XXL Nutrition

Beginner heeft advies nodig!

JamesLast

Novice
Waardering
0
Lengte
1m79
Massa
89kg
Vetpercentage
24%
Hallo allemaal!

Ten eerste wil ik even melden dat ik heel blij ben om te zien hoe gemotiveerd iedereen is om gezond te eten en flink te sporten! Dat werkt ook zeer motiverend voor mezelf :)

Nu het volgende:
Ik heb de afgelopen paar dagen dit forum doorgelezen en al veel informatie verkregen. Met deze informatie heb ik mijn eigen voedingsschema opgesteld. Daarvoor heb ik eerst met de formule van Harris-Benedict mijn basale metabolisme berekend.
De formule houdt voor mij in:
88,362 + (gewicht_in_kg X 13,397) + (lengte_in_cm X 4,799) - (leeftijd_in_jaren X 5,677)
88,362 + (90 X 13,397) + (179 X 4,799) - (24 X 5,677) = 2016,865
Als ik dat x 1.55 doe (voor het verbruik) kom ik op 3126,35 uit.

Echter, als ik gebruik maak van Kath-McArdle kom ik uit op 1774 basale metabolisme en 2439 dagelijkse caloriebehoefte (verbruik).

Welke moet ik nu hanteren? Wat word door meeste mensen gebruikt en is het meest accuraat? Ik vind het persoonlijk nogal een verschil wat betreft het aantal calorieën die ik dagelijks moet eten (ongeveer 600).

Daarnaast heb ik nog de vraag of iemand mijn huidige voedingsschema zou willen bekijken en mij wat tips zou kunnen geven (zie bijlage). Voor dit schema heb ik gebruik gemaakt van andere schema's die ik vond op dit forum en dat aangepast naar mijn eigen.

Ik heb ingezet op 2360 calorieën, om te beginnen met cutten. Mijn huidige vetpercentage ligt rond de 23% (vanavond een nieuwe meting, dan kan ik daar preciezer over zijn). Is dit de juiste manier om te cutten? Naast het feit dat ik 30-45 minuten cardio doe op 60-70% hartslag (zoals Centaur in een van zijn posts beschreef).

Alvast bedankt voor jullie reactie!

Bijlagen

Je avondmaaltijd is erg mager tov de rest. Zo is 50 gram kipfilet erg weinig. Hetzelfde geldt voor die 50 gram groenten.
Ik zou die sinaasappelsap vervangen voor water en uitbreiden in je avondeten.

En qua fruit: een appel is 55 kcal, een flinke banaan is 120 kcal. Wel iets om mee rekening te houden als je je verhoudingen goed wilt hebben.

Verder ziet het er prima uit.
Over je BMR en AMR kan ik geen uitspraak doen.

Welkom

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

24 jaar James Last :lol:

• Topic Starter Topic Starter
Jits, bedankt voor je reactie! Ik heb inderdaad gewoon "fruit" staan. Nu aangepast. Verder weet ik niet zo goed wat ik met mijn avondeten dan moet doen.

Net op de sportschool geweest en krijg komende woensdag van een professional daar voedingsadvies.

Advies van een professional is hartstikke goed, maar:

Belangrijkste: weet waar je mee bezig bent, waarom je bepaalde dingen eet en waarom juist niet. Verdiep er jezelf in zodat je weer waar je over praat en waar je mee bezig bent. Elk lichaam reageert anders en jij bent de enige die je eigen lichaam kent.

• Topic Starter Topic Starter
Koentrao10, bedankt voor dit wijze advies. Daar heb je helemaal gelijk in natuurlijk!

Terug
Naar boven