Fitness Seller

Aanvulling van eetpatroon ivm vermoeidheid nodig?

amb

Novice
Waardering
0
Lengte
1m78
Massa
93kg
Vetpercentage
20%
Na lang wikken en wegen toch maar een post geplaatst. Ik heb in de afgelopen maanden veelvuldig gebruik gemaakt van dit forum, maar kwam ik er via een omzeg terecht. Nu begin ik dus maar gewoon direct hier.

Allereerst wat gegevens en geschiedenis over van mezelf:
 Man, 38 jaar. Ik weeg nu 90 kg, met een vetpercentage van 18,3%.
 Ik ben 19 mei begonnen met een Cambridge kuur van 3 weken. Toen woog ik ruim 102 kg, met een lengte van 1.78. Vetpercentage? Heb ik uit mijn geheugen gewist…
 Na deze eerste 3 weken van ketose heb ik het eten van normaal voedsel in 3 weken weer opgebouwd. In totaal dus 6 weken intensief gecrasht. Tijdens deze 6 weken zelfs nog 3 keer per week 1 uur stevig doorgewandeld.

En voordat jullie allemaal beginnen… ik weet het, het is niet goed! Maar had simpelweg geen geduld om het op een andere manier te doen.

Na de in totaal 6 weken van maaltijden aanvullen met zakjes van Cambridge ben ik dus overgegaan op een andere manier van eten. Voornamelijk door een ‘caveman’ leefstijl na te leven: zo dicht als mogelijk bij de natuur blijven, en zo weinig mogelijk bewerkt voedsel eten. Ik neem daarnaast 2 maal per dag een whey shake met magere sojamelk en voor de rest probeer ik alleen maar goede vetten te eten zoals avocado, feta, pindakaas, olijfolie en noten.

Via via (= internet) heb ik een site/ tool gevonden waarmee ik een soort van richtlijn heb voor mijn voedingswaarden inname per dag:

http://www.phlaunt.com/lowcarb/DietMakeupCalc.php

Bovendien werkt het bij mij tot nu toe erg prettig om zoveel mogelijk de koolhydraten uit mijn maaltijden te weren. Dus ik eet sowieso geen brood en - dus tot nu toe - geen rijst/ pasta. Veder probeer ik mijn netto carbs inname te beperken tot 60 – 70gr per dag. Om dit te monitoren gebruik ik FatSecret (vergelijkbaar met MyFitnespal). Voor mij werkt dit erg prettig en is het vol te houden zodat ik niet weer terugval op mijn oude eetpatroon.

Als ik dus met Fatsecret mijn voeding per dag ga invullen (ik doe dat zoveel mogelijk dagen vooruit), probeer ik onder de waarden te blijven die me via deze site aangeraden worden.

Dan mijn sportpatroon. Ik train 4 keer per week:
 2 keer een kettlebell circuit van 30 minuten (met snatches, presses, lunges, high pulls, afgewisseld met push ups, box jumps en buikspieren), daarna 45 min cardio
 1 keer per week hardlopen
 1 keer per week kickboksen

Welnu, Ik merk dat ik de laatste tijd toch steeds vaker een vermoeid gevoel heb op de rustdagen. Vermoeide/ slappe benen, en gewoon ‘overall’ erg moe en slap. Lijkt wel of mijn lichaam niet voldoende hersteld is van de dag ervoor, of dat ik misschien toch niet zo gebalanceerd eet als ik dacht dat ik deed.

Mijn vraag is dan ook wat is jullie mening van het bovenstaande? Mist er iets in mijn eten? En wat kan ik eraan doen? Ik ben angstig om ‘meer’ te gaan eten, maar heb wel nagedacht over energy bars en dat soort dingen voor/ na het sporten. Of is een aanpassing van mijn voeding misschien een optie? Ik eet nu bijvoorbeeld geen fruit (veel carbs), of havermout/ rijst/ pasta. Zou dat kunnen helpen?

Ben erg beieuwd naar jullie mening. En als ik iets vergeten ben wat belangrijk is om een goed advies te geven, hoor ik het uiteraard ook graag…

Alvast bedankt!

• Topic Starter Topic Starter
Ehm,

Zal ik mijn voedingswaarden en onderhoud erbij zetten... ;).

Volgens de site van de link hierboven (met een kilo per week afvallen) zou ik op 1944 kCal moeten gaan zitten. Daarvan:
- minimaal 125 gr eiwitten
- maximaal 190 gr vet

Ik heb voor mezelf de vuistregel van 1gr vet per kg lichaamsgewicht, en 2-2.5gr eiwitten per kg lichaamsgewicht bijgevoegd. 'Gecombineerd' kom ik dan uit op 90gr vet, max 180gr eiwit, 60-70 gr carbs, en een onderhoud van 1944.

En dan maar passen en meten met Fatsecret...

Wat een achterlijk dieet. Waarom denk je dat je vermoeid bent als je geen koolhydraten eet, die de voornaamste bron van energie zijn voor t lichaam??

Tommieee,

Wat je bedoelt te zeggen... -__- Is dat ik ondanks mijn 'angst' voor carbs, toch meer hiervan zou moeten gaan eten?

Ik zou als ik jou was eens een weekje wat meer koolhydraten gaan eten, die maken je echt niet dik, ze zullen je vooral energie geven. Naar mijn weten zijn de vetten in fetakaas ook geen goede vetten en afhankelijk van welke pindakaas je eet zit hier ook nog wel wat suiker in. Persoonlijk laat ik producten staan wanneer ik bezig ben met cutten. Misschien een goed idee om 's ochtends eens te ontbijten met een lekker bordje havermout of brinta?

Eet je fruit en groenten? Wat zijn je vitamine bronnen? Wat levert je ijzer. Etc

Wat een achterlijk dieet. Waarom denk je dat je vermoeid bent als je geen koolhydraten eet, die de voornaamste bron van energie zijn voor t lichaam??

hahaha;) dat er nog steeds mensen geloven in cambridge, caveman en al die 'dieten'
maar goed dat je hie terecht ben gekomen. kijk bij het post je meas tipic1

Slaap je wel genoeg?

Zo laag in carbs constant. Op den duur heeft je lichaam dat nodig.

Meer carbs zal wonderen doen.

Dank voor alle reacties! Ziet er toch naar uit dat ik inderdaad mijn carbs moet opschroeven. The thing is dat ik dat eigenlijk niet erg vind. Alleen, de vraag is dan: WAT?

Brinta/ havermout, perfect! Maar met wat, melk? Magere melk? Magere soja melk (dat hoop ik.... ;) )Wat raden jullie aan? Fruit is inderdaad ook een eenvoudige om toe te voegen, daar zal ik hopelijk ook niet snel uit van dijen. Zal uiteraard op dit forum zelf ook nog wel even zoeken, maar nu we toch zo gezellig aan het praten zijn...

En tja, Cambridge, ben er niet trots op, maar goed. Het is nu klaar daarmee. Nu op een gezonde manier eten/ trainen.

Wat me wel verbaasd is dat Caveman ook niet zo goed valt? Dat is in principe toch nooit verkeerd? Om geen bewerkt voedsel te eten?

Wat slapen betreft, moet eerlijk zeggen dat met dit warme weer dat ook wel wat minder is geweest, maar los daarvan voelde ik me toch niet altijd even fit als ik weer aan mijn sporten begon.

Zijn er nog tips over hoeveel carbs gram carbs ik dan zou moeten nemen per dag?

Mensen zijn altijd bang voor koolhydraten, als je de juiste producten kiest is dat helemaal niet nodig. Als ik soms verteld hoeveel carbs ik at dat schrikken mensen soms en kijken verbaasd dat ik niet dik ben. Het ligt allemaal aan de verhoudingen en je productkeuze. Aankomen doe je door een calorie overschot, niet door wat extra carbs. Hooguit wat meer vocht maar vocht is geen vet. Maar goed, er zijn zoveel methodes. Ik zou zeggen lees hier wat rond en je komt wel wat tegen wat bij je past en krijg je ook nog wel een idee van verhoudingen e/k/v

Doen wat je zelf lekker vind met je brinta of havermout. Ik deed beide met melk, magere melk had ik altijd. Met water vind ik het persoonlijk niet te doen. Havermout en whey vanille dan weer wel.

Voor het slapen kun je ook nog zma proberen of l-tryptofaan.

Mensen zijn altijd bang voor koolhydraten, als je de juiste producten kiest is dat helemaal niet nodig. Als ik soms verteld hoeveel carbs ik at dat schrikken mensen soms en kijken verbaasd dat ik niet dik ben. Het ligt allemaal aan de verhoudingen en je productkeuze. Aankomen doe je door een calorie overschot, niet door wat extra carbs. Hooguit wat meer vocht maar vocht is geen vet. Maar goed, er zijn zoveel methodes. Ik zou zeggen lees hier wat rond en je komt wel wat tegen wat bij je past en krijg je ook nog wel een idee van verhoudingen e/k/v

Doen wat je zelf lekker vind met je brinta of havermout. Ik deed beide met melk, magere melk had ik altijd. Met water vind ik het persoonlijk niet te doen. Havermout en whey vanille dan weer wel.

Voor het slapen kun je ook nog zma proberen of l-tryptofaan.

Dank! Ik speur nog even verder hier...

Ga deze week sowieso mijn carbs met 10gr per dag omhoog gooien. Heb de afgelopen weken een redelijk steady drop van ongeveer 0.5% vetverlies per week gehad. Lets see hoe dat nu gaat met de extra carbs...

Terug
Naar boven