XXL Nutrition

Begin gewichten

gotos

Cool Novice
Waardering
1
Lengte
1m95
Massa
87kg
Ik ben onlangs begonnnen (vorige week) en ik vind het heerlijk om te doen.
Vooral squats, deadlifts en de benchpress vind ik heerlijk om te doen.

Maar wat zijn nou een beetje gewichten waarbij iedereen wel kan beginnen? Ben vrij sterk van mijzelf, maar ik wil wel goed kunnen trainen. De vorige keren dat ik begon (bijv: met squats) ging het alsvolgt:

Ik wist echt niet waar mee te beginnen, dus warmde me eerst op met alleen stang.
Daarna:
8 x 20 kg aan de stang (dat kon makkelijk, dus deed er nog eens 20 aan)
8 x 40 kg aan de stang (kon ook nog wel, moest wel goed uitblazen, maar was goed te doen)
toen deed ik een 50 kg aan de stang, en die ging moeilijker. Maar ik denk zelf dat dat komt doordat ik ben begonnen en al 3 setjes had gedaan.

Kan ik dan de volgende keer direct met bijvoorbeeld 40 beginnen, of is 50 sowieso al best hoog in het begin? (Heb geen flauw benul)

Alvast bedankt!

Begin gewicht maakt niet veel uit

Begin met een gewicht waarmee je een goede uitvoering hebt. Daarna kan je elke week wat gewicht tevoegen.

En reken voortaan het gewicht van de halter(20kg) ook mee, aangezien je die ook tilt.

Zorg dat je uitvoering goed is, dat is het belangrijkst.

Hahaha eerste keer dat ik de sportschool binnenkwam was de halter al teveel...

Gewicht zegt niks joh, zeker niet op het begin zo. Eerst de beweging en stabiliteit onder de knie krijgen.

en ook een goeie warming up is belangrijk

• Topic Starter Topic Starter
Ja k snap jullie.

De houding en de stabiliteit is opzich wel goed. Er staat vaak een coach bij, en die geeft aanwijzingen. Daarnaast is het ook een squat rack met vaste buis..

Warming up doe ik altijd even met het fietsje, gewoon 5-15 min fietsen, lekker snel 90rpm gem.

Maar ik krijg bij 50kg excl halter geen spierpijn ofzo, wel moeite: maar geen spierpijn de dagen daarna.
Ik denk dus dat het zwaarder/langer kan. Vaak doe ik dat niet, omdat ik daarna nog leg press, deadlift en andere moet..

Zou ik voor iedere oefening gewoon tot de max gaan, of sparen voor 1 oefening, en die heel zwaar doen?

Ja k snap jullie.

De houding en de stabiliteit is opzich wel goed. Er staat vaak een coach bij, en die geeft aanwijzingen. Daarnaast is het ook een squat rack met vaste buis..

Warming up doe ik altijd even met het fietsje, gewoon 5-15 min fietsen, lekker snel 90rpm gem.

Maar ik krijg bij 50kg excl halter geen spierpijn ofzo, wel moeite: maar geen spierpijn de dagen daarna.
Ik denk dus dat het zwaarder/langer kan. Vaak doe ik dat niet, omdat ik daarna nog leg press, deadlift en andere moet..

Zou ik voor iedere oefening gewoon tot de max gaan, of sparen voor 1 oefening, en die heel zwaar doen?

Spierpijn is geen indicatie van een goede (of slechte) training.

5x5 doen en elke week 2,5kg toevoegen

Los is inderdaad beter, omdat dan ook je stabiliteit belangrijk is. Je spreekt dus meerdere spieren in je lichaam aan om jezelf stabiel te houden en ook nog eens de oefening op de juiste manier uit te voeren.

Verder gewoon langzaam aan opbouwen, in de eerste weken is het gewoon belangrijk om 100% te focussen op de juiste uitvoering. Ik zie teveel jongens in de sportschool komen en veel gewicht op de stang gooien om vervolgens nog geen 1/4 ROM (range of motion) te maken...

Terug
Naar boven