Fitness Seller

Benchpress

Samson88

Cool Novice
Waardering
0
is het bij het bankdrukken echt zo erg als je je arm volledig strekt??
een sportinstucteur zei dit namelijk tegen mij.
doe het namelijk altijd al zo en heb nog nergens last van gehad.

Of het echt erg is weet ik niet maar ik weet wel dat indien je niet volledig strekt je constant spanning houdt op je spieren terwijl als je volledig strekt je je spieren eigenlijk een beetje onspant. Of zo ervaar ik het toch.

Erg?
Geen idee, heb het me ook al afgevraagd...

Ik zorg nu ook altijd dat mijn armen nog ietsje gebogen zijn.
Of het nu beter is voor je ellebogen, of enkel dient om de spanning in je spieren aan te houden, geen idee!

edit: CobyBE was me net voor :D

Echt "op slot zetten" moet je niet doen want dan komt er teveel druk op je ellebogen, niet echt gezond voor je gewrichten. Dat doe je bv ook niet bij legpress ofzo..

Echt "op slot zetten" moet je niet doen want dan komt er teveel druk op je ellebogen, niet echt gezond voor je gewrichten. Dat doe je bv ook niet bij legpress ofzo..

Net als bij dips...

(nog een vraagje tussendoor, bij leg extension kan het geen kwaad je benen nog eens extra goed te strekken toch?)

Strekken is uiteraard geen probleem. Overstrekken kan je beter niet doen.

Hoezo te veel druk? De druk is veel hoger op het moment dat hij niet ' op slot' staat. Het gewicht drukt bijna loodrecht op de as van het gewricht op het moment van volledige extensie. Niet heel belastend dus.

Ik vraag me toch altijd af waar mensen die info vandaan halen. Ik sta altijd open voor je argumenten:).

Laatst bewerkt:
Hoezo te veel druk? De druk is veel hoger op het moment dat hij niet ' op slot' staat. Het gewicht drukt bijna loodrecht op de as van het gewricht. Niet heel belastend dus.

Ik vraag me toch altijd af waar mensen die info vandaan halen. Ik sta altijd open voor je argumenten:).
Van m'n fysio mocht ik bij de legpress bijvoorbeeld m'n knieën niet op slot zetten.

Maar jou verklaring klinkt logisch, alleen het voelt ook nietecht gezond om bijvoorbeeld je elleboog op slot te zetten bij bankdrukken of je knieën bij legpressen.

Maar volgens jou kan dit geen kwaad?

Hoezo te veel druk? De druk is veel hoger op het moment dat hij niet ' op slot' staat. Het gewicht drukt bijna loodrecht op de as van het gewricht. Niet heel belastend dus.

+1

Gewrichten zijn over het algemeen het meest stabiel (en dus beter bestand tegen druk) als ze in extensie zijn.

Waarom voelt dat niet gezond ofzo? Dat is toch normaal? Waarom kunnen gewrichten op slot denk je? Om ze nooit op slot te doen? :rolleyes:
Uiteraard moet je niet overstrekken maar dat lijkt me vrij logisch.

Bovendien, bij powerliften MOET je je knieen en ellenbogen op slot zetten bij squat en bench press respectievelijk. Dat zou ook geen regel zijn als het ongezond was.

Van m'n fysio mocht ik bij de legpress bijvoorbeeld m'n knieën niet op slot zetten.

Maar jou verklaring klinkt logisch, alleen het voelt ook nietecht gezond om bijvoorbeeld je elleboog op slot te zetten bij bankdrukken of je knieën bij legpressen.

Maar volgens jou kan dit geen kwaad?

Nee dit kan volgens mij (en vele anderen) geen kwaad.

Waarom je je knieen niet op slot mag zetten bij een legpress is voor mij een raadsel. Een goede fysio is nog geen goede krachtrainingscoach en andersom:). Legpresses kan je imo beter helemaal niet doen als je fysiek in staat bent om squats te doen.

• Topic Starter Topic Starter
bedankt voor de reactie's.
verschillende antwoorden.
ik ga gewoon door op mijn manier heb er nog geen last van gehad, dus zo erg zal t dan niet zijn.

Hoezo te veel druk? De druk is veel hoger op het moment dat hij niet ' op slot' staat. Het gewicht drukt bijna loodrecht op de as van het gewricht op het moment van volledige extensie. Niet heel belastend dus.

:thumbs:

Nee dit kan volgens mij (en vele anderen) geen kwaad.

Waarom je je knieen niet op slot mag zetten bij een legpress is voor mij een raadsel. Een goede fysio is nog geen goede krachtrainingscoach en andersom:). Legpresses kan je imo beter helemaal niet doen als je fysiek in staat bent om squats te doen.

Weer wat geleerd! :)

Misschien had het ermee te maken dat ik herstellende was van een kruisbandoperatie.

Doe nu zoveel mogelijk squats maar wissel ook wel af met legpresses.

Ik begrijp wat jullie bedoelen met gewrichten 'op slot' zetten, maar in feite kan een mens dat niet. Sommige zeevogels kunnen hun schoudergewricht op slot (bij het volledig strekken blokkeert een mechanisme in de schouder de vleugel) zetten om zo weinig mogelijk energie te verbruiken.

Maar goed, tot zo ver de overbodige info.

Mijn opinie, als het geen pijn doet, doe je niets verkeerd.

ik doe zowat altijd gestrekt. bench / legpress/ squat. nooit last gehad... flauwekul.

Terug
Naar boven