Succes!

ok thnx!
zaterdag de tips nog eens uitproberen ivm dat draaien zonder afzetten.

Grtz

Zwemmen helpt voor mij wel vrij veel, dus zou het zeker aanraden :)

ook voor in de cut??? vetverlies?????

oke ga ik misschien wel een zwemdag inlassen wel lekker en dan na die tijd effe de sauna in:D

Terug
Naar boven