MuscleMeat

Alles kunnen eten?

Sergee

Cool Novice
Waardering
2
Lengte
1m83
Massa
65kg
Vetpercentage
9%
Hi,

Sinds mijn geboorte ben ik in het voorrecht om alles te kunnen eten. Hiermee bedoel ik dat ik nog nooit een hoog vetpercentage heb gehad, en zo geen aanleg heb om overgewicht te krijgen.

Ik ben 22 jaar oud, zo'n 1,83m, 64kg en mijn vetpercentage zit rond de 8-9%.
Sinds deze week weer begonnen met fitness.

Nu zit ik met het volgende vraagstuk. Ik krijg schijnbaar niet genoeg calorieën binnen om zwaarder te wegen.
Is het nu zo, dat ik in principe alles kan eten, en dat alles bijdraagt aan het groeien van de spieren? Ik begrijp dat het beter is om eiwitrijk voedsel te eten, en al helemaal om gezond te eten. Tevens beweer ik hier niet alleen maar ongezond te eten.

eet meer vlees, kwark, noten, etc. Drink meer melk en je komt wel een hele weg.
Daarbij kun jij niet alles eten, want als jij 3x per dag een grote maaltijd, zeg big mac menu, eet dan komt iedereen (die zo botje is als jij) bij.

hoeveel kcal per dag eet je?

• Topic Starter Topic Starter
Een jaar of 2 geleden at ik zo'n 3000-3500 kcal per dag. Nu zal dat ongetwijfeld minder zijn.

Ik ga het nu bijhouden, het aantal kcal dat ik eet.

Hoe veel zal ik ongeveer nodig moeten hebben?

Ik ga het nu bijhouden, het aantal kcal dat ik eet.

Hoe veel zal ik ongeveer nodig moeten hebben?

3200kcal als bulk, 2650kcal is je onderhoud. (Matige activiteitsfactor genomen aangezien je pas begint)
Btw, ga eens echt eten, ik dacht vroeger ook dat ik alles kon eten, ik at gewoon te weinig, zat ook op een gewicht als jou... Weeg nu 110 :p

Eet is 4000a5000kcal zorg dat je genoeg eiwitten binnenkrijgt en trainen, geloof me je groeit dan echt wel.

Ja het is inderdaad makkelijk gezegd om te zeggen dat je alles kan eten. Ik ga proberen mijn kcal eerst op zo'n 3000 te krijgen, wat al een hele opgave gaat zijn. Nu eet ik tot en met het avond eten ongeveer 1400-1700 kcal, en dan let ik er al op om veel te eten. Ook drink ik nu chocomelk puur ipv water om extra kcal binnen te krijgen.

Het is bij mij vooral dat ik in de avond het meeste eet. Dan ben ik altijd bij vrienden en dan wordt er veel gegeten.

Kwark ga ik ook maar direct inslaan. Kan ik beter volle nemen, of halve?

Ligt eraan wat je verder overdags neemt.
Als je al pindakaas op brood doet en volle chocomelk drinkt, krijg je al wel voldoende vetten binnen.
Zou dan voor de magere gaan.

Kwark gewoon mager nemen, volle is baggervet ( slechte vetten )
Ik persoonlijk word ook misselijk van die volle kwark ( ligt als een bonk op je maag )

Ik zou voorzichtig zijn met punaises en gebroken glas.

Kwestie van nog meer eten lijkt mij :)

Hi,

Sinds mijn geboorte ben ik in het voorrecht om alles te kunnen eten. Hiermee bedoel ik dat ik nog nooit een hoog vetpercentage heb gehad, en zo geen aanleg heb om overgewicht te krijgen.

Ik ben 22 jaar oud, zo'n 1,83m, 64kg en mijn vetpercentage zit rond de 8-9%.
Sinds deze week weer begonnen met fitness.

Nu zit ik met het volgende vraagstuk. Ik krijg schijnbaar niet genoeg calorieën binnen om zwaarder te wegen.
Is het nu zo, dat ik in principe alles kan eten, en dat alles bijdraagt aan het groeien van de spieren? Ik begrijp dat het beter is om eiwitrijk voedsel te eten, en al helemaal om gezond te eten. Tevens beweer ik hier niet alleen maar ongezond te eten.

Kort gezegd: ja.
Het gaat je lichaam puur om voldoende energie binnen krijgen om te kunnen herstellen en groeien. Dit gebeurd wanneer je je lichaam meer energie geeft dan het per dag verbrand, aka een surplus.
Hoe groter je surplus (dus hoe meer je boven je maintenance eet; het aantal cals wat je per dag nodig hebt) des te sneller je aankomt.
Waar deze calorieen vandaan komen maakt in principe niet uit.Dingen zoals clean eten zijn onzin, energie is energie. Natuurlijk zijn er goede en minder goede keuzes om je energie/macros uit te halen, al gaat het voor je progressie niet veel uitmaken of jij je calorieen, proteine en vet doelen uit 3 bigtastys haalt of uit kip rijst brocolli. Of dit gezond is is weer een ander verhaal.
Uit eigen ervaring heb ik gemerkt dat je met een 200 cal surplus je lichaam genoeg energie geeft om te herstellen en te groeien, maar je vetgains minimaal houd. Natuurlijk kan je 4000 calorieen gaan eten maar dan ben je binnen 2 maanden tonnetje rond. Dit moet je er ook weer af cutten :p Zonde van je tijd.
Langzame bulk is de beste bulk! (my opinion)

Dus; kijk wat je maintenance is; het aantal cals om hetzelfde gewicht te blijven, en ga hier 200-500 calorieen boven eten.

Je eet echt nog erg weinig. Gewoon opvoeren en steeds wat meer bij elke maaltijd pakken.

Bedankt voor alle hulp! Ik ga proberen dagelijks een beetje bij te houden hoeveel kcal ik binnen krijg, en probeer dat zo hoog mogelijk te houden. Ik zal het langzaam moeten op gaan voeren, de hoeveelheid dat ik eet.

Gisteren nog voor dat ik ging slapen(I know, niet ideaal) 1350 kcal naar binnen gewerkt, zat tonnetje vol! ;)

Maakt niks uit hoor, is wel ideaal voor jou.
Beter teveel dan te weinig.

Ik kom soms ook wel is 2000kcal te kort die ik voor het slapen even snel nog naar binnen gooi.

Maak trouwens ook niet de fout om te veel te focussen op die eiwitten. Iemand van jouw gewicht heeft maximààl 100 gram per dag nodig. Op een bulk is dat al ruim voldoende. Je hebt (nog) niet veel spiermassa, dus heeft je lichaam ook niet direct een nuttig doel voor pakweg 200 gram proteïne. 100 is ruim voldoende.

Focus daarnaast eerder op veel koolhydraten te eten. Als je (zeker vroeg op de dag) veel vetten gaat eten, verteert alles veel trager en heb je de rest van de dag minder honger. Op die manier heb ikzelf althans quasi de hele dag ruimte voor extra eten. Als ik te veel vet eet, heb ik ook direct veel minder honger.

Maak trouwens ook niet de fout om te veel te focussen op die eiwitten. Iemand van jouw gewicht heeft maximààl 100 gram per dag nodig. Op een bulk is dat al ruim voldoende. Je hebt (nog) niet veel spiermassa, dus heeft je lichaam ook niet direct een nuttig doel voor pakweg 200 gram proteïne. 100 is ruim voldoende.

Focus daarnaast eerder op veel koolhydraten te eten. Als je (zeker vroeg op de dag) veel vetten gaat eten, verteert alles veel trager en heb je de rest van de dag minder honger. Op die manier heb ikzelf althans quasi de hele dag ruimte voor extra eten. Als ik te veel vet eet, heb ik ook direct veel minder honger.

Nee hoor.
ac315aceb42257b1b61c961fe5bb8e74.png

Pleurklaat, die tabel is inderdaad een goed uitgangspunt en het zullen vast en zeker allemaal prima studies zijn. Maar, ik heb daarbij twee bedenkingen:

1) Wie was de doelgroep bij die studies? Als ik me niet vergis zijn de meesten getrainde atleten. Bij Helms weet ik zelfs zeker dat het gaat om bodybuilders in contest prep. Dus erg lage vetpercentages.
Mogen we bijgevolg zomaar de resultaten van die studies van toepassing verklaren op een beginner als de topicstarter? Op een recreatieve sporter zelfs? Op een bulkende persoon?

2) De uitschieters van 2,7 en zelfs 3,1 gram zijn... uitschieters. Het overgrote deel van de bevindingen suggereert dat lagere waardes zoals pakweg 1,5 gram per kilo ook prima resultaten geven. Met andere woorden: mogen we onze conclusies trekken op basis van 2 of 3 geïsoleerde studies?

Ikzelf ben een voorstander van mensen te motiveren en ze iets aan te raden wat ze effectief vol kunnen houden. (Ik wil niet zeggen dat dat jouw bedoeling niet is.) Zelfs al zouden we ervan uitgaan dat 100 gram proteine voor de topicstarter te weinig is, zie ik hem liever 5 jaar lang langzamer vooruitgang maken met een haalbaar (en goedkoper) dieet dan dat hij na 1 jaar merkt dat hij de hogere proteïnehoeveelheid praktisch niet haalbaar vindt. (Misschien te duur, misschien niet lekker, misschien te zeer een grote verandering na jarenlang 'slecht' eten, who knows.)

Ik gooi het dus maar in de groep. Ikzelf functioneer de laatste maanden prima op 1,6gram per kg lichaamsgewicht. Misschien juist omdat ik die hoeveelheden eiwit dag na dag makkelijker haal. Overigens compenseer ik verder met koolhydraten zodat mijn aantal kcals toch gelijk blijven én ik voldoende energie heb tijdens workout.

Ik zou dit nou niet echt 'een paar geisoleerde studies' noemen. Verder ben ik het gewoon met je eens hoor dat vele veel minder proteine nodig hebben dan ze eten maar die uitspraak die ik dikgedrukt heb in mijn vorige post was ik het niet mee eens.

Of we die resultaten zomaar 1:1 kunnen toepassen op beginners is inderdaad een goede vraag maar tot we daar een antwoord op vinden is het het beste wat we hebben.

edit: was dus ook niet zozeer voor OP bedoeld maar meer als reactie op jou

Terug
Naar boven