je hebt gelijk als je zegt dat heel veel ellende voortkomt uit de menselijke vrije wil. en ik wil echt helemaal niemand van hun geloof af brengen, vooral niet als dat geloof mensen hoop, liefde en antwoorden in een onzekere wereld brengt.
tot dusver de disclaimer.
wat ik tegen het georganiseerde geloof heb is het feit dat zij een uitstekend middel vormt om de menselijke drang naar geweld en wreedheden gestalte en doel te geven.
En wat ik tegen religie an sich heb is haar dogmatische karakter, er worden dingen voor waarheid aangenomen omdat iemand dat ooit eens opgeschreven heeft, dat heet dan met een mooi woord de openbaring. Zo lust ik er ook nog wel een paar. God heeft toevallig vanmiddag tot mij gesproken (ik zat net op de plee te schijten) en gezegd dat we allemaal een roze feestmutsje op moeten zetten, gehoorzamen we niet dan zal Hij ons overspoelen met rampen & plagen.
Daar komt nog eens bij dat God wordt voorgesteld als een soort liefhebbende vader. Een vader die een wereld voor ons maakt waarin lijden een vast gegeven is. Waarom heeft God bijvoorbeeld een systeem geschapen van roofdier - prooidier of parasiet -gastheer. Het ene wezen zal een ander wezen moeten laten lijden om op deze door God geschapen planeet te kunnen overleven. Lekkere streek van God.
Een Jehova's getuige vertelde mij dat het kwaad op deze aarde is gekomen door Satan. En dat komt weer omdat Satan God uitdaagde dat Job alleen van hem hield omdat Job een uitermate voorspoedig leven leidde. Dus wat doet God in al zijn alwetende wijsheid? Hij gaat met Satan in discussie (dat is an sich al raar, Satan lijkt mij geen enkele discussie waard, doodzwijgen was een betere optie geweest. Af en toe ben ik gewoon slimmer als God is daarom mijn voorlopige conclusie) en geeft als klap op de vuurpijl Satan de kans Job zo erg mohgelijk toe te takelen als in zijn vermogen ligt. Waarom? Zodat God aan Satan kan bewijzen dat zijn creatie onvoorwaardelijk van hem houdt. Samengevat, God stort een ongekend lijden over Job uit om een meningsverschil met Satan te beslechten. Lekker dan. Maar dat zal niet meer gebeuren, want God heeft Satan en zijn demonen na de zoveelste ruzie (Satan!!!! doe potverdomme eens de dop op de tube tandpasta!!!!) uit de hemel geslingerd. Met als gevolg dat Satan en zijn demonen hier nog meer ellende aan kunnen richten. Hej God, bedankt he.

Het menselijk lijden is dus een combinatie van de menselijke vrije wil en God's puberaal aandoende geruzie met Satan. Veel van de christelijke religie is verzonnen door de oude grieken, en het lijkt er op dat de christelijke God net als de oude Griekse Goden een paar hele nare menselijke karaktereigenschappen heeft. Nu ja, als we naar zijn evenbeeld zijn geschapen dan is dat ook wel logisch (je kan dan beter zeggen dat de mens Goddelijke karaktertrekken heeft ipv dat God menselijke karaktertrekken heeft).
Dat van die vrije wil vind ik trouwens ook typisch. God wist dat de mensen op een verkeerde manier van de vrije wil gebruik gingen maken. Is het dan niet beter om je creatie waar je zoveel van houdt tegen zichzelf in bescherming te nemen? En wat is dat voor een gelul met die erfzonde? Waarom moet de hele mensheid lijden voor iets wat 2 nudisten in het paradijs gedaan hebben. (dat vijgeblad is censuur verzonnen door preutse geestelijken, wel typisch dat engeltjes met de lichamen en gezichten van kleine mollige jongetjes wel altijd in vol ornaat te bewonderen zijn?).
om het samen te vatten in een metafoor:
Als ik mijn liefde voor mijn vader moet bewijzen door me de t*ring te laten stompen door een hufterige buurman dan kan mijn vader lekker de typhus krijgen.