MuscleMeat

_

Misschien is je techniek niet in orde. Kun je squat/deadlift filmen en hier laten beoordelen?

En als de pijn inderdaad intens is, ga even naar een dokter en laat je doorverwijzen. Dan weet je wat er precies aan de hand ik met je rug.

Ik zou zeker een fatsoenlijke riem gaan gebruiken.
Je spreekt in je log ook over pijn aan je polsen. Polsen en armen moeten in een rechte lijn staan. Leg ook je duim over de stang. Bekijk rippetoe filmpjes op youtube.
Sterkte!

Check je techniek x100

Wat moet ik nu doen ? meteen de grote 2 (deadlift , squat) deloaden ?
2-3 trainingen het gefaalde gewicht opnieuw proberen, dan deloaden inderdaad.

zoja met hoeveel moet ik gaan deloaden?
10%-20% ofzo maar het hoeft niet perse in gewicht, je kunt ook overschakelen naar oplopende sets van 5 in plaats van alle sets met hetzelfde gewicht te doen. Dan begin je wat lichter wat je ook een deload geeft.

Let er met opwarmen of ophogen op hoe je onderrug reageert.

Misschien kun je ook nog iets verzinnen voor je deadlifts, zoals ze alleen nog op een lichtere squat dag doen.

Daar naast zie ik dat je bent-over row aanzienlijk zwaarder/sterker is dan je bench. Check je techniek, want met stricte rows en een goede bench press uitvoering zal dat typisch andersom zijn.

Overhead press stallt inderdaad erg snel, en ik vind het starter schema ook totaal niet geschikt voor goede progressie hier op. Ik zou vaker pressen of de press eindigen met push presses bijvoorbeeld, of dumbbell presses als assistance toevoegen. Zulk soort dingen.

ik hoorde eerder al iemand zeggen dat ik een paar trainingen rust zou moeten nemen , als in bepaalde spiergroep niet trainen.. maar dit lijkt me uiterst ongewenst toch ?
Inderdaad ongewenst, maar als je je onderrug geblesseerd hebt misschien wel wijs. Dat is voor ons heel moeilijk te zeggen.

Heb je er buiten het trainen last van?

• Topic Starter Topic Starter
[MESSAGE REMOVED]

Laatst bewerkt:
mijn bescheiden mening. Rust.
heb zelf ook SL gevolgd en op bepaald moment word per training 2,5 kg verhogen gewoon te veel. zeker 7,5 kg per week op squat!
hierdoor ga je smokkelen met je techniek en krijgt je lichaam amper tijd om te herstellen. om en om DL'en / Squaten is voldoende.

omdat het instapgewicht van barbellrows ook hoger is bij een rippetoeschema.
?

ik ben op de hoogte van de deload richtlijnen van rippetoe/stronglifts ;) maar vroeg me af of ik in dit geval daarvan moest afwijken en al eerder moest deloaden.
Ok cool.

Ik denk persoonlijk dat een verdeling naar heavy/light/medium over de trainingen van de week meer zal helpen. En wat teddek zegt, rustigere progressie.

[MESSAGE REMOVED]

Laatst bewerkt:
Deload. Werkt dit niet, dan dokter.

ok dan zal ik voortaan 2.5kg per week proberen te verhogen inplaats van elke keer 2.5kg

@krisk
hmm heavy / light / medium interessant.
wat ik begrepen heb van het Stronglifts schema, is dat het de bedoeling is na 2-3 maand
door te blijven gaan totdat je 2 keer hebt moeten deloaden op squats

dan ga je verder tot 3x5 ..vervolgens uiteindelijk 1x5 en dan pas heavy/light/medium

weet natuurlijk ook niet of zijn denkwijze de beste is ;) maar dat is in iedergeval wat hij adviseert.
ben benieuwd naar jou mening hierover.

@ teddek
op dit moment heb ik dus gewoon:

Workout A:
* Squat
* bench
* barbellrow

en Workout B:
* Squat
* overheadpress
* Deadlift

deze 2 wisselk ik om en om af zoals je waarschijnlijk wel weet ;)
bedoel je dat ik de squat moet skippen bij workout B ??

thx voor het advies mensen en die videos komen er zeker ;)

Groeten,

Alexander

Ik weet niet hoe het bij jou zit maar persoonlijk ben ik een week hersteltijd nodig voordat ik weer voluit kan squatten. Dus de squat skippen bij workout B is een optie.

[MESSAGE REMOVED]

Laatst bewerkt:
Je gaf aan dat je een stekende pijn hebt gevoeld in je onderrug.
Dit is een duidelijk teken dat er iets fout zit.
Luister naar je lichaam en anders kan een dokter of fysiotherapeut je een duidelijk advies geven. Wanneer je weer verder gaat vraag dan gelijk of iemand met ervaring om je techniek te bekijken. Misschien een goede fitnessinstructeur? Als je die hebt in je gym.

Pak eerst gewoon eens een weekje rust. Een week helemaal niet trainen. Ik was ook zo'n malloot die nooit rust nam totdat m'n lichaam overal pijn ging doen.
Week rust gepakt, je voelt je weer als nieuw.. Sterkte ermee.

ok dan zal ik voortaan 2.5kg per week proberen te verhogen inplaats van elke keer 2.5kg

@krisk
hmm heavy / light / medium interessant.
wat ik begrepen heb van het Stronglifts schema, is dat het de bedoeling is na 2-3 maand
door te blijven gaan totdat je 2 keer hebt moeten deloaden op squats

dan ga je verder tot 3x5 ..vervolgens uiteindelijk 1x5 en dan pas heavy/light/medium

weet natuurlijk ook niet of zijn denkwijze de beste is ;) maar dat is in iedergeval wat hij adviseert.
ben benieuwd naar jou mening hierover.
Het is een goed mogelijke progressie, maar ik zou niet in zo'n stug onpersoonlijk voorstel geloven.

Ik stel voor af te gaan op de kleinste meest voordehand liggende verandering dat de basis van wat nu voor je werkt behoud maar wat voor jou persoonlijk voelt alsof het (herstel van) trainen wat makkelijker zal maken.

Voor mij zit dat hem grotendeels in hoe zwaar het lijkt voordat ik ga trainen en hoe erg ik daar dan dus tegenop zie, dus vind ik zoiets als madcow/bill starr model erg fijn. Dan hoef ik maar 1 set per week k*t te vinden. :)

3x5 is een mogelijkheid, 1x5 ook, texas method ook, madcow ook, zelf iets verzinnen zoals de 3e en 4e set wat minder reps doen of verschillende dagen wat minder aandacht aan 1 van de big 3 geven ook. Dat zijn allemaal voorbeelden van aanpassingen die het herstel iets makkelijker maken maar toch je 5x5 model aanhouden.

Van elke dag 5x5 naar texas method vind ik eerlijk gezegd de meest simpele stap, omdat je heavy day hetzelfde blijf, light day letterlijk alleen de lichte sets is, en je medium day 5x5 maar dan oplopend (1x5) is.

Dat heb ik ook een tijdje geprobeert, maar 5x5 straight 'trek ik niet'. Ik vind 1 set van 5 al naar genoeg zelfs tijdens warmups :o

Dus wat lijkt jou persoonlijk het fijnst?

Ps. wat betreft de last van je onderrug.. Bill Starr suggereert om precies deze reden niet te deadliften. Nee het is geen slechte oefening, maar wel enorm belastend en gemakkelijk verkeerd uit te voeren wat dat erger maakt. Kijk ook naar je uitvoering op de standing press waarbij te ver naar achteren leunen hetzelfde kan veroorzaken.

Ik stel voor een paar weken niet te deadliften en kijken of het mindert/verdwijnt en om je press techniek te controleren en misschien een tijdje overstappen op behind-the-nech press of incline bench press, deadlifts kun je dan een tijdje vervangen met power cleans.

Met behind-the-neck press zul je niet achterover leunen wat je onderrug spaart. Doe wel voorzichtig (opbouwen) en probeer wat verschillende breedtes in grip want misschien kunnen je schouders het (nog) niet aan door gebrekkige flexibliteit/mobiliteit of gewoon wat kracht op te moeten bouwen in de spieren die je er net iets anders mee belast. (Persoonlijk vind ik ze daarom juist beter)

Laatst bewerkt:
[MESSAGE REMOVED]

Laatst bewerkt:
Succes jongen!

ipv dokter ga gelijk naar osteopaat. Indien blokkering (geknelde zenuw als gevolg) kan hij deze eruit halen. Zo bespaar je 2 dokters bezoeken.

veel beterschap

[MESSAGE REMOVED]

Laatst bewerkt:
Squat is nét niet parallel volgens mij, dus mag iets dieper. Verder ga je ook wel ver naar voren met je rug en maak je een klein beetje een goodmorning van het tweede deel. Tot slot is het een zonde om te squatten op van die dikke verende schoenen.
Voor het bankdrukken zou je moeten vertellen of het om massa gaat of om zoveel mogelijk gewicht tillen. Gok massa en dat komt voor mij neer op maximale ROM (doe je prima) en lekker in je borst knijpen.

Terug
Naar boven