MuscleMeat

Antwerpse moslims boycotten verdoofd slachten

Status
Niet open voor verdere reacties.
Om een einde te maken aan deze discussie:

JA een dier mag eerst verdoofd worden, alvorens het ritueel geslacht wordt!!!!
Iemand die zich moslim noemt had dit ook kunnen weten.

Om dat even aan te vullen;
"De basis bij het islamitisch slachten is dat het dier wordt geslacht zonder enige vorm van verdoving. Maar veel islamgeleerde geven aan dat bepaalde verdoving toegestaan is in bijzondere gevallen waarin sprake is van onmacht en/of dat de kwaliteit of dierenwelzijn van het dier in het geding is. In alle gevallen dient de verdoving REVERSIBEL te zijn, een waarborg waarin het leven van het dier na de verdoving keerbaar moet zijn."

The stunning of animals for halal meat was until recently a non-issue. However, over the past few years many people have mistakenly been informed that stunning animals renders the meat as haram. This is a complete fallacy. As with most things in Islam there are differences of opinion.
The origins of this fallacy originate from a certain halal food authority that has decided not to certify any company that uses meat from stunned animals. On closer inspection of their position it is clear that they are simply implementing this policy as a “caution”. They do not state, and can not state, that the meat from stunned animals is haram. This is because it is well documented that meat of stunned animals is completely halal under certain conditions.
Scholars of fiqh, the people who understand, interpret and explain the shariah, are more or less unanimous that the meat of stunned animals is halal.
"Er wordt dus beweerd dat er onder de meeste geleerden uit de meeste stromingen een consensus heerst dat verdoofd slachten is toegestaan."

Laatst bewerkt:
Walgelijk

Weet niet hoe het in België zit... Maar in het Nederlandse wetboek staat alsnog dat jij je eigen dier alleen mag doden als het snel, efficiënt en zonder onnodig lijden gaat.

Al is dat natuurlijk erg breed, en staat vrijheid van godsdienst er weer boven.

Wat is daar nu weer zielig aan?

Waarom zou je daarmee je kop in het zand steken?

hahaha, seriously?

Dat vrijheid van religie gezeik is echt een zinloos argument dat steeds wordt aangejaagd.

Leuk en aardig dat je gelovig bent, maar dieren hebben er niet voor gekozen om pijn te lijden. Ik eet zelf ook vlees maar ben zeker een voorstander voor een betere leefomgeving voor dieren. Geef ze maar een beter leven, ben gerust bereid om daar meer voor te betalen.

Zowiezo vindt ik het achterlijk dat mensen te weinig respect hebben voor dieren en soms ook gewoon vlees weggooien. Een dier is gestorven voor dat stukje vlees, om het vervolgens weg te gooien betekend eigenlijk dus gewoon dat het dier voor niets(behalve menselijke hebberig- en gulzigheid) is gestorven.

Voor dat beest maakt het nu even niet uit of dat vlees wordt weggegooid of opgegeten, lulz

Mja als je Our Daily Meal kijkt (docu) zie je dat de realiteit over ons eten sowieso geen pretje is, en dat is dan nog op de iets humanere manier. Dus waarom niet overal waar er ruimte is voor verbetering, die verbeteringen ook toepassen, en ze gewoon onder verdoving slachten... Ze zouden Dawkin's "The God Delusion" wereldwijd verplichte literatuur moeten maken, dan zouden er al heel wat problemen van de baan gaan. Dat doet me denken aan Jehova's die aan de deur komen bellen (toegegeven, het waren twee knappe jongedames) met de vraag of godsdienst geen oplossing is, yeh sure de oorzaak van de problemen aanpakken door de oorzaak verder te verspreiden, goed plan. Maar dat is een ander verhaal ;) .

Soort van respect, humaan gedrag...

Kijk dit eens, als je dan nog niet overtuigd bent dan zal niets je nog overtuigen:
http://www.dailymotion.com/video/xba35j_slachten-zonder-verdoving-van-diere_animals

dat is toch niet wat hij zei:P hij zei dat het 'doel' van waar het vlees naartoe gaat niks uitmaakt, niet de manier van slachten.

verder ziet het filmpje er natuurlijk wel k*t uit, maar als ik dit ga veroordelen zou ik me een beetje hypocriet voelen, gezien ik afgelopen zondag nog een lekker stukje kalfsvlees heb gegeten (en we weten allemaal hoe die beesten hun leven lang worden behandeld)

zie je wel weer wat voor idioten religieuzen zijn, abortusdoktors worden neergeschoten, mensen die werken in halal slachterijen laten ze met rust

Ik zeg juist dat het wél uitmaakt. Als je een dier dood dan moet dat voor een reden zijn, dus niet zomaar.

Verder is het geen hypocritie want (hoeveel keer moeten we het nog herhalen) het gaat over de manier van slachten. En de meeste boeren behandelen hun vee gewoon goed. De rotte appels die dat niet doen moet je aanpakken.

Ben zelf trouwens van mening dat zodra kunstmatig vlees kweken mogelijk is, het slachten van dieren in de ontwikkelde wereld sterk moet verminderen of zelfs stoppen.

Ik zeg juist dat het wél uitmaakt. Als je een dier dood dan moet dat voor een reden zijn, dus niet zomaar.

Verder is het geen hypocritie want (hoeveel keer moeten we het nog herhalen) het gaat over de manier van slachten. En de meeste boeren behandelen hun vee gewoon goed. De rotte appels die dat niet doen moet je aanpakken.

Ben zelf trouwens van mening dat zodra kunstmatig vlees kweken mogelijk is, het slachten van dieren in de ontwikkelde wereld sterk moet verminderen of zelfs stoppen.

een mens kan gemakkelijk volledig op plantaardig voedsel teren en 'omdat je het lekker vind' is geen geldige reden, ergo is het even erg als zonder reden het beest doodmaken:)

Ik ben geen moslim maar is het nou zo erg dat ze dit doen?
Volgens mij worden dieren al een eeuwigheid geslacht en niet altijd even humaan.

Als ze in het wild worden aangevallen door een roofdier gaat dit er ook niet al te fris aan toe. Ik snap best dat je dieren niet wilt zien lijden maar het zijn gewoon geloof tradities en zolang je een staat wilt met godsdienstvrijheid moet je mensen ook niet beperken in hun tradities imo.

Ik weet dat 99% dit met mij oneens zal zijn maar uiteindelijk zijn mensen ook gewoon dieren met gekke kanten en als deze mensen dan zoveel waarde hechten aan dit ritueel zie ik het probleem niet.
In het "wild" (Afrika en Zuid-Amerika bijv.) hakken mensen ook elkaar de kop af met een bot mes. Dat betekend toch ook niet dat we dat hier moeten doen of wel?

Dat godsdienstvrijheid toegestaan wordt is waarschijnlijk wel goed, omdat je anders veel te veel mensen buitensluit, maar dat betekend niet dat al die geloven maar alles mogen doen wat traditie is of wel dan? Want iedere gelovige of groep van gelovige interpreteert dingen van zijn geloof op zijn/hun eigen manier, dat betekend niet dat alles wat zei doen onder het 'mom' van geloof maar toegestaan moet worden.

Ik ben geen expert over geloven. Ook ben ik helemaal niet voor religie in het algemeen.

Mijn punt is als je een bepaald geloof accepteert in een samenleving moet je weten dat je dan het geloof niet in haar vrijheid kan gaan beperken.

Want er zijn bij ieder geloof extremisten en die trap je dan altijd op de tenen. Het is dus het een of het ander. En dat het niet fijn is voor een geit om zo geslacht te worden en je dat niet wilt in jou samenleving prima. Maar dan kun je niet een geloof accepteren waar dat een vast ritueel is, Dan moet je gewoon heel dat geloof niet accepteren.
Net als hierboven, dat betekend toch niet dat je alles moet toestaan? We accepteren moslims in ons land, dus mogen we niet zeggen dat vrouwen-besnijdenis verboden moet worden? Of dat dieren op een min of meer humane manier tot hun einde gebracht moeten worden?

een mens kan gemakkelijk volledig op plantaardig voedsel teren en 'omdat je het lekker vind' is geen geldige reden, ergo is het even erg als zonder reden het beest doodmaken:)
Dat is even niet relevant. Je start van het principe dat je dieren eigenlijk niet wilt doden, omdat zoals je zegt er geen geldige rationele reden is. We maken één uitzondering wat betreft voeding, omdat het cultureel gegroeid is en onmogelijk nog verboden kan worden zonder degelijk alternatief. DUS de stelling is: doden om te eten, als enig mogelijk argument. Doden om niet te eten is dus tegen het principe, ook al maakt het voor het dode dier zelf dan niet meer uit.

Dat is even niet relevant. Je start van het principe dat je dieren eigenlijk niet wilt doden, omdat zoals je zegt er geen geldige rationele reden is. We maken één uitzondering wat betreft voeding, omdat het cultureel gegroeid is en onmogelijk nog verboden kan worden zonder degelijk alternatief. DUS de stelling is: doden om te eten, als enig mogelijk argument. Doden om niet te eten is dus tegen het principe, ook al maakt het voor het dode dier zelf dan niet meer uit.

het was immers ook niet zo lang geleden cultureel bepaald dat n*gers en vrouwen niet dezelfde rechten hadden als blanke mannen...

leuk als jij dan voor je geweten te sussen "Ik zeg juist dat het wél uitmaakt. Als je een dier dood dan moet dat voor een reden zijn, dus niet zomaar." zegt, maar je kan niet verwachten dat iedereen het daar mee eens is;)
de 'reden' die jij aanhaalt is voor sommigen zo absurd als iemand neerschieten omdat hij aan het bumperkleven is:) voor ons staat dat dus gwn gelijk aan GEEN reden;)

Antwerpen boycot verdoofd geslachte moslims? Moet niet gekker worden daarzo!

het was immers ook niet zo lang geleden cultureel bepaald dat n*gers en vrouwen niet dezelfde rechten hadden als blanke mannen...

leuk als jij dan voor je geweten te sussen "Ik zeg juist dat het wél uitmaakt. Als je een dier dood dan moet dat voor een reden zijn, dus niet zomaar." zegt, maar je kan niet verwachten dat iedereen het daar mee eens is;)
de 'reden' die jij aanhaalt is voor sommigen zo absurd als iemand neerschieten omdat hij aan het bumperkleven is:) voor ons staat dat dus gwn gelijk aan GEEN reden;)
Drogreden (stroman) slavernij en discriminatie kan immers niet vergeleken worden met het eten van vlees van dieren. Het zijn onderwerpen die totaal verschillend zijn en het doet niet ter zake in deze discussie. In het beste geval kan je ermee aantonen dat culturen en moralen veranderen, maar dat spreekt voor zich.

Ik verwacht ook niet dat jij het altijd met mij eens bent, wel verwacht ik argumentatie waarom mijn logica niet klopt. Tot nu toe heb ik die niet gelezen.

Er is geen verdedigbare reden om doelloos dieren te doden, er is ook geen verdedigbare reden om dieren te doden om als moderne mens te overleven, maar het is op dit moment praktisch en democratisch niet uitvoerbaar om het eten van dierlijk vlees te verbieden, bijgevolg kan men het kweken en slachten ook niet verbieden zolang er geen alternatief is. Ongetwijfeld kan dit veranderen wanneer dat alternatief er wel komt.

Er is een verschil in wat er theoretisch in jouw hoofd lijkt te werken, en wat er realistisch gezien uitvoerbaar is. Maar stiekem weet je dat zelf ook wel neem ik aan. :)

Het hele punt is dat het niet hypocriet is om als omnivoor (wat een mens is) de meest diervriendelijke optie te willen, binnen de grenzen van wat er realistisch gezien in dat opzicht mogelijk is. Dat zal zelfs GAIA begrijpen.

eerst zeg je dit
Drogreden (stroman) slavernij en discriminatie kan immers niet vergeleken worden met het eten van vlees van dieren. Het zijn onderwerpen die totaal verschillend zijn en het doet niet ter zake in deze discussie. In het beste geval kan je ermee aantonen dat culturen en moralen veranderen, maar dat spreekt voor zich.

Ik verwacht ook niet dat jij het altijd met mij eens bent, wel verwacht ik argumentatie waarom mijn logica niet klopt. Tot nu toe heb ik die niet gelezen.

Er is geen verdedigbare reden om doelloos dieren te doden, er is ook geen verdedigbare reden om dieren te doden om als moderne mens te overleven, maar het is op dit moment praktisch en democratisch niet uitvoerbaar om het eten van dierlijk vlees te verbieden, bijgevolg kan men het kweken en slachten ook niet verbieden zolang er geen alternatief is. Ongetwijfeld kan dit veranderen wanneer dat alternatief er wel komt.

Er is een verschil in wat er theoretisch in jouw hoofd lijkt te werken, en wat er realistisch gezien uitvoerbaar is. Maar stiekem weet je dat zelf ook wel neem ik aan. :)

Het hele punt is dat het niet hypocriet is om als omnivoor (wat een mens is) de meest diervriendelijke optie te willen, binnen de grenzen van wat er realistisch gezien in dat opzicht mogelijk is. Dat zal zelfs GAIA begrijpen.

dus maakt het niet uit als beiden niet-verdedigbare redenen zijn:) dus je maakt zelf al je argument waarom je logica niet klopt:P

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Naar boven