MuscleMeat

41% vd Nederlanders geloven niet in evolutietheorie..

Gelukkig niet :P

Daar zit aardig wat massa op zo'n ding

Het is natuurlijk wel onrealistisch om Dhr. Smink in het diagram te zetten...

:D

OT:
Denk dat heel veel mensen niet weten wat de evolutietheorie inhoudt en ik moet eerlijk bekennen dat ik ook een leek ben. Heb er namelijk wel les over gehad, maar geen literaire studie naar gedaan.

Elk normaal denken mens kan zich toch voorstellen dat god de aarde niet in 7 dagen geschapen heeft. En die andere nono die het met 12 jarige meisjes doet is ook niet helemaal lekker. Boedha is veel te dik om iets te doen, nog andere geloofsovertuigingen?

Theoriën zijn geen feiten.
Daarom hoeven ze dus ook niet per sé te kloppen en veranderen ze 9 van de 10 keer ook over tijd.

Charles Darwin theorie was de basis waaruit verder gedacht is.
De evolutie theorie klopt of veel plaatsen,
maar helaas ook op veel plaatsen niet.

Het voornaamste vraagteken blijft nogsteeds staan bij het ontstaan van het leven, vervolgd door de evolutie zelf.
Hoe zijn de eerste aminoketens(eiwitten) ontstaan die vervolgens RNA hebben ontwikkeld.. Vanuit dit RNA zijn de eerste levensvormen ontstaan.
Later is vanuit RNA, DNA ontstaan en zijn de levensvormen steeds complexer geworden,
althans zo gaat de theorie vanuit een logisch standpunt.

Is RNA natuurlijk ontstaan door het mengels van stoffen in de vroege perioden van de aarde gecombineerd met elektriciteit(bliksem)?
Is RNA ontstaan door bovennatuurlijke kracht?
Misschien is RNA wel ontstaan door buitenaardse krachten zoals meteoriet inslagen..
Misschien dat de krachten uitgeoefend door een meteorietinslag een gekke uitwerking hebben op moleculen..
Misschien onstond leven al langer buiten onze planeet en heeft het meegereisd op een meteoriet die hier is ingeslagen. Proeven wijzen uit dat de kans heel erg groot is dat bepaalde bacteriën een meteorietinslag kunnen overleven.
Misschien is leven helemaal niet zeldzaam en treffen we het aan op meerdere plekken in ons eigen zonnestelsel zoals bijv op. Mars, Europa, Titan. Dit zal waarschijnlijk bacteriële levensvormen zijn.

Etc etc etc
Teveel mogelijkheden.
Maars als je deze theorie vergelijkt met geloof, dan is deze tenminste nog gebaseerd op feiten en het achterhalen van de feiten.
Geloof is dit niet.

Maar ik heb persoonlijk wel een gevoel dat we er binnen een kleine 50 jaar achter gaan komen hoe alles ontstaan is.

Elk normaal denken mens kan zich toch voorstellen dat god de aarde niet in 7 dagen geschapen heeft.
6, de 7e dag nam ie rust ;)
Vraag ik me af hoelang ie over de rest van het universum heeft gedaan...

Laatst bewerkt:
Daarom, complete kul

Ik weet niet wat je met dit plaatje wilt zeggen, nee.

Mijn verwachting: n.a.v. de southpark episode met de coïtusual harassment panda. Maar in deze context heeft de panda wel een dubbele betekenis, gezien de grote rol die 'the panda's thumb' heeft gespeeld in inzichten in evolutie (van de Panda) en als boek (titel: the Panda's thumb, geschreven door S.J. Gould) binnen Amerika rondom het evo-crea gerommel, dat daar vele malen groter is dan hier in Nederland (en ik hoop dat dat zo blijft, maar heb er een hard hoofd in, gezien de ontwikkelingen op het gebied van leeghoofdigheid hier de laatste tijd). Een van de bekendste weblogs over evolutie (hoog niveau) heeft ook dezelfde naam: www.pandasthumb.org. Vond het dus wel een toepasselijk plaatje. :D (andere, leuke en inhoudelijke pagina over de evolutie van de 'the opposable thumb' : http://www.athro.com/evo/pthumb.html)

@ apfelstrudel: Dat de evolutietheorie op veel plaatsen niet klopt lijkt me ver bezijden de waarheid. Onvolledig, ja, incorrect, nee.
persoonlijk vind ik het vreemd om het abiogenese vraagstuk te postuleren als 'de grootste vraag', terwijl die helemaal niet binnen de evolutietheorie beantwoord wordt. (zoals je, impliciet, ook aangeeft) Dat vraagstuk is dus ook geen probleem voor de evolutietheorie en kan als zodanig ook niet aangedragen worden als voorbeeld voor een van de vele plaatsen waar de evolutietheorie niet zou 'kloppen'.
Heb je wellicht nog een (ander) voorbeeld waar de evolutietheorie niet zou 'kloppen', apfelstrudel?

Er was trouwens net bij Pauw & Witteman een 'discussie' tussen Midas Dekkers en een creadweeb (oude aarde, 6 dagen van 24 uur = schepping). GOTTOGOT. Dat zo'n vent zendtijd krijgt van een zichzelf respecterend programma. Hij zat ook achter de folder waar ik even geleden een topic opende. En hij was bezig met het nabouwen van de ark van Noach.

Dat vraagstuk is dus ook geen probleem voor de evolutietheorie en kan als zodanig ook niet aangedragen worden als voorbeeld voor een van de vele plaatsen waar de evolutietheorie niet zou 'kloppen'.
Heb je wellicht nog een (ander) voorbeeld waar de evolutietheorie niet zou 'kloppen', apfelstrudel?
Tuurlijk is het wel een probleem.
Zonder het ontstaan te weten zullen er altijd vraagtekens blijven bestaan in de theorie.

En voor het geval je het niet weet,
ik geloof zelf in de evolutie theorie.

Tuurlijk is het wel een probleem.
Zonder het ontstaan te weten zullen er altijd vraagtekens blijven bestaan in de theorie.

En voor het geval je het niet weet,
ik geloof zelf in de evolutie theorie.

What IS the problem then?
Ik ben, afgezien van creationistisch gebrabbel waarin abiogenese en evolutietheorie niet uit elkaar gehouden worden, nog geen enkel probleem tegengekomen op dit gebied. Enlighten me.

In God uiteraard. Vergeet niet dat het CDA nog altijd de grootste partij van Nederland is.

En je vraagt je niet af hoe dat kan... komt door de vergrijzing. Al die ouwe krakers stemmen CDA daar zit de grootste groep gelovige. Zodra de baby boomers er niet meer zijn zal gelukkig het CDA krimpen, geloof mij maar. Wetenscchap brengt vooruitgang en ontwikkeling voor de mens de geest van de mens zal zich steeds verder ontwikkelen en geloof zal langzaam verdwijnen.

Had deze vraag 50 jaar geleden eens gesteld... weet zeker dat 95% niet in de evolutietheorie geloofde.

En je vraagt je niet af hoe dat kan... komt door de vergrijzing. Al die ouwe krakers stemmen CDA daar zit de grootste groep gelovige. Zodra de baby boomers er niet meer zijn zal gelukkig het CDA krimpen, geloof mij maar. Wetenscchap brengt vooruitgang en ontwikkeling voor de mens de geest van de mens zal zich steeds verder ontwikkelen en geloof zal langzaam verdwijnen.

Had deze vraag 50 jaar geleden eens gesteld... weet zeker dat 95% niet in de evolutietheorie geloofde.

Ik vraag me af in hoeverre je de situatie van 50 jaar geleden en die van nu op zo'n manier met elkaar kunt vergelijken. Ik denk dat een groot deel van de mensen toen nog niet eens van de ET had gehoord en was een véél groter deel van de bevolking religieus (naar ik aanneem), of iig de invloed van de kerk een stuk groter.
Met het ontkerkte Nederland van tegenwoordig komt een percentage van 41% in een heel ander daglicht te staan. Afwezigheid van een religie, zo zou je kunnen zeggen, is niet bepaald een enkeltje richting verlichting.

Daarbij heb ik de indruk dat het antwoord op de vraag wat er 25 geleden vnl. werd aangehangen, beangstigender is. Ik bespeur juist een beweging in de richting van het religieuze, i.p.v. er vanaf.

Elk normaal denken mens kan zich toch voorstellen dat god de aarde niet in 7 dagen geschapen heeft. En die andere nono die het met 12 jarige meisjes doet is ook niet helemaal lekker. Boedha is veel te dik om iets te doen, nog andere geloofsovertuigingen?

boeddha was later juist weer een ****ing ecto en heeft verder nog nooit iets met scheppingsverhalen te maken gehad

Mijn verwachting: n.a.v. de southpark episode met de coïtusual harassment panda. Maar in deze context heeft de panda wel een dubbele betekenis, gezien de grote rol die 'the panda's thumb' heeft gespeeld in inzichten in evolutie (van de Panda) en als boek (titel: the Panda's thumb, geschreven door S.J. Gould) binnen Amerika rondom het evo-crea gerommel, dat daar vele malen groter is dan hier in Nederland (en ik hoop dat dat zo blijft, maar heb er een hard hoofd in, gezien de ontwikkelingen op het gebied van leeghoofdigheid hier de laatste tijd). Een van de bekendste weblogs over evolutie (hoog niveau) heeft ook dezelfde naam: www.pandasthumb.org. Vond het dus wel een toepasselijk plaatje. :D (andere, leuke en inhoudelijke pagina over de evolutie van de 'the opposable thumb' : http://www.athro.com
/evo/pthumb.html)

@ apfelstrudel: Dat de evolutietheorie op veel plaatsen niet klopt lijkt me ver bezijden de waarheid. Onvolledig, ja, incorrect, nee.
persoonlijk vind ik het vreemd om het abiogenese vraagstuk te postuleren als 'de grootste vraag', terwijl die helemaal niet binnen de evolutietheorie beantwoord wordt. (zoals je, impliciet, ook aangeeft) Dat vraagstuk is dus ook geen probleem voor de evolutietheorie en kan als zodanig ook niet aangedragen worden als voorbeeld voor een van de vele plaatsen waar de evolutietheorie niet zou 'kloppen'.

Er was trouwens net bij Pauw & Witteman een 'discussie' tussen Midas Dekkers en een creadweeb (oude aarde, 6 dagen van 24 uur = schepping). GOTTOGOT. Dat zo'n vent zendtijd krijgt van een zichzelf respecterend programma. Hij zat ook achter de folder waar ik even geleden een topic opende. En hij was bezig met het nabouwen van de ark van Noach.

Good shit. You sir are a prize winnar.

Vond dit een gemiste kans om nou eens concreet aan te tonen waarom het geloof zou belachelijk is. Ze hadden die arkenbouwer keihard onderuit moeten halen! En snoeihard in zijn gezicht uit moeten lachen.
Hoewel Jeroen Pauw, voor de bovengenoemde discussie, wel een goede opmerking maakte door tegen die trendwatcher te zeggen:"..maar gaat u nu niet wat te snel, de man naast u geloofd nog in het bestaan van Adam en Eva...".

Who cares, dat is de echte vraag. Iedereen moet lekker geloven waar hij/zij gelukkig van wordt.

We care. Daar heb je je antwoord op je vraag.

• Topic Starter Topic Starter
Who cares, dat is de echte vraag. Iedereen moet lekker geloven waar hij/zij gelukkig van wordt.

als die republikeinen de Amerikaanse verkiezingen wonnen en hun zin kregen dan gaven ze in de BIOLOGIELES verplicht creationisme.. intelligent design als alternatief voor evolutietheorie!! Stuur daar je kinderen maar naartoe.. :(

Doe verder niks en die heren gaan rustig door tot ze religie en politiek terug verweven tot 1 geheel... welkom aan de heropstanding van de duistere middeleeuwen! :D

Geloof geeft toch altijd lekker pseudo-elitair gedrag langs alle kanten. Atheisten denken altijd te "winnen", theisten don't give a flying duck.

Nog even kleine opmerking, een wetenschappelijke theorie is niet hetzelfde als een gewone "theorie zonder feiten" waar de meeste mensen aan denken.

Terug
Naar boven