XXL Nutrition

Shocking News Afghanistan wilt stenigen herinvoeren

• Topic Starter Topic Starter
Het boeit me nou niet echt wat er gebeurd in Afganistan, en jij volgens mij ook niet. Maar daarnaast, er zal vast voldoende draagvlak zijn in dat land anders komt die gekkigheid er echt niet door.

Wens mensen in Afghanistan ook niet zo'n dood toe.
Of er draagvlak is of niet, het hoort niet en is barbaars.

Wens mensen in Afghanistan ook niet zo'n dood toe.
Of er draagvlak is of niet, het hoort niet en is barbaars.

In Afghanistan vinden ze het barbaars dat wij een moordenaar in een te groot hokje stoppen met te veel luxe en sterker nog dat deze na een moord veelal na 15 jaar weer vrij komt. Wat voor jou barbaars is kan voor miljoenen mensen net zo zijn als wat jij als menselijk ervaart.

---------- Toegevoegd om 08:17 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 08:12 ----------

Oneens. Dood door steniging gun je geen mens of dier en sowieso is de doodstraf een principe kwestie van niet doden die niet regio gebonden is. Heel goed dat er organisaties als Human Right watch dit blijven melden. Ook ver van mijn bed zaken zijn soms belangrijk. De vraag is alleen of militaire interventie iets helpt bij het humaner maken van dat land. Imo is de situatie pas echt hopeloos als we niet meer berichten over deze misstanden en de gruwelijkheden plaats vinden zonder dat iemand het weet of iedereen onverschillig blijft van het is ver van mijn bed. Het blijven wel medemensen die een gruwelijke dood ondergaan op basis van een verschrikkelijk rechtsysteem.

Heeft niks met ver van mijn bed te maken, ik vind het eten van honden of katten ook niet kunnen maar ik accepteer dat het in China gewoon kan.

Beetje hetzelfde principe als: ik ben het totaal oneens met u maar ik verdedig uw vrijheid van meningsuiting.

Ik ben het oneens met steniging maar ik accepteer dat er mensen zijn die dit net zo normaal vinden als "vul maar in wat hier normaal is".

Ik hoef niet naar een wereld te gaan waar alles gelijk is naar ONZE maatstaven.

Zucht.....meningen met stenen vergelijken! Natuurlijk accepteer ik ook andere gewoonten van mensen uit andere landen maar ik ben dus voor universele mensen rechten en jij ziet door culturele verschillen op de wereld dat zoiets niet bestaat. imo is dood door steniging echt te gruwelijk voor woorden in universele zin en niet een kwestie van onze (westerse) maatstaven. Het eten van kat is anders; ik kan als westerling niet zeggen ik eet varken en rund en u mag geen kat eten want kat eten is zielig. En ja het is arbitrair waar je de grens legt tussen verschillen in cultuur en universele grenzen maar steniging is voor mij heel duidelijk een universeel punt dat we als mensheid niet moeten willen.

• Like
Waarderingen: mat
Ik zeg altijd: Wie zonder zonden is, werp de eerste steen.

:trollface:

Onder welke steen komen ze daar vandaan.

Iemand met een beetje kennis van Afghanistan zal al snel beamen dat het er een grote geitenbende is. Het stammensysteem zorgt er alleen al voor dat het complete land in burgeroorlog verkeerd en dan zit de westerse wereld er nog. Naast het grote conflict (de oorlog tegen terrorisme) vinden er ook tal van kleine conflicten plaats die grotendeels te danken aan zijn de culturele diversiteit en de drugshandel. Het land heeft een enorme diversiteit aan etnische groeperingen die het niet met elkaar kunnen vinden, als je er loopt zie je dat er geen een Afghaan op elkaar lijkt, de een is echt een Pakistaan terwijl de ander meer chinees is. Al die groeperingen hebben elk hun eigen visie op zaken doen, de islam etc. en houden daar vrij streng aan vast. Daarnaast gooit de drugshandel (96% van alle opium komt hier vandaan) want elk dorp heeft andere belangen hierin. het ene dorp verbouwt het terwijl het andere dorp een weg bezit waar het over heen moet bijvoorbeeld, genoeg reden voor een oorlog tussen 2 dorpen. Speelt ook nog eens het grote conflict tussen grofweg het noorden (meer westers georiënteerd) en het zuiden (meer aan de taliban geallieerd) en de ligging van het land want Afghanistan ligt zo centraal dat veel belangrijke routes via dat land lopen waaronder andere de drugsroutes dus. Het land is niet te fiksen, de Engelsen, de russen en de Amerikanen hebben het geprobeerd maar feit blijft dat dit land al honderden jaren in oorlog leeft, niet alleen met buitenlandse grootmachten maar vooral met zichzelf. Daar is niks nu eenmaal niks tegen te doen maar men moet wel onthouden dat er ook andere belangen meespelen en dan doel ik vooral op het militair strategische belang. Er zal de komende jaren voor moeten worden gezorgd dat het land niet weer een thuishaven voor Al-Qeada gaat worden, daarnaast moest er een oplossing worden gevonden voor de opiumhandel die nu de spuigaten uitloopt en men moet waakzaam zijn dat de taliban de zooi niet weer overneemt. We kunnen daar niet zomaar 123 vertrekken, opbouwen heeft geen zin dat weet de westerse wereld maar we moeten daar wel troepen achterlaten om ervoor te zorgen dat dit kaartenhuis niet in elkaar stort.

Het hele opium verhaal is ook zoiets moois idd! :roflol:

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Wat versta je onder een goeie bron? Deze statistieken zijn overal te vinden, van wiki dan:
[Afbeelding niet meer beschikbaar]

virusje, check je feiten i.p.v. ondoordachte plaatjes weg te trekken van het web. Als je een beetje de geschiedenis van Afghanistan had gevolgd dan was je erachter gekomen dat de taliban al vanaf 1996 het grootste gedeelte van Afghanistan in handen had, om specifiek te zijn het zuiden. De noordelijke alliantie (gesteund door de CIA) had tot 2000 een paar provincies in het noorden totdat zij onder de voet werden gelopen. Het is onder de taliban hun supervisie geweest dat de opiumhandel tot bloei is gekomen en dat bijna het complete land er afhankelijk van is geworden. Boeren vonden er een goedkope plant in die makkelijk te verbouwen was en relatief veel geld opleverde, tenminste in vergelijking met andere gewassen want zoveel pakt de kleine boer niet op de opium ten opzichte van de grote bazen die op hun beurt weer de taliban sponsort in hun operaties. Hier ziet ook het probleem echter want de kleine boer kan niet anders meer, ze zijn er compleet afhankelijk van geworden en dat was nog voordat de VS binnenviel. Het vernietigen van de gewassen werkt alleen maar averechts want de complete bevolking maakt je af als je aan hun inkomsten komt. In 2009 probeerde de Britten en de VS het maar liepen tegen felle weerstand op en moesten een flink aantal militairen het bekopen met hun leven. Een 2e poging in de zomer van 2010 leidde tot de bloedigste periode sinds de inval in 2001. Het probleem zit dus dieper dan je denkt. Ook corruptie speelt nog een rol want een door Karzai gestart offensief van de ANP (Afghan National Police) bleek al snel een ideaal middel voor ''drug lords'' om de competitie uit te schakelen. Stammen leverde zogenaamde ''politie commandanten'' af die bij de concurrenten gingen huishouden zodat zij een hogere prijs konden vangen voor hun product. De complete vraag en aanbod werd zo in de handen gedouwd en het ergste was dat de wij ze nog opleidde en voorzagen van wapens ook.

Zou graag willen geloven in het mooie sprookje, het goede tegen het kwaad(amerikanen en het westen tegen taliban/al qaida/radicale moslims). Helaas is het niet zo simpel en dit geldt ook voor de omringende landen, ik heb geen zin om weer een hele discussie aan te gaan en bronnen te gaan zoeken etc. etc.
Voel je verder vrij om mij te overtuigen met jouw verhaal met feiten en bronnen, ik zal er wel naar kijken maar verder niet meer reageren.

Zou graag willen geloven in het mooie sprookje, het goede tegen het kwaad(amerikanen en het westen tegen taliban/al qaida/radicale moslims). Helaas is het niet zo simpel en dit geldt ook voor de omringende landen, ik heb geen zin om weer een hele discussie aan te gaan en bronnen te gaan zoeken etc. etc.
Voel je verder vrij om mij te overtuigen met jouw verhaal met feiten en bronnen, ik zal er wel naar kijken maar verder niet meer reageren.

voor hen zijn wij de slechte en zij de goeie ;)

878ceadd8adb48b20628b3da1aac56150cd22b900e1fe49acf5548218ecda73d.jpg

Die gekke Achmed ook altijd ...

cda.jpg

virusje, check je feiten i.p.v. ondoordachte plaatjes weg te trekken van het web. Als je een beetje de geschiedenis van Afghanistan had gevolgd dan was je erachter gekomen dat de taliban al vanaf 1996 het grootste gedeelte van Afghanistan in handen had, om specifiek te zijn het zuiden. De noordelijke alliantie (gesteund door de CIA) had tot 2000 een paar provincies in het noorden totdat zij onder de voet werden gelopen. Het is onder de taliban hun supervisie geweest dat de opiumhandel tot bloei is gekomen en dat bijna het complete land er afhankelijk van is geworden. Boeren vonden er een goedkope plant in die makkelijk te verbouwen was en relatief veel geld opleverde, tenminste in vergelijking met andere gewassen want zoveel pakt de kleine boer niet op de opium ten opzichte van de grote bazen die op hun beurt weer de taliban sponsort in hun operaties. Hier ziet ook het probleem echter want de kleine boer kan niet anders meer, ze zijn er compleet afhankelijk van geworden en dat was nog voordat de VS binnenviel. Het vernietigen van de gewassen werkt alleen maar averechts want de complete bevolking maakt je af als je aan hun inkomsten komt. In 2009 probeerde de Britten en de VS het maar liepen tegen felle weerstand op en moesten een flink aantal militairen het bekopen met hun leven. Een 2e poging in de zomer van 2010 leidde tot de bloedigste periode sinds de inval in 2001. Het probleem zit dus dieper dan je denkt. Ook corruptie speelt nog een rol want een door Karzai gestart offensief van de ANP (Afghan National Police) bleek al snel een ideaal middel voor ''drug lords'' om de competitie uit te schakelen. Stammen leverde zogenaamde ''politie commandanten'' af die bij de concurrenten gingen huishouden zodat zij een hogere prijs konden vangen voor hun product. De complete vraag en aanbod werd zo in de handen gedouwd en het ergste was dat de wij ze nog opleidde en voorzagen van wapens ook.

ALINEA'S??!!! Ben je daarmee bekend??? Niemand leest zo'n wall of text.

Ook niet 2 maanden later?

Terug
Naar boven