MuscleMeat

Advies gevraagd mbt bedrijfsmatig geschil.

Leviathan

aka Jordi
Elite Member
R.I.P.
10 media-items
Waardering
2
Ik heb een tijd geleden een order geplaatst bij een bedrijf, maar moest heb noodgedwongen met spoed elders de bestelde producten ophalen.

Het bedrijf in kwestie heeft me destijds een proforma factuur (opdrachtbevestiging) gestuurd waar het volgend instaat:

Wij verzoeken U deze opdrachtbevestiging rechtsgeldig PER FAX voor akkoord ondertekend aan ons retour te sturen. Na ontvangst van de door U ondertekende opdrachtbevestiging wordt de opdracht door ons verwerkt.

Nu heb ik net een zeer bijdehante meneer aan de telefoon gehad, die mij 10% annuleringskosten in rekening wil brengen omdat ik volgens hen in gebreke ben qua betaling. Meneer begon ook maar meteen te dreigen met aanmaningen, dus ik heb de verbinding maar verbroken.

Afgelopen Vrijdag heb ik contact gehad met dit bedrijf en aangegeven een orderwijziging (geen ordercancelling) wilde doorgeven.

Omdat ik nooit de opdrachtbevestiging ondertekend heb teruggefaxt, kan men dan rechtsgeldig annuleringskosten in rekening brengen?

In feite kan iedereen op mijn naam via email een order plaatsen, en is een opdrachtbevestiging tot niks waard zonder mijn handtekening?

Meneer beweert dat ze al met de order aan het werk zijn geweest, terwijl we onderin de proforma factuur staat, dat de opdracht pas in behandeling wordt genomen zodra er betaald EN gefaxt is.

Laatst bewerkt:
Dan is het dus hun eigen fout, staat op papier...niks aan te doen;)
Denk niet dat ze jou iets kunnen maken...:D

• Topic Starter Topic Starter
Dan is het dus hun eigen fout, staat op papier...niks aan te doen;)
Denk niet dat ze jou iets kunnen maken...:D

Dat lijkt mij dus ook! Ik heb nooit of te nimmer deze opdrachtbevestiging ondertekend en teruggefaxt, dus ik haast denken dat zo'n factuur dan 0.0 aan juridische waarde heeft.

In feite hebben ze geen poot om op te staan bro, ze kunnen je niets maken. Ze hebben een opdracht bevestiging nodig i.v.m. deurwaarde en incasso zaken, zonder dat nemen deze de zaak vaak niet in behandeling. Maar ze hebben zelf aangegeven dat ze de order pas echt in behandeling nemen als je de opdrachtbevestiging geretourneerd hebt. Hun fout dus.

Je had er wel slimmer aangedaan het even af te melden bij ze, maar das een formaliteit.

succes

Zolang er niets op papier staat zijn ze machteloos.

Annuleringskosten in rekening brengen voor een opdracht die nooit rechtsgeldig gegeven is, is onmogelijk. Zeker als zij expliciet vermelden dat ze de opdracht pas aannemen en verwerken als jij deze bevestigd hebt.

Neem aan dat je al je correspondentie bewaard hebt? Zo niet, laat dit een les zijn ;) Dan zou je ze eens met hun eigen woorden/voorwaarden moeten confronteren en om uitleg vragen. Ik neem aan dat ze nergens een bepaling hebben opgenomen in hun algemene voorwaarden waarin staat dat zij die 10% in rekening brengen wanneer je je opdracht niet doorzet. Ga ervan uit dat dit op een rechtsgeldige manier zelfs niet eens mogelijk is.

Ik heb een jaar rechten gehad op hogeschool (jawel ik heb klein beetje gestudeerd) en kheb het hier nog keer opgezocht.
Ze hebben inderdaad geen poot om op te staan, en als ze dreigen tot een aanmaning, laat ze maar lekker doen, het is gewoon een middeltje om alsnog uw bestelling op te sturen en jou extra te laten betalen.
Zonder uw handtekening (of volmacht hebbende) is de "factuur" niets waart.

Ik heb die meneer ff teruggebeld met de mededeling dat ik die orderbevestiging nooit ondertekend en gefaxt heb.

Hij keek het emailverkeer even na in de veronderstelling dat ik het bij het verkeerde eind had, en zei toen: Oeiiiii

Inderdaad, dat had niet mogen gebeuren. Toen viel meneer nagenoeg stil.

Heb alleen geen excuses mogen ontvangen, maar dat zegt dan weer iets over het bedrijf in kwestie ;)

DENIOS BV / opslag en handeling van gevaarlijke stoffen                                                                                                                                                                                                   

watvoor bom ga je maken dan?

Heb een import/verkoop bedrijf in organische oplosmiddelen.
ah ok, dus je bent hoofdleverancier van samir A en kornuiten? :p

magoed, lekker vaag van zo'n bedrijfje, eerst beetje dreigen in de hoop dat je in hun sluwe plannetje trapt en dan snel zeggen, oh, wist ik niet. leuke werkwijze

ah ok, dus je bent hoofdleverancier van samir A en kornuiten? :p

magoed, lekker vaag van zo'n bedrijfje, eerst beetje dreigen in de hoop dat je in hun sluwe plannetje trapt en dan snel zeggen, oh, wist ik niet. leuke werkwijze

Schijnt dat er genoeg bedrijven zijn die het op zo'n manier proberen :cool:

En nee, het enigste dat ik aan Moslim terroristen zal leveren is een 9mm kogel tussen de ogen :D

Terug
Naar boven