AndroidHealthClinic

zwemmen

massgainer4

Cool Novice
Waardering
6
Lengte
1m86
Massa
76kg
Vetpercentage
6%
Hallo,

Binnen een week moet ik ingangsproeven gaan afleggen voor een redderscursus, deze proef bestaat uit:

- 200 m zwemmen met hoofd boven water binnen de 5 minuten
- gevolgd door 50 m op de rug met polsen boven water binnen de 1 min 30 gevolgd door
- 1 minuut rust gevolgd door
- 1 lengte onder water zwemmen

Het zit zo dat ik 2 jaar bodybuilding heb gedaan, en altijd puur op massa/kracht; amper aandacht aan conditie besteed. Heb een blessure gekregen waardoor ik nu 6 maanden niet meer heb kunnen trainen en het nog slechter gesteld is met mijn conditie; het probleem is nu dus ook dat ik die 1 lengte onder water niet haal! ik kom maar tot iets verder dan de helft =s (& de proef is al volgende week!)

zou het mogelijk zijn om dit te halen met een week hard trainen op conditie? of hebben jullie misschien tips ivm ademhaling om het toch te kunnen halen?

bedankt! :)

groeten

Ik zou dan wel een training puur gebaseerd op het zwemmen gaan doen.
Dus alle dagen in het water om bijv een zo snel mogelijke tijd te halen op een aantal meters en dit proberen te gaan verbeteren.

Het is nu te laat om dat nog echt te gaan trainen.
Oefen gewoon thuis op je ademhaling en adem inhouden. Focus op je hartslag en probeer alles zoveel mogelijk op 'standby' te zetten zodat je niet teveel zuurstof verbruikt. Probeer dit minstens anderhalve minuut vol te houden al stilzittend.
Probeer het dan ook eens terwijl je rondwandelt, of de trap op en af stapt ofzo. Probeer steeds je hartslag onder controle te houden.
Zo ook bij het onderwaterzwemmen, altijd rustig blijven. Zeker niet panikeren. Grote, trage, maar effectieve slagen gebruiken.

Zo lukt het wel man.

• Topic Starter Topic Starter
bedankt voor de tips al :)

heb die met de hartslagmeter ook al eens geprobeerd,
het valt me op als ik eerst wat hyperventileer dat ik veel langer
zonder adem kan; is dit een slecht idee? (lees op sommige plaatsen dat
het gevaarlijk zou kunnen zijn)

snel in en uitademen om zoveel mogelijk CO2 te elimineren, de ademhalingsreflex zou daardoor worden uitgesteld.

Ik heb die test 6 jaar geleden ook moeten doen. + 1 minuut watertrappelen met gewicht van 1 kilo boven je hoofd, gewicht laten vallen en dan opduiken.

Heb er 2,5 maanden op getraind en op de test zelf viel een dikke 50% af.

Enfin, ik wil je niet ontmoedigen maar mij lijkt de kans klein dat je de test haalt met maar 1 week voorbereiding. Volgende keer vroeger beginnen met je voorbereiding.

Alleszins veel geluk volgende week

snel in en uitademen om zoveel mogelijk CO2 te elimineren, de ademhalingsreflex zou daardoor worden uitgesteld.

Werkt heel goed, free divers doen ook zoeits, alleen doen zijn dit onder water ook met de intentie CO2 kwijt te raken.

Nadeel is alleen dat je er flauw van kan vallen omdat je oppervlakkig ademhaalt, maar als je niet te licht in je hoofd word is het wel oke ;)

Ben je nu geslaagd voor de proef? :p want daar horen we niets meer van

Ja geslaagd ! ;p was geen probleem,

alleen de lessen zelf zijn een HEEL stuk zwaarder dan de ingangsproef
en het examen ziet er ook niet erg simpel uit.. wordt nog hard trainen
vrees er eigenlijk wat voor maarja zien wel :)

Waar volg je de cursus?
Ik heb deze in turnhout gedaan.
Ben nu basis voor hoger redder was ik gebuisd :p

Het is nu te laat om dat nog echt te gaan trainen.
Oefen gewoon thuis op je ademhaling en adem inhouden. Focus op je hartslag en probeer alles zoveel mogelijk op 'standby' te zetten zodat je niet teveel zuurstof verbruikt. Probeer dit minstens anderhalve minuut vol te houden al stilzittend.
Probeer het dan ook eens terwijl je rondwandelt, of de trap op en af stapt ofzo. Probeer steeds je hartslag onder controle te houden.
Zo ook bij het onderwaterzwemmen, altijd rustig blijven. Zeker niet panikeren. Grote, trage, maar effectieve slagen gebruiken.

Zo lukt het wel man.
is dit niet slecht voor je hersencellen?

zuurstof is ook slecht voor je hersenen

Terug
Naar boven