Fitness Seller

Belgie bestaat niet!

"behoort tot het beste ter wereld"

Dit zegt niet zoveel en dan heb ik het niet eens over het feit dat dit geen bron is. Wie behoren allemaal tot de beste ter wereld? Ik vermoed zo'n beetje (onder meer) heel noordwest Europa in deze context. De hier aangegeven basis van de zogezegde groei van onderwijsniveau slaat op tendensen die in heel Europa zijn aan te wijzen.

"In weinig Europese landen is de groei van het onderwijs, die men vaak de democratisering noemt, zo snel gegaan als in ons land."

Waarop is dit gebaseerd en hoe vergelijkt de Belgische 'startpositie' zich met andere Europese landen?

Wat een scepticisme zeg :) Maar ik weet dat men daaromtrent studies ter beschikking heeft. Niet voor niets komen er veel buitenlanders bij ons studeren.

Als je kijkt naar de pisa studies (top site btw, staat heel wat info op en is volleidg gratis (!!)), dan zie je dat belgië tot '1 van de besten behoort' van de 30 landen die eraan meedoen. Maar kzag belgie nergens tot de top, zowel niet in wetenschap, als wiskunde, als talen. ???

Wat een scepticisme zeg :) Maar ik weet dat men daaromtrent studies ter beschikking heeft. Niet voor niets komen er veel buitenlanders bij ons studeren.

Idd, ben daar ook vrij zeker van. Belgisch onderwijs haalt samen met nog een land denk ik het hoogste niveau, in tegenstelling tot nederland waar het niveau stukken lager is en volgens mij zelfs ergens onderaan staat.

Ah, chauvinisme :)

De onderwijskwaliteit die nu al erg hoog is – zo blijkt ook uit het recente PISAonderzoek – zullen we verder moeten onderhouden en stimuleren.

De schrijver lijkt zich te baseren op PISA.

Zo even snel het PISA 2006 onderzoeksrapport doorgebladerd leert mij dat bijvoorbeeld Nederland en Duitsland op zover ik niets over het hoofd heb gezien, op alle aspecten hoger scoort dan België.

Idd, ben daar ook vrij zeker van. Belgisch onderwijs haalt samen met nog een land denk ik het hoogste niveau, in tegenstelling tot nederland waar het niveau stukken lager is en volgens mij zelfs ergens onderaan staat.

Nogmaals, bronnen.

De 'bron' die T aanhaalde verwijst weer door naar een onderzoek dat iets heel anders zegt. Ik zou zeggen lees het PISA rapport.

Vinden jullie dit niet epic failure ?

De studie slaat op 5662 leerlingen uit twee onderzoeksjaren, het eerste en tweede jaar secundair onderwijs, 352 leerkrachten wiskunde en wetenschappen en 141 directies.

Omdat jouw scepticisme me opvalt ben ik plots chauvinist? Voor mij mag België ophouden te bestaan, dus dat zal dan wel niet kloppen. Verder kijk ik puur rationeel tegen zaken aan, terwijl chauvinisme vooral een emotionele aangelegenheid is. Je vroeg je af waarom je vaak hoort waarom Belgisch (of liever Vlaams) onderwijs hoog aangeschreven staat, wel dat is een gevolg van de PISA studie uit 1997.

Dit is een artikeltje uit 1997?
Logisch, jij vraagt waar het idee vandaan komt dat het onderwijs in België goed is, ik geef je de reden, is het weer niet goed.

Je vroeg je af waarom je vaak hoort waarom Belgisch (of liever Vlaams) onderwijs hoog aangeschreven staat, wel dat is een gevolg van de PISA studie uit 1997.

Ik hoor dat juist helemaal niet vaak, behalve dan meer dan eens uit de 'mond' van Corleone. Ik was oprecht nieuwsgierig.

Dat jij die beleidsnota niet al te kritisch lijkt te hebben doorgenomen en vervolgens doorlinkt naar een nietszeggend onderzoekje waarover in 97 werd bericht geeft mij niet het idee dat je nu heel rationeel tegen deze zaak aan keek. Ik ben dan toch geneigd tot de conclusie te komen dat er een bepaalde mate van chauvinisme speelde.

Ik hoor dat juist helemaal niet vaak, behalve dan meer dan eens uit de 'mond' van Corleone. Ik was oprecht nieuwsgierig.

Dat jij die beleidsnota niet al te kritisch lijkt te hebben doorgenomen en vervolgens doorlinkt naar een nietszeggend onderzoekje waarover in 97 werd bericht geeft mij niet het idee dat je nu heel rationeel tegen deze zaak aan keek. Ik ben dan toch geneigd tot de conclusie te komen dat er een bepaalde mate van chauvinisme speelde.
Jij deed zelf niet de moeite om een simpele Google search te doen. Die moest ik voor jou doen. En nu ga je mij verwijten dat ik zaken niet kritisch doorneem? Pot ketel enz.

Nietszeggend onderzoekje??? Man je weet niet wat je zegt.

Logisch, jij vraagt waar het idee vandaan komt dat het onderwijs in België goed is, ik geef je de reden, is het weer niet goed.

Ok, point taken. Je hebt ook niet beweerd dat het Belgische onderwijs hét beste was maar gezien de aard en verloop van dit gesprek wekte je wel enigszins die indruk dat standpunt te willen verdedigen.

Jij deed zelf niet de moeite om een simpele Google search te doen. Die moest ik voor jou doen. En nu ga je mij verwijten dat ik zaken niet kritisch doorneem? Pot ketel enz.

Ik las iemand (Corleone) iets beweren dat mijn nieuwsgierigheid wekte en ik vroeg hoe hij daarbij kwam. Waarom zou ik dan direct aan het googlen moeten slaan? Vervolgens link jij mij door naar een beleidsnota waarvan de schrijver verwijst naar een onderzoek dat iets anders beweerd dan hetgeen Corleone 'denkt'.

Zo even snel het PISA 2006 onderzoeksrapport doorgebladerd leert mij dat bijvoorbeeld Nederland en Duitsland op zover ik niets over het hoofd heb gezien, op alle aspecten hoger scoort dan België.

Ok, zal ik even opzoeken, ben ik best wel benieuwd naar, want ik dacht toch dat het algemeen geweten was dat het vlaams onderwijs, het nederlands ver overtreft.

Zoals ik in deze post al aanhaalde: #19 scoort België dus zwakker omdat Wallonië ons helaas naar beneden haalt. Ik had het in dit topic voornamelijk over Vlaanderen en het Vlaams onderwijs, dat inderdaad tot de beste ter wereld behoort.

PISA 2006 over Vlaanderen:

Vlaamse leerlingen blijven internationaal bij de besten van de klas Vlaamse vijftienjarigen halen in internationale testen hoge resultaten voor wetenschappen. Zowel de jongens als de meisjes doen het goed. Alleen leerlingen uit Finland en Hongkong-China scoren significant beter.

Vlaanderen behoort met een gemiddelde prestatie van 529 punten voor wetenschappelijke geletterdheid tot de groep landen die heel hoge resultaten behaalt. Alleen Finland en Hongkong-China presteren significant beter dan de groep landen waarin Vlaanderen zich bevindt. België zit in de middenmoot met een gemiddelde van 510 punten.

PISA 2006 bevestigt de Vlaamse topprestatie voor wiskunde: geen enkel land haalt een significant betere wiskundeprestatie dan Vlaanderen. Enkel drie Aziatische landen (Taipei-China, Hongkong-China en Korea) en Finland halen een hoger gemiddelde.

Voor leesvaardigheid presteren enkel twee Aziatische landen (Korea en Hongkong-China) en Finland significant beter dan Vlaanderen. Net zoals in PISA 2000 behoort Vlaanderen samen met Canada, Nieuw-Zeeland en Ierland tot het groepje landen dat zich net onder de toppresteerders bevindt.

Bron: http://www.ond.vlaanderen.be/nieuws...les/1204-samenvatting-resultaten-PISA2006.pdf

Ok, zal ik even opzoeken, ben ik best wel benieuwd naar, want ik dacht toch dat het algemeen geweten was dat het vlaams onderwijs, het nederlands ver overtreft.
Klopt. Vlaanderen is dan ook een topregio, maar helaas (nog) geen onafhankelijk land.

Maar dan toch wel het meest intelligente apenland. België heeft niet voor niets het hoogste onderwijsniveau in europa.

Het onderwijsniveau is zo hoog, omdat er wat gecompenseerd moet worden. Apen moeten harder leren om op hetzelfde niveau te komen als de Nederlander :D

Ik kan beter maar mn mond houden, het onderwijsniveau in Australie is namelijk diep triest :roflol:

Hahaha het onderwijs in België is beter dan Nederland, misschien qua middelbare opleidingen, maar als ik kijk naar verschillende lijsten van top universiteiten...

Medisch gezien - Erasmus MC heeft het beste klinisch onderzoek van Europa (laatst onderzocht)

Bedrijfskunde/Economie - Erasmus MC behoort tot de wereld top 25, geen Belgische universiteit die hier ook maar een klein beetje bij in de buurt komt.

Verschillende top 100 lijsten:
Meestal (bijna) alle universiteiten uit NL er in, meestal 1-2 belgische Unis (niet als hoogst genoteerde)

Terug
Naar boven