Fitness Seller

Atheisten vs religie: part deux

juist.... Christelijke religie heeft de mensen bakken met vreugde & vooruitgang gebracht. :rolleyes:

van kruistochten tot de spaanse inquisitie tot het bedreigen van geleerden die beweerden dat de aarde om de zon draait en-ga-zo-nog-maar-even-door, georganiseerde religie heeft de mensheid per saldo veel meer ellende als vreugde gebracht.

onze super atheist is ook wakker!

dat er ellende is voort gekomen uit religie komt doordat mensen hun eigen(wijze) wil hebben, en niet willen luisteren naar hun Schepper: GOD!

en als mensen door zonde er uiteindelijk achter komen dat ze alleen maar achteruit gaan, is de zondebok makkelijk gevonden!

HAAL EERST DIE BALK EENS UIT JE EIGEN OGEN, VOORDAT JE BIJ IEMAND ANDERS EEN SPLINTER WIL VERWIJDEREN!!
:cool:

??? Dat kan je voor alles waar mensen toe in staat zijn te verzinnen toepassen. Dan moet je net als Musclebear gewoon alles gaan geloven wat je ergens hoort of leest.

Met die zelfbedachte sommetjes bedoel ik statistiek. Daarnaast is wetenschap een methode die bedacht door de mens. Het idee dat de mens als subjectief wezen de volledige objectieve waarheid kan beschrijven door middel van een zelfbedachte methode is misschien wat te optimistisch. Filosofische crap dus, hoewel er een kern van waarheid in zit.

Wetenschap is geen methode maar "het systematisch geordende geheel van het weten en van de regels waarmee verdere kennis verkregen kan worden". Het punt van wetenschap is dan ook om een objectieve waarneming te beschrijven. Dat is niet altijd mogelijk maar zolang er technologische vooruitgang is komen we altijd meer te weten.

• Topic Starter Topic Starter
[Afbeelding niet meer beschikbaar]

maar ik vraag me wel 1 ding af.

Kan jij verklaren hoe het komt dat er een duidelijke correlatie is tussen iq metingen en de mate van gelovigheid. In de zin van dat extreem gelovigen statistisch gezien veel lager scoren in iq tests dan atheisten?

Gewoon uit nieuwsgierigheid he.

dat er ellende is voort gekomen uit religie komt doordat mensen hun eigen(wijze) wil hebben, en niet willen luisteren naar hun Schepper: GOD!

en als mensen door zonde er uiteindelijk achter komen dat ze alleen maar achteruit gaan, is de zondebok makkelijk gevonden!

HAAL EERST DIE BALK EENS UIT JE EIGEN OGEN, VOORDAT JE BIJ IEMAND ANDERS EEN SPLINTER WIL VERWIJDEREN!!

je hebt gelijk als je zegt dat heel veel ellende voortkomt uit de menselijke vrije wil. en ik wil echt helemaal niemand van hun geloof af brengen, vooral niet als dat geloof mensen hoop, liefde en antwoorden in een onzekere wereld brengt. :)

tot dusver de disclaimer.

wat ik tegen het georganiseerde geloof heb is het feit dat zij een uitstekend middel vormt om de menselijke drang naar geweld en wreedheden gestalte en doel te geven.
En wat ik tegen religie an sich heb is haar dogmatische karakter, er worden dingen voor waarheid aangenomen omdat iemand dat ooit eens opgeschreven heeft, dat heet dan met een mooi woord de openbaring. Zo lust ik er ook nog wel een paar. God heeft toevallig vanmiddag tot mij gesproken (ik zat net op de plee te schijten) en gezegd dat we allemaal een roze feestmutsje op moeten zetten, gehoorzamen we niet dan zal Hij ons overspoelen met rampen & plagen.
Daar komt nog eens bij dat God wordt voorgesteld als een soort liefhebbende vader. Een vader die een wereld voor ons maakt waarin lijden een vast gegeven is. Waarom heeft God bijvoorbeeld een systeem geschapen van roofdier - prooidier of parasiet -gastheer. Het ene wezen zal een ander wezen moeten laten lijden om op deze door God geschapen planeet te kunnen overleven. Lekkere streek van God.
Een Jehova's getuige vertelde mij dat het kwaad op deze aarde is gekomen door Satan. En dat komt weer omdat Satan God uitdaagde dat Job alleen van hem hield omdat Job een uitermate voorspoedig leven leidde. Dus wat doet God in al zijn alwetende wijsheid? Hij gaat met Satan in discussie (dat is an sich al raar, Satan lijkt mij geen enkele discussie waard, doodzwijgen was een betere optie geweest. Af en toe ben ik gewoon slimmer als God is daarom mijn voorlopige conclusie) en geeft als klap op de vuurpijl Satan de kans Job zo erg mohgelijk toe te takelen als in zijn vermogen ligt. Waarom? Zodat God aan Satan kan bewijzen dat zijn creatie onvoorwaardelijk van hem houdt. Samengevat, God stort een ongekend lijden over Job uit om een meningsverschil met Satan te beslechten. Lekker dan. Maar dat zal niet meer gebeuren, want God heeft Satan en zijn demonen na de zoveelste ruzie (Satan!!!! doe potverdomme eens de dop op de tube tandpasta!!!!) uit de hemel geslingerd. Met als gevolg dat Satan en zijn demonen hier nog meer ellende aan kunnen richten. Hej God, bedankt he. :rolleyes:
Het menselijk lijden is dus een combinatie van de menselijke vrije wil en God's puberaal aandoende geruzie met Satan. Veel van de christelijke religie is verzonnen door de oude grieken, en het lijkt er op dat de christelijke God net als de oude Griekse Goden een paar hele nare menselijke karaktereigenschappen heeft. Nu ja, als we naar zijn evenbeeld zijn geschapen dan is dat ook wel logisch (je kan dan beter zeggen dat de mens Goddelijke karaktertrekken heeft ipv dat God menselijke karaktertrekken heeft).
Dat van die vrije wil vind ik trouwens ook typisch. God wist dat de mensen op een verkeerde manier van de vrije wil gebruik gingen maken. Is het dan niet beter om je creatie waar je zoveel van houdt tegen zichzelf in bescherming te nemen? En wat is dat voor een gelul met die erfzonde? Waarom moet de hele mensheid lijden voor iets wat 2 nudisten in het paradijs gedaan hebben. (dat vijgeblad is censuur verzonnen door preutse geestelijken, wel typisch dat engeltjes met de lichamen en gezichten van kleine mollige jongetjes wel altijd in vol ornaat te bewonderen zijn?).

om het samen te vatten in een metafoor:
Als ik mijn liefde voor mijn vader moet bewijzen door me de t*ring te laten stompen door een hufterige buurman dan kan mijn vader lekker de typhus krijgen.

Laatst bewerkt:

Kan jij verklaren hoe het komt dat er een duidelijke correlatie is tussen iq metingen en de mate van gelovigheid. In de zin van dat extreem gelovigen statistisch gezien veel lager scoren in iq tests dan atheisten?

Je nieuwsgierigheid is gebaseerd op een zelf verzonnen verhaal? Het percentage hoog opgeleiden onder gelovigen is hoger dan bij atheisten.

Je bedoelt waarschijnlijk moslimextremisten? Ja klopt, ik moet toegeven dat die niet al teveel besef van realiteit en een verzond verstand hebben.

Maar moslimextremisten zijn maar een te verwaarlozen percentage van de totale gelovige populatie. Al zijn ze wel degene die het meeste stof (lees zand) doen opwaaien.

Je nieuwsgierigheid is gebaseerd op een zelf verzonnen verhaal? Het percentage hoog opgeleiden onder gelovigen is hoger dan bij atheisten.

Je bedoelt waarschijnlijk moslimextremisten? Ja klopt, ik moet toegeven dat die niet al teveel besef van realiteit en een verzond verstand hebben.

Maar moslimextremisten zijn maar een te verwaarlozen percentage van de totale gelovige populatie. Al zijn ze wel degene die het meeste stof (lees zand) doen opwaaien.

kerel, praktisch alle grote hervormers in de wetenschap waren atheisten of agnosten, einstein, darwin, giordano bruno, galilei, de ouwe griekse rationalisten, etc ..., waarvan enkele nog mooi geliquideerd zijn door jouw haatinstituut de kerk.
weet waarover je praat kerel.
jij was diegene die hitler, moslim fundamentalisten, en stalin op 1 hoop gooit omdat ze een darwinistische visie onderschrijven.

kerel, praktisch alle grote hervormers in de wetenschap waren atheisten of agnosten, einstein, darwin, giordano bruno, galilei, de ouwe griekse rationalisten, etc ..., waarvan enkele nog mooi geliquideerd zijn door jouw haatinstituut de kerk.
weet waarover je praat kerel.
jij was diegene die hitler, moslim fundamentalisten, en stalin op 1 hoop gooit omdat ze een darwinistische visie onderschrijven.

Mijn haatinstituut het geloof (niet de kerk, waar ik geen voorstander van ben) heeft niets met liquidatie te maken. De interpretatie van gelovigen die vinden dat geloof met harde hand moet worden verspreid krijgen van mij geen enkele sympathie. De Katholieken voorop.

En ja, Stalin's, Hitler's moordpartijen en zelfs de Islam is gebaseerd op atheistische denkwijzen. Het is puur vergelijkingsmateriaal op de door jullie geopperde kruistochten en andere liquidaties.

Hoe makkelijk is het om het maar te gooien op geloof, terwijl het juist de denkwijze/interpretatie van individuen is die de massa weet te overtuigen. Net als Darwin dat heeft gedaan met zijn evolutietheorie.

Mijn haatinstituut het geloof (niet de kerk, waar ik geen voorstander van ben) heeft niets met liquidatie te maken. De interpretatie van gelovigen die vinden dat geloof met harde hand moet worden verspreid krijgen van mij geen enkele sympathie. De Katholieken voorop.

En ja, Stalin's, Hitler's moordpartijen en zelfs de Islam is gebaseerd op atheistische denkwijzen. Het is puur vergelijkingsmateriaal op de door jullie geopperde kruistochten en andere liquidaties.

Hoe makkelijk is het om het maar te gooien op geloof, terwijl het juist de denkwijze/interpretatie van individuen is die de massa weet te overtuigen. Net als Darwin dat heeft gedaan met zijn evolutietheorie.

darwinisme is gewoon een vaststelling over het functioneren van een bepaald gedeelte in onze wereld, nl. leven.
Hier moet je dan ook geen ethische consequenties uit trekken, wetenschap heeft enkel tot doel een realistische beschrijving van onze wereld te geven, het zegt enkel iets over existensie, niets over essentie.
Het moment dat je wetenschap als ethische leidraad gaat nemen ben je even achterlijk bezig als de gelovigen.
Het is niet omdat natuurlijke selectie er een is van trial and error en het survival of the fittest systeem, dat ik me daar als individu naar moet gedragen.
Wij bezitten namelijk ook nog over een evolutionistisch bijproduct, nl. bewustzijn, wat ons in staat stelt om geheel onafhankelijk van onze oorsprong rationeel en doelbewust te handelen en zo nodig een ethische wereld op te bouwen.

En mag dat nu net het verschil zijn tussen een ethische atheist en een ethische theist.
waar de theist zijn medemens liefhebt omdat het zo hoort volgens een of ander opperwezen, en waar er consequenties hangen aan ongehoorzaamheid (zoals het straffen van een klein kind dat iets "fout" doet.
zal de atheist zijn medemens liefhebben omwille van het wederzijds respect, het begrijpen van elkaars ongewilde geworpenheid in de wereld, het besef dat iemand anders net zoveel pijn kan leiden als jezelf, zonder dat er verplichtingen zijn van bovenaf, DAT noem ik pas ethisch handelen.

Kunnen we het onderscheid tussen het verderfelijke sociaal Darwinisme van Herbert Spencer en het Darwinisme van Darwin nog maken? Het eerste is hetgene waar o.a. Hitler dankbaar gebruik van maakte. De zwakkeren verdienen geen steun en dienen als onkruid verdelgd te worden, het Darwinisme van Darwin is daar niet op geschoeid. Ook al had Darwin ook wel enigzins racistische trekjes, maar dat is volledig inpasbaar in het tijdsbeeld van toen. n*gers werden toen gezien als halve wilden en Darwin ging daar zoals de rest van de intelligentsia van die tijd gewoon in mee.

??? Dat kan je voor alles waar mensen toe in
Geloven dat iets er is omdat je het tegendeel niet kan bewijzen..

Religie:rolleyes:

Geloven in GOD..................OMDAT je het tegendeel niet HOEFT te bewijzen!

De kracht van geloven is trouwens dat je iets gelooft zonder het gezien te hebben.
Geloven wordt weten !!!!
En het enige aan wie je het moet bewijzen is jezelf...

Als er geen mensen waren geweest die alleen geloven in hetgeen wat waarneembaar is had jij waarschijnlijk nooit de mogelijkheid gehad om je belachelijk slecht beargumenteerde post natale puberstellingen op een electronisch medium dat leesbaar is voor de godganze wereld te deponeren.

Dus ja, achter ieder voordeel schuilt kennelijk een nadeel :(

Ja net als het discusseren met jou. :D
In elke voordeel schuilt een nadeel., en ik elke nadeel een voordeel.
Alles heeft zijn voor en nadelen, en haal je het positieve daaruit dan leef je naar de waarheid.
En zonder mijn slecht beargumenteerde post had jij ook minder te doen.
En wat maakt het uit?,.. ik kom elke dag nog wel slechtere beargumenteerde posts tegen, en daar hoor ik je ook niet over.

Geloven in de kerstman omdat je het niet hoef tebewijzen................

Zo lust ik er ok nog wel 1

Ik geloof in Sinterklaas,.. maar niet dat hij over de dakken kadootjes in de schoorsteen stopt....

Dat is natuurlijk grote onzin. De meest technologisch vooruitstrevende landen (USA en Israël) zijn juist gebouwd op Christelijke gronde. En wetenschap is niet afhankelijk van Religie of Atheisme.

Dus de belachelijk slechte beargumenteerde post is gelijk aan de uwe.

Karma voor jou !!!! :D

Als God niet zou bestaan, zou atheist zijn toch ook niet zijn uitgevonden?

Als het bestaan van God bewezen wordt, zou hij niet meer bestaan.

God is een profiteur.

:D

Niet mee eens.
Je moet niks je mag !!!

Het zijn de tien geboden en niet verboden, je mag geloven in wie en wat je wil.
En de meesten geloven alleen zichzelf, alleen op de verkeerde manier.
Eogoisme is iets anders ...

Laat ik het zo zeggen, er zijn weinig (ze zijn er wel) enorm religieuze wetenschappers en dat is mischien maar goed ook.

Dit klinkt weer heel anders.
Je andere post voelde meer als een persoonlijke aanval !

Religie is ook verzachting van pijn of je zwakheden niet willen voelen en zien. Eigenlijk te instabiel om ermee geconfronteerd te worden.

Dood = niets. Geen bewustzijn net als voor je geboorte. Want alle 5 miljard van ons, hebben overlevingsdrang, zelfs de oh zo overtuigde Saddam Hoessein stond te beven en z'n gezicht uitte doodsangst. Dat stukje uitting van de mens is de meest toonaangevende aanwijzing van wat we ondergaan als we doodgaan. Daarover hebben we geen verdeling.

Hahahaha dus aan iemand zijn gezichtsuitdrukking kan jij zien dat er na de dood niks meer is...hahahahahahha

Er zijn nog meer verhalen van mensen die vredig inslapen met een lach op hun gezicht.
Of de ex van mijn vriend die op 43 jarige leeftijd is overleden aan aids.
Hij lag op zijn sterfbed en viel steeds even weg, op gegeven moment zegt hij tegen ons, ik ben bij me moeder, we zijn een tekening aan het maken.
En het volgende moment was hij weg,...r.i.p Lowie !!!!
En Sadam wist dat hem nog wat te wachten stond...

vind je het gek? alleen is de cultuur niet achteruit gegaan door geloof, maar juist door de mensen die alles beter weten!

onze cultuur gaat met de jaren achteruit................wat ooit was, is nu niet meer van belang in onze snelle consumptie maatschappij!

KLUSMIER: cultuurbarbaar & gelovig!.. en HOMOFOOB !
:D:p

.. Omdat de kerk niet heeft gebracht was zij zeggen dat ze brengen, de kerk heeft een hele slechte beurt gemaakt.
Mensen zijn van hun geloof gestapt, de meesten zijn totaal los van God,..los van hunzelf.
Ze weten niet of ze van achtere of voren leven,..
En dat is niet de schuld van de maatschappij !!!

Sorry Klus ik luister niet naar een God die mijn als Duivel wil bestempelen.
Dat is niet mijn God, mijn God die houd van iedereen, die heeft onvoorwaardelijke liefde, die drukt niet zijn stempel op alles wat afwijkt van zijn doel....ons doel !!!

staat zijn te verzinnen toepassen. Dan moet je net als Musclebear gewoon alles gaan geloven wat je ergens hoort of leest.

Wetenschap is geen methode maar "het systematisch geordende geheel van het weten en van de regels waarmee verdere kennis verkregen kan worden". Het punt van wetenschap is dan ook om een objectieve waarneming te beschrijven. Dat is niet altijd mogelijk maar zolang er technologische vooruitgang is komen we altijd meer te weten.

Anoniem blijf jij lekker anoniem.
Wil je opohouden met over mij te oordelen.
Ik geloof wat ik zelf wil, en ik weet wat ik weet.

En hoe komt je iets te weten?,...door vooruit te zien !!!!!

Gelovigen blijfen hangen op een punt,..waar over God niets meer staat geschreven.
De waarheid is een combinatie van geloven en weten.:D

Klopt. het Vaticaan is evengoed een verspreider van vals geloof als de Islam. (Spiertje kom er maar in...)

Hahahahaha karmaaaaaaaaaaaaaaaaaa :D

je hebt gelijk als je zegt dat heel veel ellende voortkomt uit de menselijke vrije wil. en ik wil echt helemaal niemand van hun geloof af brengen, vooral niet als dat geloof mensen hoop, liefde en antwoorden in een onzekere wereld brengt. :)

tot dusver de disclaimer.

wat ik tegen het georganiseerde geloof heb is het feit dat zij een uitstekend middel vormt om de menselijke drang naar geweld en wreedheden gestalte en doel te geven.
En wat ik tegen religie an sich heb is haar dogmatische karakter, er worden dingen voor waarheid aangenomen omdat iemand dat ooit eens opgeschreven heeft, dat heet dan met een mooi woord de openbaring. Zo lust ik er ook nog wel een paar. God heeft toevallig vanmiddag tot mij gesproken (ik zat net op de plee te schijten) en gezegd dat we allemaal een roze feestmutsje op moeten zetten, gehoorzamen we niet dan zal Hij ons overspoelen met rampen & plagen.
Daar komt nog eens bij dat God wordt voorgesteld als een soort liefhebbende vader. Een vader die een wereld voor ons maakt waarin lijden een vast gegeven is. Waarom heeft God bijvoorbeeld een systeem geschapen van roofdier - prooidier of parasiet -gastheer. Het ene wezen zal een ander wezen moeten laten lijden om op deze door God geschapen planeet te kunnen overleven. Lekkere streek van God.
Een Jehova's getuige vertelde mij dat het kwaad op deze aarde is gekomen door Satan. En dat komt weer omdat Satan God uitdaagde dat Job alleen van hem hield omdat Job een uitermate voorspoedig leven leidde. Dus wat doet God in al zijn alwetende wijsheid? Hij gaat met Satan in discussie (dat is an sich al raar, Satan lijkt mij geen enkele discussie waard, doodzwijgen was een betere optie geweest. Af en toe ben ik gewoon slimmer als God is daarom mijn voorlopige conclusie) en geeft als klap op de vuurpijl Satan de kans Job zo erg mohgelijk toe te takelen als in zijn vermogen ligt. Waarom? Zodat God aan Satan kan bewijzen dat zijn creatie onvoorwaardelijk van hem houdt. Samengevat, God stort een ongekend lijden over Job uit om een meningsverschil met Satan te beslechten. Lekker dan. Maar dat zal niet meer gebeuren, want God heeft Satan en zijn demonen na de zoveelste ruzie (Satan!!!! doe potverdomme eens de dop op de tube tandpasta!!!!) uit de hemel geslingerd. Met als gevolg dat Satan en zijn demonen hier nog meer ellende aan kunnen richten. Hej God, bedankt he. :rolleyes:
Het menselijk lijden is dus een combinatie van de menselijke vrije wil en God's puberaal aandoende geruzie met Satan. Veel van de christelijke religie is verzonnen door de oude grieken, en het lijkt er op dat de christelijke God net als de oude Griekse Goden een paar hele nare menselijke karaktereigenschappen heeft. Nu ja, als we naar zijn evenbeeld zijn geschapen dan is dat ook wel logisch (je kan dan beter zeggen dat de mens Goddelijke karaktertrekken heeft ipv dat God menselijke karaktertrekken heeft).
Dat van die vrije wil vind ik trouwens ook typisch. God wist dat de mensen op een verkeerde manier van de vrije wil gebruik gingen maken. Is het dan niet beter om je creatie waar je zoveel van houdt tegen zichzelf in bescherming te nemen? En wat is dat voor een gelul met die erfzonde? Waarom moet de hele mensheid lijden voor iets wat 2 nudisten in het paradijs gedaan hebben. (dat vijgeblad is censuur verzonnen door preutse geestelijken, wel typisch dat engeltjes met de lichamen en gezichten van kleine mollige jongetjes wel altijd in vol ornaat te bewonderen zijn?).

om het samen te vatten in een metafoor:
Als ik mijn liefde voor mijn vader moet bewijzen door me de t*ring te laten stompen door een hufterige buurman dan kan mijn vader lekker de typhus krijgen.

voor 90% haal je me de woorden uit de mond!

jazeker..............ik ben geen heilig boontje dat de Bijbel uit zijn hoofd kent, en al evenmin een Jehova-getuige die graag zieltjes wil winnen! ( wist je trouwens dat Jehova-getuigen niet in de Heilige Geest geloven, terwijl dit toch duidelijk in de Bijbel staat vermeld alszijnd de 3-eenheid? waarschijnlijk is hun versie wat aangepast? :eek::o)

heb je ook een wat romantische versie van je metafoor?
;)

misschien is er een hoop uitval van gelovigen die de test niet hebben gedaan, omdat ze zich daar te slim voor voelen?
:D:p

het verhaal gaat over 2 zusters die zich beide inlieten met prostitutie; de oudste hette Ohola, haar jongere zuster Olohiba.
het verhaal wordt vergeleken met de 2 steden Samaria en Jeruzalem!

Ohola ( betekenis: haar tent), het noordelijk rijk van Israel, werd van God weggelokt door aantrekkelijke Assyriers, door hun sTvolle kleding en machtige posities. Het volk had zijn zinnen gezet op jeugd, kracht, macht welvaart en plezier, dezelfde dingen waarvan men nu ook denkt dat ze geluk brengen. Maar de mooie Assyriers lokten Israel bij God vandaan!

Oholiba
( betekenis: mijn tent is in haar), bleek slechter te zijn, want zij leerde niet van het oordeel dat over haar zuster kwam, maar bleef lonken naar de Assyriers en Babyloniers. Daarom stond ook haar starf vast. Evenals Oholiba bevoorrecht was en beter had moeten weten, zo zijn ook wij bevoorrecht, omdat we Christus kennen. We moeten er extra zeker van zijn dat we Hem ( willen) volgen.

tot zover een stukje geschiedenis uit een studie-Bijbel...............
:D

mijn tent is in haar :roflol:

jesusbushweb.jpg

Terug
Naar boven