MuscleMeat

16 jarige leeftijd beginnen met serieus trainen (slecht?)

yakult

Cool Novice
Waardering
0
Lengte
1m76
Massa
70kg
Vetpercentage
13%
ik ben 16 jaar en wil beginnen met wat serieuzer fitness.
dus niet wat machines 2 keer per week maar graag 3 keer per week en ook met losse gewichten.
mijn sportschool zegt dat het slecht is voor mijn groei en als ik een schema wil maken bij mijn sportschool zal dit dus niet heel veel voorstellen.
nu heb ik met veel mensen daar gepraat die al een tijdje trainen en veel gelezen op internet en ik weet niet of ik het wel moet geloven dat je groei er door verminderd.
wat denken jullie?

Er zijn zat 16 jarige die fitnessen, daarbij 1M75 is toch groot genoeg haha.

dus niet wat machines 2 keer per week maar graag 3 keer per week en ook met losse gewichten.
mijn sportschool zegt dat het slecht is voor mijn groei en als ik een schema wil maken bij mijn sportschool zal dit dus niet heel veel voorstellen.
nu heb ik met veel mensen daar gepraat die al een tijdje trainen en veel gelezen op internet en ik weet niet of ik het wel moet geloven dat je groei er door verminderd.
wat denken jullie?

Ik kan goed begrijpen dat je je hier zorgen over maakt. Ikzelf ben begonnen op 15 jarige leeftijd, BB nu ruim 2 maand en ben sinds kort ook 16 geworden. Toen ik begon zat ik er ook mee in dat het mijn groei zou beperken. Ik heb even alle fora doorgespit en zolang je de oefening correct uitvoert dan zal je niet in groei beperkt worden. Veel mensen die er weinig vanaf weten zullen je echter wel proberen te beïnvloeden dat 'BB slecht is voor de groei' etc... Maar dat is het heus niet. Had hier ook een leuk onderzoekje over gelezen. En daarin kwam erop neer dat fitnessen juist gezond blijkt te zijn voor kinderen omdat het de botdichtheid vergroot, de kans op artritis en osteoporose verkleint evenals de kans op diabetes en overgewicht.
Het fabeltje dat het slecht is voor de groeischrijven klopt ook niet! De sport waar de minste blessures onder kinderen te vinden zijn is juist fitness (vergelijking met contactsporten etc)

De groeischrijven worden niet beschadigd door de belasting met gewichten.. ze worden eerder beschadigd door valpartijen of een harde klap tegen het bot aan. Dit maak je dus vaker mee bij andere sporten dan bij fitnessen/krachttraining.

Bij dit onderzoek gaat men natuurlijk wel uit van de juiste uitvoering van een oefening.

Succes! ;)

wat denken jullie?
prijs jezelf gelukkig en wees blij hoe groot je al bent.
ikzelf ben maar 1m70 ;) het zal je groei niet belemmeren hoor no worry's
ik ben voorstander van gewichten btw (is beter voor je stabiliteit)
maar ik train dan ook thuis in mn homegym.
de enige uitzondering hierop zijn lat pulley & smith machine.
maar als je gewoon een mengeling van de 2 maakt en dus evenveel
machine als losse gewichten oefeningen doet is dat ook goed.
moet je zelf maar zien. heb je een goed voedingsschema en krijg je
alles binnen wat je nodig hebt om goed te groeien en gezond te zijn
gaat dat zowiezo geen probleem zijn.

Niet slecht voor de groei, knallen dus ;)

Ik ben bijna 17, en train al een dik halfjaar :)

leef nog steeds...

:trollface:

Niet slecht voor je groei, stel dat je keihard gaat powerliften met slechte techniek kan het een paar centimeter schelen. maar veel meer volgens mij niet

Ik ben zelf 16, bijna 17 en 8 maanden bezig. 1m90.
Jouw lengte is goed genoeg, maar je moet wat doen aan je gewicht let op je voeding/maak een voedingsschema. En nee, het zal je groei niet erg beinvloeden, er zijn vele posts hierover op dbb ook enkele wetenschappelijke. als je je echt zorgen maakt lees die dan nog maar eens door :)

ooit is gelezen hier op het forum, dus zal wel broscience zijn.

maar kwam er op neer dat als je schroeischijven nog niet dicht waren en je ging onder de 5 reps met slechte techniek lopen tillen, dus veel te zwaar, dat dan je groeischijven dicht konden raken...

ooit is gelezen hier op het forum, dus zal wel broscience zijn.

maar kwam er op neer dat als je schroeischijven nog niet dicht waren en je ging onder de 5 reps met slechte techniek lopen tillen, dus veel te zwaar, dat dan je groeischijven dicht konden raken...

En vanaf 6 reps niet meer????

Niet slecht voor je groei, stel dat je keihard gaat powerliften met slechte techniek kan het een paar centimeter schelen. maar veel meer volgens mij niet

Overigens verschilt het ook per persoon of het iemand groei belemmerd ja of nee. Het zal wel wat effect hebben maar niet zulke dat je het ziet aan het fysiek. Daarbij op 16 jaar groei je volgens mij ook niet meer zoveel.

goede techniek, geen probleem
slechte techniek, wel een probleem... maar dat geldt voor elke leeftijd

Precies mij hahahaha zelfde kg alles

Waarom maakt het uit, je gaat er mentaal en fysiek op vooruit als je t goed doet

Sport nu zelf een half jaar erg hard en merk dat ik sneller ben gaan groeien in de lengte en breedte, dus het lijkt mij sterk dat het echt slecht voor je is aangezien ik sneller groei..

Terug
Naar boven