Fitness Seller

Advies gevraagd over overwegen stoppen met trainen

Selwyn015

Novice
Waardering
0
Lengte
1m87
Massa
77kg
Vetpercentage
10%
Beste leden van DBB,

Onlangs heb ik besloten dat ik wellicht wil stoppen met het intensief trainen op wekelijkse basis, de reden is dat ik het gevoel heb dat mijn gezondheid achteruit gaat.

Eerst zal ik even wat achtergrondinformatie geven, ik ben momenteel 22 jaar ben begonnen met trainen op mijn 18e. Mijn lichaamsbouw was vrij dun dus mijn doel was om uiteraard massa aan te komen. In die aantal jaren tijd ben ik van 68kg naar 77kg gegroeid bij 1,88. Verder heb ik ter aanvulling van een normaal dieet alleen shakes, vitamine supplementen en creatine (korte periode) gebruikt. Gemiddeld trainde ik 3x per week split.

Mijn probleem is als volgt: De directe aanleiding dat ik deze keuze overweeg is dat iemand mij laatst wees op 't feit dat ik een kale plek had bovenop mn hoofd. Ik dacht eerst dat 't het een grap was, maar toen ik keek was mn haar was echt uitgedund op mn kruim. Verder heb ik last van concentratie stoornissen, veel vermoeidheid, enkele grijze haren, uitgedroogde en oude huid in 't gezicht en handen.

Mijn grote vraag is nu, zijn dit gewoon ouderdomsverschijnselen of zou dit gerelateerd kunnen zijn aan mijn trainingschema en eetgewoonte (3400 kcal per dag). Ik heb 't gevoel alsof mijn lichaam deze druk van belachelijk veel eten en trainen jarenlang niet goed aan heeft gekund en dat ik daar nu de prijs moet betalen.

Is er iemand die iets soortgelijks heeft meegemaakt? Zou een pauze misschien helpen? Heeft iemand advies voor mij?

Alvast bedankt,

Grt,

Selwyn

3400 kcal heeft wel weinig te maken met "belachelijk veel eten" en van drie maal in de week wat te liften, zeker met een splitje zal er ook nix te maken mee hebben.
Afgaane op je vroege kaalheid en vergrijzing zou ik gewoon denken dat je crappy genetics hebt.

volgens mij eet je te weinig, en op sups leven kan niet.

Waarom ga je niet eerst naar een dokter ?
ik vind dit wel zo vreemd ?!

En gewoon door knallen, als ik het al zo plat mag zeggen !!
maar voel je je lichamelijk ook soms zwak ??

• Topic Starter Topic Starter
Ja dat mijn genetische aanleg niet de allerbeste is geloof ik graag, het probleem is dat ik me er gewoon niet goed bij voel (een soort dip) 3400 kcal klinkt misschien niet veel voor iemand van 104kg en goed postuur, maar ik heb echt moeite om dat allemaal naar binnen te krijgen.

Daarbij heb ik ooit een intermittent fasting geprobeerd, ik ben er niet op vooruit gegaan qua kracht of gewicht maar wat ik wel merkte is dat ik beter in slaap viel en over het algemeen wat meer energie had.

---------- Post toegevoegd Thu 28 Mar 2013 om 18:05 ----------

Ja over 't algemeen zwakte en vermoeidheid klinkt bekend @ XtremeBB

Dat kan inderdaad aan of te weinig voedsel of het verkeerde voedsel liggen...
gooi anders ff neer, wat je zoal eet op een training en non training dag ...

je word gewoon ouder en de een word wat eerder kaler dan de ander.

Qua eten zat ik geloof ik wel op de goede weg, per dag krijg ik zo'n 350 gram kipfilet binnen, voor 't slapen gaan kwark en amandelen. Tussendoor gewoon normale maaltijden.

heb je wel is een week rust gehad? zoiets kan ook nooit kwaad.

Ja nu je het zegt, ik ben een keer een week op vakantie gegaan en daar ben ik helemaal niet bezig geweest met trainen of goed/gezond eten. Ik kan me alleen niet herinneren of ik me daarna precies voelde, maar ik ben sowieso van plan om even trainen op een laag pitje te zetten en aan te kijken of het wat beter gaat.

Ja nu je het zegt, ik ben een keer een week op vakantie gegaan en daar ben ik helemaal niet bezig geweest met trainen of goed/gezond eten. Ik kan me alleen niet herinneren of ik me daarna precies voelde, maar ik ben sowieso van plan om even trainen op een laag pitje te zetten en aan te kijken of het wat beter gaat.

dat kan ook geen kwaad, bij mij is trainen vroeger een aantal jaar een obsessie geweest en dat schoot niet echt op. zowel lichamelijk als tussen de oortjes.

eetschemaselwyn.jpg

Dit is ´t eetschema wat ik de afgelopen maanden hanteerde. Ik had wel moeite om dit allemaal vol te houden omdat het veel van hetzelfde is maar heel erg veel ben ik er niet van afgeweken.

Dat is 2600 kcal, niet 3600

274 x 4 = 1096
213 x 4 = 852
72 x 9,3 = 669

1096 + 852 + 669 = 2617

Ik zie zo snel al verschillende punten die niet kloppen:
maaltijd 1, 1+2+4=7, niet 6g vet
maaltijd 1, 4g vet bij halverine is 37 kcal, niet 70
maaltijd 1, voedingswaarden van brood geven 150 kcal, niet 160

Laatst bewerkt:
Selwyn,

Heb je regelmatig last van vermoeidheid?
Als dat zo is zou ik eens langs de huisarts gaan als de vermoeidheid je hindert.

Dus je bent op je 18e begonnen tot je 22ste. Das 4 jaar en je bent van 68 naar 77 gegaan. Dat is 9kg in 4 jaar?

Check je voeding en je schema. Gaat iets gruwelijks mis hier.

Wellicht als je betere schemas heb, je meer gaint en zo ook meer motivatie vind of toch door te gaan.

Bedankt voor 't meedenken iedereen. Het zou inderdaad kunnen dat het bij mij meer psychologisch ligt, ik denk dat ik sowieso even langs de huisarts ga om bloed te laten prikken. Daarnaast heb ik besloten om te stoppen met intensief trainen en te beginnen met fitness. Als ik me weer fit voel ga ik het denk ik weer langzaam pushen

Ik denk dat je klachten worden veroorzaakt door ondervoeding. Serieus sporten en 2500 kcal naar binnen werken is vragen om problemen.

Terug
Naar boven