AndroidHealthClinic

1 grote spiergroep per dag of 2; wat is jouw mening?

jk88

Cool Novice
Waardering
5
Lengte
1m86
Massa
95kg
Ik ben benieuwd naar jullie mening over wat beter werkt (en waarom). 1 grote spiergroep per dag trainen of 2.

Ik heb altijd goede gains gemaakt door 2 grote spiergroepen per dag te trainen
- Workout A: Benen + Borst
- Workout B: Rug + Schouders
4x p.w. in de volgorde ABAB

Echter lees je ook zeer veel over het volledig uitputten van 1 spiergroep per training. Dit ga ik nu ook proberen met het welbekende Wendler 5/3/1 programma.
- Workout A: Schouders
- Workout B: Rug
- Workout C: Borst
- Workout D: Benen
4x p.w. in de volgorde ABCD

(isolatieoefeningen en core+buikspiertraining zitten hier uiteraard ook in verwerkt)

Nu vroeg ik mij af met welke manier van trainen jullie de beste gains hebben gehaald/halen (natural).

Ik doe er persoonlijk altijd 2 , omdat ik dan altijd in 2 trainingen rond ben. Dan doe ik vaak nog een 3e training om wat achterlopende groepen te trainen. Ga er gewoon goed op maar het is voor mij vooral onderhouden. Als je echt nog goed wil gainen zou ik toch voor wendler gaan, wel in combinatie met een goed bulkschema.

Bij de ABAB schema zit er elke keer een rustdag tussen? Train je dan je armen er dan nog es achter?

Ik persoonlijk altijd twee. Dit ook omdat ik toch eigenlijk nooit een oefening doe waar ik één bepaalde spiergroep isoleer. Dumbbells biceps triceps werk doe ik bijvoorbeeld niet. Wel bench press. Bench pull. Squat. Deadlift. Pull up. Push up. Leg raises. Cleans. Snatch. Horizontal row. Whatever. Bijna alle oefeningen gebruik ik meerdere spiergroepen.

• Topic Starter Topic Starter
Laat ik eerst zeggen dat ik borst en schouder absoluut geen grote spier(groep) vind.

Dat gezegd hebbende, persoonlijk vind ik bij de meeste splischema's rug en benen op een apparte dag trainen een goede indeling, maar dat heeft vooral te maken met het volume wat ik in de meeste schema's langs zie komen.

Als je het volume aanpast kan je ook grote spiergroepen samen trainen (kijk naar een FB schema)

Mijn schema is ook een ABAB-schema. A voor borst en rug, B voor benen en armen. Schouders over beide verdeelt. Tussen A en B geen rustdag, tussen AB en AB wel. Gaat prima, zelfs met een redelijk hoog volume. Zoals zovaak gezegd: probeer uit en luister naar je lichaam.

Q

Terug
Naar boven