Fitness Seller

Bestaand of eigen programma?

midg

Dutch Bodybuilder
Waardering
8
Lengte
1m73
Massa
74kg
Vetpercentage
13%
Hoi,

Wat is jullie mening over het gebruik van programma's als Starting Strength, ICF, Stronglifts, Smolov, etc. De meeste bodybuilding workouts hebben al bewezen goede resultaten te leveren. Zou het voor progressie beter zijn om bestaande programma's te volgen of om zelf een schema in elkaar te knutselen? Ik hanteer zelf onderstaand schema, maar dit is gewoon zelf in elkaar gezet met voor iedere spiergroep een oefening (alles 3x8-10, behalve deadlift, deze 5x5). Ben benieuwd of jullie alleen maar bestaande programma's volgen. Zit namelijk te twijfelen of ik op die manier een betere progressie zou kunnen halen, omdat die programma's al "bewezen" zijn.

A
- Barbell squat
- Barbell bench press
- Weighted pull ups
- Barbell standing military press
- Barbell curl
- Hanging leg raise

B
- Deadlift
- Cable seated row
- Barbell incline bench press
- Barbell upright row
- Barbell close grip bench press
- Cable crunch

C
- Barbell paused squat
- Chin up
- Dumbbell bench press
- Dumbbell shrug
- Calf press on leg press
- Seated leg curl
- Cable wood chops

Als je nog twijfelt of je beter een bewezen effectief schema of je eigen schema kunt gebruiken, kun je beter een bewezen effectief schema gebruiken :)

zoek dan uiteraard wel iets wat passend is voor je doelen

Prima schema toch? Denk dat het belangrijker is dat je gewicht aan de bar blijft toevoegen over tijd dan dat je van het ene fancy programma naar de ander hopt.

De schema's die je noemt steken in ieder geval goed in elkaar, kwa oefeningen en progressieve overload, de basisprincipes van een goed schema. Als jij zelf je schema zo maakt dat je deze om de compound oefeningen heenbouwt en ervoor zorgt dat je progressive overload toepast maakt het niet uit wat de naam van het schema is.

• Topic Starter Topic Starter
Ik doe de 'basis'oefeningen en wat isolatie-oefeningen en doe inderdaad progressive overload en dit schema gaat ook lekker hoor, daar niet van. Maar vroeg me gewoon af of kant en klare routines effectiever zijn dan een zelf gemaakte...ik ga gewoon hier een tijdje mee door.

Ik doe de 'basis'oefeningen en wat isolatie-oefeningen en doe inderdaad progressive overload en dit schema gaat ook lekker hoor, daar niet van. Maar vroeg me gewoon af of kant en klare routines effectiever zijn dan een zelf gemaakte...ik ga gewoon hier een tijdje mee door.

Hangt er vanaf hoe ervaren je bent en je weet welke oefeningen een grote payoff hebben voor jou in het bijzonder.

Ik heb al een aantal keer m'n eigen schema's ontworpen en ik heb er mooi kracht mee gepakt. Maar de meeste progressie heb ik altijd gemaakt op schema's die ontworpen zijn door krachtcoaches.

Het is ook wat je graag doet natuurlijk.

Terug
Naar boven