- Waardering
- 359
Volg de onderstaande video samen om te zien hoe u onze site kunt installeren als een web-app op uw startscherm.
Notitie: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Please bash your head against a wall, you're talking nonsense.![]()

Please bash your head against a wall, you're talking nonsense.![]()

Then you're doing it way too soft.

Kleine bumpje.
Gentoo heeft een uitgebreide verzameling documentatie. Dit is ook nodig, want de installatie van Gentoo is niet eenvoudig. Een stap-voor-staphandleiding, het Gentoo handboek genoemd, helpt de eindgebruiker bij de (instructie-gebaseerde) installatie.

ubuntu is aangeraden voor beginners, is ook een van de populairste distro'sKleine bumpje.
Van wiki:
Ik heb ook ergens anders gelezen dat gentoo gebruiksvriendelijk is.
Wat wordt er aangeraden voor een windows gebruiker als overstap?
Ik heb ooit nog een cursusje windows gedaan waar er eventjes over linux is gepraat + installatie gedaan.
Heb toen Red Hat geinstalleerd, zag er mooi uit...
Maar wat ik nu zou gebruiken![]()
Ik snap niet dat men in staat is om een heel systeem te maken voor LINUX maar dan te lui is om de installatie van programma's eenvoudig te maken. Apple draait toch ook op unix kernel en kan dat wel. Installatie bij Apple is echt fantastisch. Sterker nog, er valt niets te installeren. Je download een programma en sleept het naar je programma's folder, klaar! (ok soms is er nog een korte wizard aan verbonden, maar ook erg eenvoudig in gebruik).
Installatie windows software: redelijk eenvoudig, maar slechte werking -> register & dll sucks
installatie linux software: te omslachtig
Installatie osx software: pwns all
de kernel heeft verder geen zak te maken met package management; wat een userspace activiteit is.
Waarom had ik het over de kernel? Omdat ik de twee OS'n van dezelfde familie vergelijk, nergens zeg ik dat het één wat met het ander te maken heeft. Ik zeg dat als Apple het kan, waarom dan Linux niet. Jij kan wel beweren dat het niet omslachtig is, de realiteit is anders. Nog steeds is het grote probleem van Linux dat het niet gebruiksvriendelijk is, en dat is ook de reden dat het nog wel even de underdog blijft en niet gebruikt zal worden door het grote publiek. Als dat hun doel is, prima, maar dat ze dan niet zeuren dat Microsoft de markt blijft overheersen met een minder stabiel maar handiger OS...de installatie van software op de meeste GNU/Linux distributies is helemaal niet omslachtig, de package managers zijn gemakkelijk zat, er zijn zelfs legio grafische frontends voor deze tools. voorwaarde is dan wel dat de software repositories bevatten wat jij wilt installerende kernel heeft verder geen zak te maken met package management; wat een userspace activiteit is.
Ten eerste, waarom zou het een probleem zijn om de installatie van software eenvoudig te maken. Wat heeft een systeembeheerder daarmee te maken? Ik ben trouwens zelf deels systeembeheerder, ik installeer toch gewoon software zoals een eindgebruiker? Geen idee dus waarover je het hebt. Linux is stabiel en goed voor servers, maar helaas schieten ze ernstig tekort op vlak van gebruiksvriendelijkeheid. Waarom zou je "je verstand moeten gebruiken om software te installeren" ? Sorry ik snap echt niet waarover je het hebt.de software installatie op OS X heeft ook zo zijn nadelen, sure vanuit simpele gebruikers oogpunt lijkt het fantastisch. alle dependencies zitten in de application bundle en je hoeft dus je verstand niet te gebruiken, voor jou misschien handig, voor een systeem beheerder een drama.
Gek toch, Mac heeft geen last van virussen, blauwe schemen, crashes, of wat dan ook , kwetsbaarheden??stel libbla.so bevat een kwetsbaarheid waardoor je applicatie te exploiteren valt via b.v. een bufferoverflow. dan resulteert dit in OS X in het moeten bijwerken van alle application bundles die libbla.so bevatten (mag je eerst fijn gaan uitzoeken welke dat zijn), op proper UNIX update je alleen libbla.so en heb je daarmee direct alle afhankelijke apps afgedekt.
Idd...daarnaast is het UNIX model stukken efficienter m.b.t. hardeschijf ruimte gebruik, niet dat dat tegenwoordig nog een echt argument is aangezien je al TB drives bij een pak melk kado krijgt![]()
Apple heeft server systemen, Windows heeft ze, linux heeft ze. Linux overheerst de servermarkt, als ze werken aan de gebruiksvriendelijkheid kunnen ze gans de markt veroveren, waarom ze dat niet doen is een raadsel. Mijn gok is gebrek aan ontwikkeling en slechte marketing.het is gewoon een verschil van opvatting/design, OS X is nu eenmaal voor endusers terwijl UNIX dit van oorsprong niet is.
Nogmaals, te omslachtig.er zijn trouwens ook GNU/Linux en zelfs FreeBSD distributies die het OS X concept van application bundles ondersteunen. aangezien ik zelf niet zo'n GNU/Linux liefhebber ben geef ik alleen een link voor PC-BSD ([Link niet meer beschikbaar]). de application bundles heten daar PBI's.
mja, voor een beginner is het toch allemaal enorm ingewikkeld, moet je nog zo'n package manager installeren of whateverde installatie van software op de meeste GNU/Linux distributies is helemaal niet omslachtig, de package managers zijn gemakkelijk zat, er zijn zelfs legio grafische frontends voor deze tools. voorwaarde is dan wel dat de software repositories bevatten wat jij wilt installerende kernel heeft verder geen zak te maken met package management; wat een userspace activiteit is.
de software installatie op OS X heeft ook zo zijn nadelen, sure vanuit simpele gebruikers oogpunt lijkt het fantastisch. alle dependencies zitten in de application bundle en je hoeft dus je verstand niet te gebruiken, voor jou misschien handig, voor een systeem beheerder een drama.
stel libbla.so bevat een kwetsbaarheid waardoor je applicatie te exploiteren valt via b.v. een bufferoverflow. dan resulteert dit in OS X in het moeten bijwerken van alle application bundles die libbla.so bevatten (mag je eerst fijn gaan uitzoeken welke dat zijn), op proper UNIX update je alleen libbla.so en heb je daarmee direct alle afhankelijke apps afgedekt.
daarnaast is het UNIX model stukken efficienter m.b.t. hardeschijf ruimte gebruik, niet dat dat tegenwoordig nog een echt argument is aangezien je al TB drives bij een pak melk kado krijgt
het is gewoon een verschil van opvatting/design, OS X is nu eenmaal voor endusers terwijl UNIX dit van oorsprong niet is.
er zijn trouwens ook GNU/Linux en zelfs FreeBSD distributies die het OS X concept van application bundles ondersteunen. aangezien ik zelf niet zo'n GNU/Linux liefhebber ben geef ik alleen een link voor PC-BSD ([Link niet meer beschikbaar]). de application bundles heten daar PBI's.
Waarom had ik het over de kernel? Omdat ik de twee OS'n van dezelfde familie vergelijk, nergens zeg ik dat het één wat met het ander te maken heeft.
de Linux kernel is ook al helemaal geen lid van dezelfde famillie als de OS X kernel. OS X draait op een microkernel (met een BSD compatability layer) en Linux is monolitisch, veel groter worden de verschillen niet hoor. of gaan we nu alle POSIX systemen op 1 hoop gooien? reken Windows NT dan ook maar tot die famillie... Ik zeg dat als Apple het kan, waarom dan Linux niet. Jij kan wel beweren dat het niet omslachtig is, de realiteit is anders. Nog steeds is het grote probleem van Linux dat het niet gebruiksvriendelijk is, en dat is ook de reden dat het nog wel even de underdog blijft en niet gebruikt zal worden door het grote publiek. Als dat hun doel is, prima, maar dat ze dan niet zeuren dat Microsoft de markt blijft overheersen met een minder stabiel maar handiger OS...
Of hoe hardware leveranciers nog steeds amper hardware docs vrijgeven zodat er drivers ontwikkeld kunnen worden? Ten eerste, waarom zou het een probleem zijn om de installatie van software eenvoudig te maken. Wat heeft een systeembeheerder daarmee te maken? Ik ben trouwens zelf deels systeembeheerder, ik installeer toch gewoon software zoals een eindgebruiker? Geen idee dus waarover je het hebt. Linux is stabiel en goed voor servers, maar helaas schieten ze ernstig tekort op vlak van gebruiksvriendelijkeheid. Waarom zou je "je verstand moeten gebruiken om software te installeren" ? Sorry ik snap echt niet waarover je het hebt.
Gek toch, Mac heeft geen last van virussen, blauwe schemen, crashes, of wat dan ook , kwetsbaarheden??
Idd...
Apple heeft server systemen, Windows heeft ze, linux heeft ze. Linux overheerst de servermarkt, als ze werken aan de gebruiksvriendelijkheid kunnen ze gans de markt veroveren, waarom ze dat niet doen is een raadsel. Mijn gok is gebrek aan ontwikkeling en slechte marketing.
Nogmaals, te omslachtig.
Zoals vooruitdanmaar al zegt: een pc moet dingen makkelijker maken: AUTOMATISEREN, daar draait informatica om.
mja, voor een beginner is het toch allemaal enorm ingewikkeld, moet je nog zo'n package manager installeren of whatever
cant live without op GNU/Linuxhet grote probleem is dat linux niet commercieel is
dit was niet zo handig, maar eenmaal je het weet is het eigenlijk kinderspel!