MuscleMeat

1 keer per week kt

Gast denk es na of ik zie iets over het hoofd.

Supercompensatie is neem ik aan het iets groter worden van je spieren om de vorige belasting beter te kunnen op te vangen.

Ik neem aan dat als je bijv. Borst traint supercompensatie alleen bij borst zal optreden.

Dus

Bijv. 3 split:

- maandag: Borst
- woensdag: Rug
- Vrijdag: Benen

Als ik maandag borst train, train ik hem PAS 1 week daarop weer. Het maakt dan niet uit of ik ondertussen rug of benen of wat dan ook train, want alleen borst is in de supercompensatie fase geweest.

Toch zal ik progressie boeken.

Probeer me hier effe te volgen.

Kern : 1 spiergroep na 1 week, toch zal groei plaatsvinden. Volgens jou grafiek kan dat niet. Of Supercompensatie beinvloedt alle spieren van je lichaam.

supercompensatie kan over van alles gaan, conditie, kracht, ..
ik geef toe dat het wat verwarrend is omdat meestal het voorbeeld van conditie wordt aangehaald,

bijvoorbeeld als je op dag 1 gaat lopen, dan moet je binnen de 2-4 dagen opnieuw gaan lopen anders maak je geen progressie.

bij krachttraining en vooral heel intensieve trainingen van een bepaalde spiergroep duurt het inderdaad ongeveer een week voor volledig herstel.
train je niet zo intensief, dan herstel je natuurlijk sneller en kan je snel weer trainen.

ik haalde deze grafiek naar voor om het extreme (1x per week trainen) te bewijzen dat je hier geen progressie zal mee maken. theoretisch gezien zou je dan elke spier zo intensief mogelijk moeten trainen op die 1e dag, maar praktisch is dit gewoon onmogelijk.

deze grafiek is nog altijd en zal altijd een zeer goede maatregel voor progressie zijn. ookal train je met een split 1 of 2 spiergroepen per week, toch train je 3/4x per week.
train je bijvoorbeeld enkel borst op dag 1/dag 8/dag 15/... met niets van trainingen ertussen, kan ik je garanderen op zeer minimale progressie.

ook mag je niet zomaar elke spiergroep in vakjes stoppen, met een split train je een heel groot aantal dezelfde spieren met verschillende spiergroepen. bijvoorbeeld triceps met zowel borst als schouders en armen.
dit is een grote reden waarom je progressie maakt qua massa/kracht op die spiergroepen, niet omdat je ze appart traint, maar omdat je ze vele malen meeneemt met andere spiergroepen.

ik begrijp je punt volledig en het kan inderdaad wat verwarrend lijken, maar tuurlijk zal je met een split altijd progressie maken (mits voldoende intensiteit natuurlijk).

ook mag je niet zomaar elke spiergroep in vakjes stoppen, met een split train je een heel groot aantal dezelfde spieren met verschillende spiergroepen. bijvoorbeeld triceps met zowel borst als schouders en armen.
dit is een grote reden waarom je progressie maakt qua massa/kracht op die spiergroepen, niet omdat je ze appart traint, maar omdat je ze vele malen meeneemt met andere spiergroepen.

ik begrijp je punt volledig en het kan inderdaad wat verwarrend lijken, maar tuurlijk zal je met een split altijd progressie maken (mits voldoende intensiteit natuurlijk).

Alleen dat stuk is voor mij duidelijk en vormt voor mij een antwoord. Je kan een spier nooit geheel isoleren inderdaad.

Dus volgens jou moet je je lichaam blijven prikkelen binnen die supercompensatieperiode en dat hoeft niet persee die spiergroep te zijn die je eerst had getraind.

Trouwens, zowieso weet ik dat een split schema voor resultaat zal zorgen. Alleen zou het moeilijk uit te leggen zijn met jou grafiek, waarom je toch groeit.

lekker gemotiveerd ben jij.
ik neem aan dat je niet 24 uur per dag naar school gaat en dus wel vrije tijd kan maken om te sporten.
smorgens/savonds... of kap er meteen helemaal mee k*t

+1

ik ben zeer gemotiveerd waarom denk je anders dat ik hiermee kom.
mja ik kan inderdaad ook s'avonds trainen ja.

Je bent zo gemotiveerd dat je niet eens zelf op het idee komt dat je ook 's avonds kan trainen?[afbeelding niet meer beschikbaar]

2 stoelen naast elkaar en dips doen
optrekken met boekentas op je rug
opdrukken met koffer op je rug
kniebuigen met je broertje/zusje op je rug

• Topic Starter Topic Starter
jaa daar kan ik zelf mee komen wat denk je zelf, maar dat was de vraag helemaal niet bijdehandje

---------- Toegevoegd om 18:20 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 18:15 ----------

ik vraag niet wanneer ik kan trainen...

Terug
Naar boven