XXL Nutrition

Avondeten na of voor training

sportmaster

Novice
Waardering
0
Even korte intro: Doel: massa opbouwen (bulkfase)
Gewicht 83 kg
Lengte 1.80
Ik train nu 2,5 jaar

Ik heb sinds kort een nieuwe baan. Alleen mijn werktijden zijn enigzins verandert. Mijn werkdag duurt nu tot 18.00. Mijn eettijden zijn 7.30, 10.00, 12.30, 15.00, en hierna ben ik over aan het twijfelen. Normaal eet ik eerst rond 17.00/17.30, maar omdat ik nu vaak pas om 18.30 thuis ben, ben ik aan het twijfelen om mijn avondeten (vlees, pasta of aardappelen, en groenten) op te schuiven naar 20.00 en om 18.00 een andere maaltijd te nemen. Zodat ik gelijk van mijn werk kan gaan trainen. Dit omdat ik het niet fijn vind trainen als ik net een hele maaltijd op heb.

Wat is nu wijsheid? 18.15 iets zoals brinta eten, of juist wat eiwitten meepakken. Heeft iemand nog een tip(s) voor me hoe ik dit het beste kan indelen en wat ik tussendoor dan het beste kan eten.

voor dit soort dingen kan je het beste ff bij het beginners gedeelte beginnen met lezen voor zulke vragen te stelle.....

Ik spreek uit ervaring :P

succes

Ook al is er al veel geschreven in, inderdaad, het beginners gedeelte en komt deze vraag wel vaker voor. Even een reactie.
Ik zit in een gelijksoortige situatie, al ga ik meestal pas om 18:00 weg op werk.
Om (ongeveer allemaal) 16:00 eet ik wat fruit, 17:30 een homp brood, dan fiets ik 17 km. Thuis kleed ik me om en eet wat happen kwark en een banaan. Dan trainen, plm 21:00/21:15 terug, dan koken en eten. Later nog wat kwark.
Het is waarschijnlijk niet ideaal en je maakt het iets te makkelijk te laat. Maar goed te doen.
Denk ook wel dat het vooral belangrijk is je eten te spreiden en de totale hoeveelheid over een dag in de gaten te houden, niet zozeer het tijdstip waarop.

ik neem aan dat je ook verdeelt over de dag om de 2 a 2,5 uur ??
en niet alleen fruit om 1600 uur :P en om 17.30 homp brood?

P.svoel je je wel sterk dan na een banaan en paar happe kwark ??
Voel je je niet veel betr na beste bord pasta of aardappele etc etc.

@balboa4
Natuurlijk eet ik veel meer en ook door de dag heen. Ging nu even om het stuk rond avond eten en trainen ;)
Ik voel me prima met trainen, mits door de dag goed gegeten en is gewoon simpel, wil ik eten voor het trainen, wordt het zowiezo veel te laat voor de sportschool.

En het is natuurlijk nog niet compleet (bedacht ik me net op de fiets), maar de rest is heel persoonlijk. Op de dagen dat ik train eet ik 's avonds weinig koolhydraten (alleen groente + iets van eiwit), en de ochtend erop een koolhydraat bom met kwark. Andere avonden kan ik eerder/vroeger eten.
En door de dag heen is het afhankelijk van k/t training of niet, gewoon fietsen, of veel fietsen, etc. etc. Allemaal een beetje op gevoel. Ik geloof er niet in dat je opeens in een mager scharminkel of big mama veranderd als er eens iets veranderd.
Wat natuurlijk wel kan is dat je structureel iets niet goed doet, zoals bv 's avonds laat eten en er niet tegen kunnen, iedere dag een mars pakken, of niet ontbijten en je om 10:00 volproppen, etc, maar dan nog kan je dat gewoon signaleren en aanpassen. Ruim voordat je veranderd in een van bovenstaande 'schrikbeelden'.
Pas als mensen op een heel hoog niveau zitten komen er nog wel meer factoren om de hoek kijken en meer fine tuning. Maar dat is voor de meeste mensen lang geen realiteit.

Oftewel, relax, kijk wat je goed bevalt, probeer dat uit. Kan je trainen op relatief weinig voer, mits je glycogeen voorraden niet depleted zijn? Dan eet je je avond prakkie erna. Als je kan trainen met een relatief volle maag, dan eet je je prakkie ervoor.

Een banaan en 250gram kwark vlak vóór het trainen is toch prima? (aangezien je om 17.30 al brood naar binnen hebt gewerkt)
Het grootste deel van je KH en eiwit kan je dus beter ná trainin nemen, aangezien dan je energie (KH en vet reserves) in je lichaam verreweg zijn verbruikt, moet je ze direct na training weer aanvullen om de uren,nacht en dagen erna goed te kunnen herstellen.

Ik ga eigenlijk bijna meteen na het avondeten trainen, en na het trainen wordt het een shake met banaantje en iets later nog iets van pasta o.i.d.

Ik kan echt niet goed presteren op een lege maag :p

Ik ga eigenlijk bijna meteen na het avondeten trainen, en na het trainen wordt het een shake met banaantje en iets later nog iets van pasta o.i.d.

Ik kan echt niet goed presteren op een lege maag

Hier zit er een uurtje tussen maaltijd en workout.
Thuiskomen om 16.30
Eten maken tegen 17.30
Trainen tegen 18.30

Na een werkdag moet ik ook eerst warm gegeten hebben voor ik naar de gym ga, ik heb gewoon reuzehonger als ik thuiskom.

Voor ik train namelijk altijd savonds van 20.30 - 21.50 ongeveer. Behalve vrijdag dan train ik een uur nadat ik gegeten heb al, maar vind dat niet zo'n succes, zeker niet met bepaalde oefeningen.

Terug
Naar boven