Ik ben begonnen met 1 dumbbell die mijn vriend had meegebracht. Daar deed ik dan biceps curl, triceps extension en lateral raise mee. (uiteraard zonder de namen te kennen, dat is allemaal achteraf gekomen).
Ik ging toen voor 2 sets van 6-12 reps bij elke oefening, 2x per week.
Trouwens, als motivator is er een leuke job voor je: wat mijn vriend deed tijdens die oefeningen was zo heel dicht achter me staan om "indien nodig" te helpen. Dat was absoluut niet nodig, maar het maakte het een stuk leuker ;-)
En heel praktisch: het was goed dat hij achter me stond, anders was ik zeker niet voluit gegaan om te vermijden dat ik rare bekken zou trekken (ja, extravert zijn is soms een vloek). Ondertussen vind ik het niet erg meer, hij lijkt het wel leuk te vinden :-).
Na een maand of twee wou ik meer oefeningen doen en begon ik op te zoeken op exrx.net wat ik met dumbbells nog kon doen, en begonnen de experimenten met andere oefeningen. Toen heb ik ook een barbell gekocht om wat meer mogelijkheden te hebben en ook mijn benen te beginnen trainen.
Anyway, een echt strikt schema heb ik niet, enkel een soort rode draad die ik volg en een kalender waar ik alles bijhoud.
Ik verdeel oefeningen in 3 à 4 groepen:
groep 1: pecs, biceps, triceps (e.v. polsen als ik de nood voel)
groep 2: rug, schouders
groep 3: benen (voornamelijk full squats, hier ga ik tot 20 reps - het is elke keer doodgaan maar het lijkt beter resultaat te geven :-) )
groep X: abs & obliques (die doe ik random tussendoor op dagen waar ik daar zin in heb)
Ik train dan 1 groep per dag, met af en toe een rustdag. Die rustdagen vallen nogal variabel, bvb. als ik een zware dag had, als ik niet thuis ben, enz.
Het laatste half jaar train ik op die manier toch gemiddeld 5 keer per week. Een 3 à 4 keer komt daar 's ochtends cardio bij, ook afhankelijk van hoe ik het kan inplannen met werk en zo. (ik sta niet graag vroeg op)
Cardio doe ik 's ochtends 45 à 60 min (fietsen op de hometrainer), en dan 's avonds KT.
Ondertussen neem ik ook een 3-tal keer per week de trein naar het werk, en dat is alles opgeteld toch ook telkens 50 minuutjes wandelen (in het begin waren het er 60 ;-) )
Het grappige is: als ik het op mijn kalender bekijk geloof ik nog steeds mijn ogen niet: ik die fitness-vlagen nooit langer dan enkele weken kon volhouden, en dit blijf ik gewoon doen. Misschien 1 keer per week moet ik mezelf een duwtje geven, maar de andere keren gaat het echt vanzelf.